Wat te doen bij zware verwaarlozing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Wat te doen bij zware verwaarlozing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 08:48

Een vriendin en ik willen mogelijk een shetlandpony adopteren. Deze pony is echter zwaar verwaarloosd. Troep in de vacht, hoefjes niet in orde, het beestje zal wel onder de luis zitten en vol met wormen.

Ik denk dat het belangrijk is om het diertje te scheren, hem te ontwormen ( volgens mij met 2 kuren, kort opvolgend ) hem te laten inenten en de hoefsmid te laten komen, mogelijk hem te wassen indien hij inderdaad luis blijkt te hebben, maar dat weten we als de dierenarts komt.

Uiteraard moet het dier een dekentje op na het scheren omdat hij dan ineens in zijn blote bips staat.

Verder moet hij op een verantwoorde manier bijkomen. Veel hooi dus en misschien wat muesli of wat biks. Paar handjes per dag om mee te beginnen.

Maar nou heeft mijn vriendin het over appelazijn, wat goed is voor zijn spijsvertering.. Verward Volgens mij is appelazijn er om vetten af te breken, of ben ik nou gek? Lijnzaad is toch gewoon veel beter? Beter voor de spijsvertering en beter om door de vacht te komen?

Mocht het zo ver komen dan gaan we nadat hij er beter uitziet op zoek naar een goed tehuis voor hem. Lachen

Graag jullie advies over wat ik over het hoofd heb gezien Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:15

Tallie1979 schreef:
Maar nou heeft mijn vriendin het over appelazijn, wat goed is voor zijn spijsvertering.. Verward Volgens mij is appelazijn er om vetten af te breken, of ben ik nou gek?

Grappig! Ik verbaas me er ook altijd over, bij de drogist koop je appelazijn om af te vallen en in de paardenindustrie werkt het ineens andersom Verward

Maar goede aanpak hoor!!
Pas op met ineens overvoeren, zeker bij een shetlander anders kun je problemen als hoefbevangenheid ed veroorzaken.
Bouw het langzaam op, je zou bijvoorbeeld wel Opkikker van de paardendrogist kunnen geven. Daar heb je hele goede resultaten mee.
Maar een Shetlander is er over het algemeen snel weer bovenop hoor.
Goede verzorging, ontwormen en goede voeding doet al een hoop!
Succes! OK dan!

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 10:49

Ik zal het advies eens geven.. Haha!

Opkikker dus

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 12:37

laat de muesli maar achterwege!!!
dat voeren mensen alleen omdat WIJ het lekker eruit vinden zien
paarden vinden het ook lekker door alle melasse die erin zit .. maar praktijk wijst uit dat veel paarden er slecht op reageren
geef dit beestje normaal voer, dus in eerste instantie hooi en evt wat bietenpulp, een vitaminekuur en idd de rest wat al vernoemd word.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:10

en idd niet in ene teveel krachtvoer gaan geven. Zou de 1e tijd alleen ruwvoer geven. Succes en toppie dat jullie het diertje een kans geven OK dan!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:39

crossmonster schreef:
paarden vinden het ook lekker door alle melasse die erin zit .. maar praktijk wijst uit dat veel paarden er slecht op reageren

Waar heb je deze "wijsheid" vandaan????

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 14:59

Ik zat te denken aan een paar kleine handjes krachtvoer ( eiwitarm biks ) in het begin, een vitamineshot en misschien inderdaad opkikker.

Morgen eerst maar eens kijken of die vent ingaat op ons bod, want 150 euro voor een shetlandhengst van 3 die zwaar verwaarloosd is kan hij op zijn buik schrijven.. Boos!

Hij heeft trouwens ook nog een paar gelderse kwpners staan, het janken staat je nader dan het lachen.. onvoorstelbaar..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:02

gelderse kwpn-ers is dat een ras? Jeetje is dat een soort malafide handelaar ofo dat zijn paarden er zo slecht bij staan?

