Ziek, en toch laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Ziek, en toch laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 00:39

Lowara is de laatste tijd weer een beetje ziekelijk, beetje koliek, magertjes etc. Dit heeft ze zo'n 5 X per jaar, zo'n terugval, doordat ze luchtzuigt en doordat haar Darmen niet helemaal 100% goed liggen. Op zich na een paar weken flink voeren en goed in de gaten houden, is het wel weer over, maar nu laat ik haar dus zaterdag dekken. Mijn zus vindt dit onverantwoordelijk, omdat Lowara dus weer een terugval heeft, maar goed, ze wordt gewoon bereden, en is alleen te mager en wat ingevallen. Wanneer zou ik haar dan moeten laten dekken? tegen de tijd dat het weer voorbij is, zijn we ook weer weken verder, en tegen die tijd is het alweer tijd voor de volgende terugval, en is het te laat in het seizoen voor mij. En ik wil echt graag een veulen van haar, heb er 4 jaar geleden ook 1 gehad van haar. (verkocht)

Wie heeft er ervaringen of ideetjes, volgens de arts is een veulen goed omdat het de buik vult, wat weer minder kans op koliek geeft, maar ik snap ook wel dat een mager paard geen goede basis voor een veulen is. Toch zet ik wel door, ik geef haar op het moment 2 kilo brokken, 3X per dag hooi (halve grote baal) 1 kilo melange en 1.5 kilo slobber per dag. Ik hoop dat ze tegen zaterdag wat dikker is, maar wat zijn de consequenties voor het veulen als de moeder de 1ste 2 weken van de dracht te mager is? Verder is ze helemaal gezond, en als het goed is, tijdens de dracht ook, vanwege het opvullen van de buik (minder kans op koliek) Ik geloof ook wel dat Lowara het aankan, ze is niet doodziek ofzo, gewoon niet 100% in orde, maar dat is ze zelden (hiephoi leve de tinkers)

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 00:53

Kan je het niet een maandje uitstellen? Een veulen in mei lijkt me niet erg laat. Misschien kan je er in die maand een hoop aankrijgen.
Je hebt namelijk ook kans dat de dekking niet pakt omdat ze wat ziekig is.

Naar welke hengst ga je?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 01:59

Denk je dat haar darmen wel goed kunnen liggen, wanneer een veulen ruimte inneemt en de boel verdrukt? Heb er totaal geen verstand van, maar ik zou het afraden. Je kunt ook roofbouw plegen op een lichaam.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 08:30

Heb je al advies gevraagd aan de dierenarts? Als ze koliek heeft, moet er dan een dierenarts bij komen om het weer goed te krijgen of gaat dat vanzelf? Weet wel dat merries later in de dracht soms last van koliek krijgen als het veulen draait. Dus als ze daar gevoelig op is, is dat misschien niet handig.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:37

zo'n 5 x per jaar een terugval en dan laten dekken?
ik zou het niet aandurven......

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:34

Gaat het hele fokken van veulens niet om de soort te versterken/verbeteren ?? Moet je daarvoor in principe al niet met 100% materiaal beginnen??
En als de eerste 2 je al niet aanspreken: hoe zul je je voelen als je merrie de dracht niet aan blijkt te kunnen en er aan onderdoor gaat al dan niet mét veulen ??

Ik zou eerst zorgen dat de merrie in topkonditie is én blijft en dus eerst goed uitzoeken waarom ze deze 'kwaaltjes' heeft vóór ik er mee zou willen dekken.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 15:16

Sugarmiss schreef:
Gaat het hele fokken van veulens niet om de soort te versterken/verbeteren ?? Moet je daarvoor in principe al niet met 100% materiaal beginnen??
En als de eerste 2 je al niet aanspreken: hoe zul je je voelen als je merrie de dracht niet aan blijkt te kunnen en er aan onderdoor gaat al dan niet mét veulen ??

Ik zou eerst zorgen dat de merrie in topkonditie is én blijft en dus eerst goed uitzoeken waarom ze deze 'kwaaltjes' heeft vóór ik er mee zou willen dekken.


hélemaal, maar dan ook voor de 100% mee eens!
jij wil absoluut een veulen van haar zeg je, maar het is wel voor de verkoop bestemd? en dat uit een moeder die niet in orde is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:49

Ik zou van zo'n merrie niet eens een veulen willen hebben.Zoek eerst eens uit wat ze heeft en waarom ze vijf keer per jaar een terug val heeft.Ik moet er niet aan denken; zwanger zijn en je dan niet goed voelen!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 01:34

Helemaal met mijn 3 voorgangers eens. Je klinkt of je persé een veulen wilt van je merrie. Ik vraag me dan af waarom??????

Lees het nu pas: je hoopt dat ze a.s. zaterdag wat dikker is? Dat lukt alleen als er een ventieltje in zit Haha!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 08:49

Sorry hoor, maar ik vind dit echt het toppunt van domheid. Boos!

