vraagje ivm koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

vraagje ivm koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 08:27

een van mijn merries is gevoelig voor koliek. Nu had ze er gisterenavond weer min of meer last van. We hebben haar voer en voerschema al onder de loep genomen maar kunnen eigenlijk niets abnormaals vinden. Nu denkt mijn vader dat het komt omdat ze niet genoeg drinkt. Het is nooit een grote drinker geweest alleen als ze een veulen aan de voet heeft drinkt ze veel meer als anders.

Kan een paard dat niet voldoende drinkt sneller last hebben van koliek dan een paard dat wel voldoende drinkt. Zoutblok heeft ze in haar voerbak beschikbaar en is dus altijd voorhanden.


petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 11:59

Tja, die komt normaal vanavond om mijn andere merrie te scannen zal het wel even vragen. Of Jantien moet het antwoord weten.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-04 15:30

hmm, hoe doe je zo'n paard dan meer drinken? extra zout of zo?


petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-04 10:40

Vonnie84 schreef:
Dan zou ik de brokken laten weken in water, zodat het een papje wordt. Dan heb je al 2 vliegen in 1 klap.
1. ze krijgt zo weer wat extra water binnen.
2. ze hoeft minder water uit zichzelf te halen om te brokken zeg maar te verwerken.

Maar kan je niet uittesten hoeveel ze drinkt? Gewoon de drinkbak blokkeren met iets (of het water eraf halen als dat mogelijk is) en een emmer met water op stal ophangen. Dan kan je precies kijken hoeveel ze drinkt. Zoiets zou ik eerst doen, voordat je van allerhande dingen in haar drinken gaat gooien.

Misschien kan je nog wat zemelen met een scheut lijnzaadolie bijvoeren tegen de koliek.


Ik werk al met drinkemmers omdat ik wil weten hoeveel ze drinken. Het is nooit een grote drinker geweest. Er zijn dagen dat ze normaal drinkt voor haar doen en ik heb al gemerkt dat er dagen zijn dat ze niet veel drinkt. Iemand zei me regelmatig eens slobber geven en wortelen en appelen. Wortelen zijn in de zomer geen probleem en in de winter krijgen ze bieten en nu ook nog voorlopig al moeten die dringend op. Dus hoe maak je slobber?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Angelo_J en 63 bezoekers