Schiefel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Schiefel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 18:10

Hallo

Mijn paard heeft een Bult op haar linker voor been.
Het is een Schiefel.
Nu las ik net in een Advertentie van een paard die op de marktplaats staat.
Dat een paard hierdoor inprenciepe afkeurtd kan worden.
Kan je dan nog wel met zo'n paard naar een Premie keuring?
Ik ben benieuwd wat jullie erover zeggen.

Priscilla

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:26

Ik ken een paard die met schiefel toch steeds hoge ogen gooit op keuringen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:30

Afgekeurd bij de keuring (bij aankoop): dat kan als het paard er niet goed door loopt en de schiefel bijv. tegen een pees aan loopt.
Het is een schoonheidsfoutje net als piephak - volgens mij maak kan je gewoon naar de keuring gaan. Het kan wel een klein minpuntje zijn, maar als je verder een goede merrie hebt qua exterieur/gangen moet je gewoon een predikaat kunnen halen.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:30

Wat betreft aankoopkeuringen ed: Het is iig een schoonheidsfoutje waar een aantekening voor gemaakt moet worden, maar of een paard er op afgekeurd zal worden hangt denk ik helemaal af van de plaats waar de schiefel zit. Als de schiefel vlak bij of op vitale delen (spieren, gewrichten, pezen, enz) zit, kan dat zorgen voor extra of versnelde slijtage, dus dan _zou_ het paard daarop afgekeurd _kunnen_ worden.

Hoe het zit wbt stamboekkeuringen: geen idee Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 21:09

Hierbij even een fototje van waar de Schiefel zit.
Hij zit geloof ik wel op de pees toch?
Is dit Opzich een Probleem?
Afbeelding

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 21:19

Het is wel een flinke buts... Het is moeilijk te zeggen vanaf zo'n foto of de schiefel daadwerkleijk de pees in de weg zit. Heb je er al door een dierenarts naar laten kijken? En wat betreft die keuring, daar zijn volgens mij best wel reglementen voor te krijgen of te vinden.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 20:01

Nee ik heb er nog geen dierenarts naar laten kijken.
Wel dom want hij is een maand geleden nog geweest.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:19

Ik ben ook benieuwd naar antwoorden van medebokkers. Mijn paard heeft ook een schiefel (niet te zien, wel te voelen) en ik zou haar ook graag laten keuren op een amateurkeuring van het AVS.

manonn
Berichten: 12
Geregistreerd: 20-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:53

Nou mijn paard heeft al jaren een schiefel op het linkerachterbeen en ik heb nog niet meegemaakt dat hij hierom afgekeurd zou worden want hij heeft er totaal geen last van het is alleen een schoonheidsfout maar hoe ze daar verder over denken ik weet het niet.

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 08:08

Mijn paardje had na een ongeluk bij zijn oog een schiefel (volgens de veearts). De veearts zei ook dat dat geen kwaad kon en dat het gewoon kon blijven zitten. Na een aantal maanden heb ik er groene leem klei op gesmeerd een aantal dagen achter elkaar, en wat denk je: het is helemaal verdwenen. Ik zou er iig eerst een dierenarts naar laten kijken, en eventueel groene leem proberen. Lees wel eerst de gebruiksaanwijziging. Je kan het gewoon bij de paardendrogist kopen of bij een ruitershop oid.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 09:12

Ons nieuwe paard heeft op zijn linkervoorbeen een goed zichtbare schiefel zitten,wij hebben hem helemaal klinisch en rontgen laten keuren,hier werd wel een aantekening van gemaakt op het rapport,maar zit op een goede plaats,waar hij er geen last van zal krijgen!
Ook is hij volledig opgenomen in de verzekering!
Ik denk dus dat het er aan ligt waar de schiefel zich bevindt,zit het op een plaats waar door het paard er last van kan krijgen dan zal hij daarbij een uitsluiting op het medisch rapport krijgen!
Maar een paard helemaal afkeuren lijkt mij niet het geval!
Lundi

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 10:40

Ik zou er wel een scan van laten maken dit ivm de pees als hij er verder geen last van heeft zou ik het zo laten.

Leys heeft ook een schiefel heeft hij opgelopen in de periode dat hij niets mocht doen na de operatie. Heb een scan laten maken maar toch had hij er last van heb het toen laten inspuiten en alles is nu oke.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:00

Weet niet hoelang de schiefel er al zit? maar als dat nog niet zolang is moet je even contact opnemen met je dierenarts er is namelijk een middel wat je kan smeren wat bij ons op stal gebruikt is en hele goede resultaten heeft gegeven.
Helaas weet ik niet meer hoe het heet , alleen dat je wel handschoenen aanmoest als je het smeerde en dat het doorzichtig was.
Maar als de schiefel er al een poosje zit zal het weinig helpen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 19:28

Veearts zal binnen kort langskomen
Kan hij het gelijk even nazien.