wel of geen zenuw beschadeging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

wel of geen zenuw beschadeging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-04 10:30

Eigenlijk is het verhaal al iets ouder maar sinds gisteren mogen we weer voorzichtig aan het longeren. Ik verzorg/beweeg/rij Monty 2 dagen in de week en als de eigenaresse het druk heeft vaker.

Ik zal een kleine uitleg geven.
Een paar weken terug stonden de paarden (als het kon) op het land en Monty kwam daar kreupel vanaf.
Hij had een klap gehad op het voorbeen (boven buitenkant). Er zat een goede bult op. Het grootste probleem was eigenlijk dat hij met regelmaat viel.
Dierenarts erbij maar we moesten afwachten de zwelling moest weg voor dat er iets ondernomen kon worden.

Uiteindelijk ik de zwelling weg het onderbeen weer normaal van dikte en hij is niet meer kreupel. Wel valt hij af en toe nog door het been heen.
En zijn stap pas is korter van het been. Nu is de vraag of hij wel of geen zenuwbeschadeging heeft. Volgens 3 dierenartsen is rustig aan weer aan het werk de enige manier om hierachter te komen.

Nu is longeren niet echt mijn hobby en Monty vindt dit voor een halfuurtje ook wel goed (nu is het nog 15 minuten rustig aan).
Helaas is het ook geen type om lekker aan het handje buiten te gaan lopen.
Ik ga woensdag maar eens kijken of meneer mennen wel leuk vindt. Gewoon rijhoofdstel longeersingel en 2 longeerlijnen. Ik zelf heb gelukkig wel ervaring in mennen.
Als dit wel leuk gevonden wordt ga ik buiten kijken of hij iets normaler zou willen meelopen dan aan de hand.

Als Monty een half uur weet te lopen zonder te vallen of struikelen mogen wij weer rijden. Toch willen wij wachten tot hij het een uurtje kan voordat wij erop kruipen.
Dit eigenlijk uit veiligheid voor ruiter en paard. Geloof me als het paard naast je op zijn pannetje valt is een rotgezicht en gevoel.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zenuwbeschadeging bij hun paard? Hoe hebben jullie de opbouw aangepakt?

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.


BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 10:27

Er zijn geen foto´s gemaakt het been is niet gebroken. Het paard spingt rent bokt en scheurt door de bak en land. Longeren gaat ook prima.

We doen het nog even rustig aan voor de zekerheid.
Alleen de pas is nog korter en struikelen doet hij bijna niet meer.
We hopen dat het bijna over is.

Er zijn 3 verschillende dierenartsen geweest, en vertellen allemaal het zelfde. Ook heeft één contact gehad met de dierenkliniek. Een scan foto of echo kan alleen pees, spier en botbeschadeging aantonen. Zenuwbeschadeging niet. Ook hun advies aan het werk en afwachten.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 18:12

We hebben de hele week gelongeerd en Monty is geen één keer gestruikeld. Op het land loopt hij ook te rennen en bokken zonder struikelen terwijl het land echt niet egaal is.
Vanaf maandag gaan we weer rustig rijden.
We hopen dat dit ook zonder problemen gaat verlopen. En de zenuw alleen gevoelig is geweest. Duimen maar.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alfi2010, lyanne_sanne, Room_Soesje, Selente, TompoesB en 33 bezoekers