Overbite???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:03

Bij een paard met overbite staan de snijtanden niet of alleen gedeeltelijk op elkaar. Ligt eraan hoe erg het is. De bovenkaak van zo'n paard is langer als de onderkaak. In de meeste gevallen staan de kiezen dan ook niet goed op elkaar. De eerste kies van iedere kiezenrij in het bovengebit en de laatste in het ondergebit ontwikkelt een haak die regelmatig afgevijld moet worden.

De snijtanden slijten niet of niet normaal af en moeten regelmatig gecorrigeerd worden.

Een paard met overbite heeft vaak ook problemen met het afbijten van (te kort) gras.


jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:16

Scum schreef:
Over het algemeen kun je zo'n paard beter niet kopen. Je mag problemen verwachten bij het rijden in de mond en ook kan zo'n paard mager worden (afhankelijk van de graad natuurlijk).


als het gebit regelmatig behandeld word (minstens 1x per jaar), wat sowieso bij ieder paard eigenlijk zou moeten heb je bij het rijden ook geen problemen. vermageren zal een paard met overbijt als er niks aan de haken gedaan wordt en als de overbijt zo erg is dat hij niet goed kan grazen en 24/7 zonder bijvoer in de wei staat. in het laatste geval kun je bijvoeren (hooi, afgemaaid gras, brokken enzovoorts).

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 22:21

pony25 schreef:
en als je een jong paard koopt kan deze allerlei darm aandoeningen ontwikkelen en het is erfelijk en er mag niet gefokt worden met zo'n paard.
Ik wou een fjordje kopen en die had 3/4 overbite en die was pas 4 jaar oud ik heb toen van de aankoop afgezien was het een fjordje of paard geweest wat al ouder was dan bv 12 dan is de kans dat ze nog wat ontwikkeld erg laag en kan je het toch proberen.


van een overbite krijgt een paard geen darmaandoeningen. hooguit koliek omdat hij vanwege haken niet goed kan kauwen. maar dan is het gebit jarenlang niet behandeld. als je niets aan het gebit laat doen worden de haken in de loop der jaren steeds groter en hoe ouder het paard wordt, hoe erger. het maakt dus niets uit op welke leeftijd je het paard koopt. het is gewoon een kwestie van regelmatige gebitscorrectie.

fokken moet je er inderdaad niet mee. het probleem is erfelijk.


jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 23:17

pony25 schreef:
Jackie: toch heeft mij DA verteld dat ze darmproblemen kunnen krijgen omdat ze hun voedsel niet goed kunnen verwerken


is het werkelijk zo moeilijk te begrijpen? je zorgt ervoor dat er geen haken op de kiezen kunnen komen, c.q. dat ze verwijderd worden en voila, ze kunnen goed kauwen en hun voedsel verwerken en krijgen geen darmproblemen. dat zou je dierenarts ook moeten weten. ik heb genoeg gevallen onder mijn klanten met overbijters die het prima doen dankzij regelmatig gebitsonderhoud.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Absolem en 24 bezoekers