Zonder ijzers zijn de hoeven een ramp!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Zonder ijzers zijn de hoeven een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:28

Tja..

Omdat ze over een maand uitgerekend is,wordt Indie nu niet meer beslagen,waardoor ze nu zonder ijzers loopt. Maar haar hoeven worden per direct een ramp wanneer ze geen ijzers heeft. Ze loopt nu al op het verharde wat moeilijker,omdat rechtsvoor echt zo ontzettend slecht is .

Wat kan ik het beste gaan smeren zodat haar hoefjes wat minder brokkelen?

Laurierzalf?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:13

Niet meer op het harde komen. De hoeven goed natmaken. Het liefst dagelijks 20 min in het water. Daarna een mengseltje erop van 2 delen zonnebloemolie en 1deel azijn. Is het anders geen optie om alleen de achterijzers eraf te laten en voor op ijzers? Als de ijzers eraf zijn, en ze slechte hoeven heeft, dan brokkelen vooral de voorvoeten snel vanaf de nagelgaten zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 11:19

Kom al niet meer op het harde...

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:22

biotine voeren.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 15:28

o jee, ik heb net van de week de achterijzers eraf laten halen, omdat Morrie iedere keer zijn voorijzers aftrapt en zijn hoefballen en kootholtes ermee open trapt Nagelbijten / Gniffelen

Ik moet helaas wel een stuk over asfalt anders kan ik nergens komen.......hopelijk gaat dat goed!

Biotine voer ik al geruime tijd, maar daarvan merk je pas na een half jaar resultaat en ik spuit de hoeven dagelijks nat en gebruik hoefvocht van de Paardendrogist.

Volgens de smid helpt smeren niet tegen afbrokkelende hoeven....... Scheve mond

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 16:07

Het duurt totdat je aan de nagelgaten toe bent. Daarna stopt over het algemeen het brokkelen.
je kunt ook hoefschoenen gebruiken zoals die van Marquis.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:09

Ik heb met mijn tinker eigenlijk ook steeds dat probleem. Het enige wat er aan te doen is volgens de DA en hoefsmid is of ijzers (maar dat gaat in dit geval even niet) of hoefschoenen.

EN in ieder geval niet op het harde en je hoeven wel gewoon invetten maar het gebrokkel zal er niet echt veel minder door worden.

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 11:17

Ik had hetzelfde probleem maar maandag krijgt ze gelukkig weer ijzers. Ik heb elke dag haar hoeven nat gemaakt en daarna in gesmeerd met laurier zalf dat werkt heel goed want laurier bevoorderd de hoorngrooi. mijn merrie liep ook kreupel zonder ijzers maar nadat ik die zalf ben gaan gebruiken is het een stuk minder geworden.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:20

vera schreef:
Het duurt totdat je aan de nagelgaten toe bent. Daarna stopt over het algemeen het brokkelen.
je kunt ook hoefschoenen gebruiken zoals die van Marquis.

Idd, toen de nagelgaten er uit gegroeid waren had lady ook geen last meer van afbrokkelende hoeven. Had het ook aan m'n hoefsmid gevraagd en die zei ook dat dat het grootste probleem was. Als die er eenmaal uitgegroeid zijn is het (vaak) goed.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:17

je kan ook natuurlijk gaan bekappen of strasseren, www.paardnatuurlijk.nl, daar staat een heel uitgebreid verhaal. Die van mij kon ook jaren niet zonder ijzers, brokkelen, kreupel etc etc. Nu wordt ze gestrassert en kan ik gewoon over de weg draven Lachen .
Ik moet er echt niet meer aan denken om ijzers te nemen.
Aantrappen gebeurt trouwens bijna altijd omdat de voorhoeven niet in een goede stand staan (met ijzers). Ze worden dan te langzaam afgewikkelt, in vergelijking met het achterbeen, waardoor het paard zichzelf aantrapt.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 21:32

Citaat:
Aantrappen gebeurt trouwens bijna altijd omdat de voorhoeven niet in een goede stand staan


in geval van mijn Noriker klopt dat, want die is extreem toontredend, maar dat komt niet door ijzers, dat is een "kwaal" van dat ras, dat normaal gesproken in Oostenrijk op de alm rondwandelt.

In Nederland zien we dat als ernstige beenstand-afwijking, in Oostenrijk niet, hoort er gewoon bij.

Nu de achterijzers eraf zijn, is de kans kleiner dat hij zichzelf verwondt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:00

dat lijkt mij heel erg vreemd, dat zoiets bij het ras zou horen. Er zijn trouwens weinig paarden die gewoon goed op hun hielen landen. Er is een rare voorliefde voor hoge hielen bij hoefsmeden...
Je hebt ook kans dat het probleem juist blijft, omdat ijzers de afwikkeling niet bevorderen. Als de achterijzers eraf zijn, kan het zijn dat de achterbenen sneller worden, terwijl de voorbenen langzaam blijven, dan wordt het juist aantrappen.
Mijn paard had het trouwens andersom, ze stapte heel erg achter met haar achterbenen, dat is nu heel erg verbeterd!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 23:38

ik heb 4 jaar op stoeterijen met Norikers gewerkt en, geloof me, alle in Oostenrijk geboren Norikers en in Duitsland geboren Zuidduits Koudbloedpaarden zijn in min of meerdere mate toontredend, sommigen met 1 voorbeen, anderen met beide.
In Oostenrijk zeggen ze heel simpel: ze hebben een berghoef en een dalhoef........en gaan over tot de orde van de dag.....

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:04

Misschien moet je eens over natuurlijk bekappen na gaan denken, zoals Sanne83 ook zegt.

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 09:04

Misschien moet je eens over natuurlijk bekappen na gaan denken, zoals Sanne83 ook zegt.