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:28

Ga zelf niet op eigen houtje iets ondernemen

Dan kun jij als de eigenaar het er niet mee eens is, in groterder problemen komen dan hem.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:31

vera"]
[quote="crossmonster schreef:
paarden vinden het ook lekker door alle melasse die erin zit .. maar praktijk wijst uit dat veel paarden er slecht op reageren

Waar heb je deze "wijsheid" vandaan????
[/quote]


zoals ik al zei, uit de praktijk
ik heb op verschillende stallen meegemaakt dat ze nadat ze muesli begonnen te voeren, paarden met bulten kregen en meer koliek gevallen
dus nee niet van een paard, maar van de hele stal, op enkelen na ...
tuurlijk zijn er uitzonderingen , bepaalde kruidenmixen of gewoon de granenmixen zijn een heel ander verhaal
maar de meeste muesli brokken worden voornamelijk gefabriceerd en gekocht voor mensen die het zo lekker eruit vinden zien voor hun paard....
in kleine hoeveelheden krijg je geen problemen, maar voer je dit een groot deel bij of ipv de normale rantsoenering, dan heb ik al meerdere malen op verschillende stallen meegemaakt dat paarden er slecht op reagerden
ook dierenartsen beaamden dit op betreffende stallen !

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:35

crossmonster"]
[quote="vera"][quote="crossmonster schreef:
paarden vinden het ook lekker door alle melasse die erin zit .. maar praktijk wijst uit dat veel paarden er slecht op reageren

Waar heb je deze "wijsheid" vandaan????
[/quote]


zoals ik al zei, uit de praktijk
ik heb op verschillende stallen meegemaakt dat ze nadat ze muesli begonnen te voeren, paarden met bulten kregen en meer koliek gevallen
dus nee niet van een paard, maar van de hele stal, op enkelen na ...
tuurlijk zijn er uitzonderingen , bepaalde kruidenmixen of gewoon de granenmixen zijn een heel ander verhaal
maar de meeste muesli brokken worden voornamelijk gefabriceerd en gekocht voor mensen die het zo lekker eruit vinden zien voor hun paard....
in kleine hoeveelheden krijg je geen problemen, maar voer je dit een groot deel bij of ipv de normale rantsoenering, dan heb ik al meerdere malen op verschillende stallen meegemaakt dat paarden er slecht op reagerden
ook dierenartsen beaamden dit op betreffende stallen !
[/quote]

Als ik bij mijn paard de brok geheel vervang door muesli gaat hij heel erg aan de diarree, koliek en gewoon niet lekker. Dus toch maar weer op de brok teruggegaan.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:39

Van wie is dat dier nu eigenlijk??????? Vraag eerst de eigenaar of dit allemaal kan en als het dier echt verwaarloosd is, onderneem dan echte aktie en bel de politie en de DB.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 15:48

Ik zou het diertje eerst maar eens goed laten onderzoeken door een dierenarts voor dat je vanalles gaat ondernemen.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 15:50

gouda"]
gelderse kwpn-ers is dat een ras? Jeetje is dat een soort malafide handelaar ofo dat zijn paarden er zo slecht bij staan?
[/quote]

gelderse.. Die hebben een beetje een ramsneus weet je wel Knipoog

Doet er verder niet toe, maar ze zien er allemaal erg slecht uit daar Boos!

[quote="pearl_tje"]
Ga zelf niet op eigen houtje iets ondernemen

Dan kun jij als de eigenaar het er niet mee eens is, in groterder problemen komen dan hem.
[/quote]

Ik was niet van plan om een pony die niet van mij is zomaar te gaan voeren!! Ik ben wat dat betreft geen pennymeisje Tong uitsteken

Ik wil het diertje KOPEN en daarna zorgen dat hij er beter aan toe is als ik een ander huis voor hem zoek..

Maar als die vent teveel blijft vragen dan loop ik gewoon weg.. Zielig voor het dier, maar ik laat me geen poot uitdraaien.. Dan is het erg jammer..

[quote="Jetta schreef:
Van wie is dat dier nu eigenlijk??????? Vraag eerst de eigenaar of dit allemaal kan en als het dier echt verwaarloosd is, onderneem dan echte aktie en bel de politie en de DB.


DB doet hier helemaal niets aan.. De dieren hebben voer en water en staan buiten. Dan word er totaal geen actie ondernomen.
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 21-04-04 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 15:51

nadezda schreef:
Ik zou het diertje eerst maar eens goed laten onderzoeken door een dierenarts voor dat je vanalles gaat ondernemen.


Ik weet zo ook al dat hij er niet goed aan toe is.. Maar als wij hem misschien een beetje kunnen opknappen en hem een beter huis kunnen geven ( lees, we zoeken een beter tehuis ) dan zal ik dat niet nalaten..