Gelukkig steekt de natuur vaak al een stokje hiervoor: een te magere (ook veel te dikke) merrie wordt vaak niet eens drachtig.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:45

nee ik zou het ook niet aanraden. een merrie die mager is heeft dan te veel te lijden van de drachtigheid. vergis je niet zoiets kost heel veel energie. Als ze ongeveer 5 keer per jaar een terugval heeft dan kan dat ook terwijl ze drachtig is. en dan kan het veulen er aan dood gaan en das dat 3 keer gebeurd in de drachtigheid denk ik dta het veulen zowiezo niet overleefd. ik zou het niet doen. vooral ook voor de merrie niet.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:17

ik zou het niet aandurven en zelf ook niet overwegen als mijn merrie van die terugvallen heeft. Je weet niet wat het is bij haar. Misschien is het wel iets wat ze kan doorgeven aan het veulen...
Ook al is zo'n kleine doerak nog zo leuk ik zou nog even wachten totdat ze die terugvallen al een tijd niet meer gehad heeft.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 19:48

Veulen heeft er warschijnlijk geen last van, het is ook niet erfelijk ik heb al een veulen van haar (100% gezond) en volgens de dierenarts is de dracht juist goed omdat ze dan geen terugvallen kan krijgen omdat haar buik gevuld is door het veulen=minder kans op schuivingen van de darmen. Veulen blijft hier bij mij, dus zal ook niet verkocht worden. Met mager bedoel ik niet dat ze halfdood mager is,gewoon iets dunner dan normaal, zie de foto waar ik op haar zit als ze aan de teugel staat, zo is ze nu dus.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:24

Die magerte maakt echt niets uit hoor.... mijn merrie heeft na de bevalling altijd een "renpaard" figuur, en dus flink mager, vooral in vergelijking met haar bouw... Ik laat haar dan weer opnieuw dekken en dan vult ze vanzelf wel weer op. Dat gaat het snelst als het veulen er na een maand of 4/5 afgespeend word. Als de DA zegt dat het goed is kan het geen kwaad, dan zou ik het gewoon doen, vooral omdat je al een gezond veulen van haar hebt... Natuurlijk zijn er risico's, die zijn er altijd... Er zijn tientallen risico's aan het fokken, dus die ene meer of minder is aan jou om te beslissen. Met goede begeleiding van de DA en het regelmatig luisteren naar de darmen kun je grote problemen voorkomen en hopelijk bijtijds ingrijpen. Shanaya is vaak zomers ook wat koliekig, gedurende de eerste maanden van een nieuwe dracht. Uitgebalanceerd voer doet dan ook goed zijn werk (minder biks, meer muesli)...

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:36

Als ik zie dat ik mijn 100% gezonde merrie al 3 kilo bix moet bijvoeren in de laatste maand, dan lijkt het me onverantwoord om een magere, zieke merrie te laten dekken. Wil je echt zo graag een veulen dat je dat belangrijker vind dan de gezondheid van jouw merrie?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:38

Henriette schreef:
Gelukkig steekt de natuur vaak al een stokje hiervoor: een te magere (ook veel te dikke) merrie wordt vaak niet eens drachtig.



denk dat je gelijk hebt en de merrie niet eens drachtig wordt........ Haha!

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:46

gijsenkim"]
[quote="Henriette schreef:
Gelukkig steekt de natuur vaak al een stokje hiervoor: een te magere (ook veel te dikke) merrie wordt vaak niet eens drachtig.



denk dat je gelijk hebt en de merrie niet eens drachtig wordt........ Haha!
[/quote]

Als ik het verschil in dikte zie tussen haar paard en mijn paard na de bevalling, dan zou mijn merrie dus never nooit zwanger kunnen worden volgens jullie (want die is 2 of 3 keer magerder dan)... helaas pindakaas, maar ze is tot nu toe steeds in 1 keer drachtig geworden Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:48

Jezus, jouw merrie is gewoon dun, niet daarnaast ook nog eens ziek! Deze merrie is veel te regelmatig ziek en DAARDOOR te dun, die van jou is zo gebouwd...........en daarom zou deze merrie moeilijker drachtig kunnen worden.......... zucht

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 09:50

lowara schreef:
volgens de dierenarts is de dracht juist goed omdat ze dan geen terugvallen kan krijgen omdat haar buik gevuld is door het veulen=minder kans op schuivingen van de darmen...

Zo'n veulen zit er maar 11 maanden in, daarna heb je dus hetzelfde probleem. Dus is die oplossing ook maar tijdelijk, of je moet er een broedmachine van willen maken.

Overigens verdiep je eens in de term 'empty-bowl-syndrom'. Het schijnt dat er aardig wat merries zijn die juist koliek krijgen vlak na de bevalling.

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:46

ik zou toch maar even aan de dierenarts vragen die heeft er verstand van als hij zegt dat het kan, tsja dan zou ik het doen!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:52

Ik snap al niet dat je met een ziek paard gaat rijden, laat staan dat je haar gaat laten dekken.
Waarom laat je dat dier niet eerst eens grondig onderzoeken en zorg je dat ze gezond is?
Ze heeft 5 keer per jaar een terugval, ik zou dan toch eens op mijn hoofd gaan krabben, want normaal kan ik het niet vinden
Als Bill dat had, werd hij allang in een of andere kliniek binnenstebuiten gekeerd

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:57

ja maar dat is toch wel duur hoor! en als de dierenarts het er mee eens is, dan zie ik dus geen probleem!

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:45

veronagirly schreef:
ja maar dat is toch wel duur hoor! en als de dierenarts het er mee eens is, dan zie ik dus geen probleem!



Als je dat te duur vind moet je geen paarden nemen!

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 11:59

ja daar zit ook wat in ! maar ja...het is en blijft haar eigen keus!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 12:12

een volle babybuik is ook geen garantie om geen koliek te krijgen. de merrie van mijn nicht moest zelfs aan koliek geopereerd worden toen ze drachtig was. gelukkig zijn merrie en veulen geredt.