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:07

om even terug te komen op je vraag over appelazijn. Dit wordt gebruikt om eiwitten aftebreken in het lichaam. als je bijvoorbeeld 1e snee kuilgras voert zitten door heel veel eiwitten in en kunnen paarden vocht gaan vasthouden (dikke benen). op dat moment kun je appelazijn gaan geven en zullen er minder eiwitten in het lichaam terecht komen. voor die pony is het dus helemaal niet van belang om dit te geven. als ik jullie was gewoon op ruwvoer en langzaam beginnen met brokken. succes...

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:43

Tallie1979 schreef:
Morgen eerst maar eens kijken of die vent ingaat op ons bod, want 150 euro voor een shetlandhengst van 3 die zwaar verwaarloosd is kan hij op zijn buik schrijven.. Boos!

Hij heeft trouwens ook nog een paar gelderse kwpners staan, het janken staat je nader dan het lachen.. onvoorstelbaar..



He Tal, waar staat dat shetje, toevallig op de boerderij bij die kruising waar je links gaat naar jou stal en rechts naar de Put? want daar heb ik nog wel eens paarden gevangen omdat ze midden op de weg stonden en boerlief gewoon niet uit huis kwam Verward

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 16:46

Liesbethje"]
[quote="Tallie1979 schreef:
Morgen eerst maar eens kijken of die vent ingaat op ons bod, want 150 euro voor een shetlandhengst van 3 die zwaar verwaarloosd is kan hij op zijn buik schrijven.. Boos!

Hij heeft trouwens ook nog een paar gelderse kwpners staan, het janken staat je nader dan het lachen.. onvoorstelbaar..



He Tal, waar staat dat shetje, toevallig op de boerderij bij die kruising waar je links gaat naar jou stal en rechts naar de Put? want daar heb ik nog wel eens paarden gevangen omdat ze midden op de weg stonden en boerlief gewoon niet uit huis kwam Verward
[/quote]

Ja, precies daar!! Het is precies diezelfde kerel..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:58

en wanneer hoor je wat over de prijs en of het doorgaat?

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 08:52

Ik ga er straks naartoe.

Iedere cent boven 75 euro draai ik me voor om en loop ik weg. Hij moet dus behoorlijk zakken, dan nemen we hem mee..

Heb advies ingewonnen over wat zo'n diertje mag kosten en ik kreeg oo 75 euro max te horen. Daar hou ik me dus aan.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 08:54

veel succes hoop dat het doorgaat

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 11:36

eigenlijk moet je niets van zo'n man kopen, daarmee houdt je naar mijn idee het probleem in stand, want volgende week staat er een nieuwe........
erg zielig voor deze shet, maar als de dierenbescherming vind dat dit geen mishandeling is, dan moet je deze malafide handelaar niet gaan "belonen" door paarden van hem te kopen. Dat is mijn mening. Ik snap dat je hart bloed als je zoiets ziet, maar in de gaten houden en aan de bel trekken zodra je hem op iets kan betrappen. Desnoods een videotje nemen en aan anderen laten zien.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 13:21

We hebben het niet gedaan.. Ik heb die kerel niet gesproken, maar ik ga er niets mee doen verder..

Hoe meer ik er over sprak, hoe meer ik ging twijfelen. Iedereen die ik erover spreek raad aan om het beter niet te doen.. Ik heb dus zelf besloten om het NIET te doen. Wat mijn vriendinnetje doet moet ze zelf weten.. Wil haar gerust helpen, maar in dit geval ben ik wijzer..

Paars, je hebt gelijk Knipoog Enne, welkom op bokt Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:29

crossmonster schreef:
zoals ik al zei, uit de praktijk
ik heb op verschillende stallen meegemaakt dat ze nadat ze muesli begonnen te voeren, paarden met bulten kregen en meer koliek gevallen
dus nee niet van een paard, maar van de hele stal, op enkelen na ...
tuurlijk zijn er uitzonderingen , bepaalde kruidenmixen of gewoon de granenmixen zijn een heel ander verhaal
maar de meeste muesli brokken worden voornamelijk gefabriceerd en

Ok, dat zou heel goed kunnen.
Maar voeren al tijden Equisanum granenmix (western) en de paarden hebben er nog nooit zo goed uitgezien. Dat is dan ook het enige krachtvoer wat ze krijgen. Verder hooi, lucerne en gras.

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 14:20

Moeilijk maar verstandig besluit! Enne, tnx!