HELP dikke plek bij singel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

HELP dikke plek bij singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 11:32

Huilen Huilen

Mijn friese verzorgruin kreeg na 2 weken dat ik hem rij een dikke plekje onder het zadel. Een drukplek. Omdat het zadel te ver achterover gekanteld lag ligt er nu een schuine schuimrubber onderlegger onder (deze zit in het sjabrak, een speciaal sjabrak waar een gelpad in kan).

Ik heb de plek gelijk gekoeld en de volgende dag was hij weg. Maar na het rijden was hij er weer. Huilen

Maar omdat hij dit bultje kreeg ben ik gelijk een gelpad gaan halen.

En wat was ik blij *LOL* *LOL* want nu na 3 dagen rijden met een gelpad geen bultje meer na het rijden.

Maar nu krijgt hij een zelfde bult tussen de onderkant van het sjabrak en de singel in. Maar dan niet onder de singelstoten maar juist ernaast richting de flanken.

HELP, wat kan ik hieraan doen.

Ik heb er al 1 dag een mini gel onderlegger op de plaats gedaan en toen zat er geen bultje, maar gisteren heeft die blijkbaar niet op de goede plaats gezeten en zat hij er weer.

Een ander zadel zit er voorlopig niet in. Want hij heeft nog niet zo lang geleden een nieuw duur KN dressuurzadel gekregen. De singel is een kunstof dressuursingel

Wie weet wat ik eraan kan doen:
- Andere singel van leer met elastische singelstoten.
- Neopreen singel
- Leren singel
- gel singel hoes

Verward Verward Verward

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 11:50

Niemand die tips heeft Verward Verward Huilen

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:02

wat gebeurt er als je er een bontje om doet?
misschien kun je bij iemand een bonten shabrak (heel shabrak) lenen en dat es gebruiken, en een bontje om de singel (denk dat gelsingel er g gaat zweten, vooral van de zomer)

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 14:03

Dutske, een bontje om de singel zal niet veel helpen, de drukking komt boven de singel naast de singelstoten onder het sjabrak te zitten. het lijkt erop dat er daar te veel druk komt te staan. Dus daarbij helpt een bontje niet veel. Helaas.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:46

dus eigenlijk onder het zweetblad?
dan denk ik dat je best een bonten shabrak zou kopen

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 15:16

Nee, het zit niet onder het zweetblad. Ik heb een dressuurzadel, je hebt dan het zweetblad en eerst een stuk ca 10 cm singelstoot en vervolgens de singel. Het zit echt op een idiote plek. Net naast de singelstoten, boven de singel en onder het zweetblad en dekje.

Dat is ook de reden dat ik niet weet wat ik nou moet. En of het nu door het zadel of de singel komt.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:40

oh, nu snap ik het!
Haha!
ik weet dan ook geen oplossing
srr

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:36

In je eerste berichtje lees ik dat het zadel niet goed ligt en dat je er een onderlegger onder hebt gedaan. Kan me voorstellen dat de druk hierdoor anders verdeeld wordt. Zou sowieso adviseren op korte termijn het zadel goed passend te laten maken. Zeker als je het nog niet zo lang hebt, zou ik teruggaan naar degene die het verkocht heeft.
Dat met de singel heb ik een keer gehad met een singel die iets te kort was. Bij dat paard werkte het met een langere singel goed: die sloot dus echt aan beide kanten op de chabrak. Neopreen is dan wel zacht en werkt vaak het beste. Suc6

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:38

kun je er anders geen deken ofzo onder leggen? die onder de gespen uit komt?

BlueBalance

Berichten: 203
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 01:15

Ik sluit me aan bij de opmerking dat je een zadel hebt gekocht dat blijkbaar in eerste instantie al niet goed past. Een drukplek onder het zadel is echt niet goed. Een drukplek in de buurt van de singel kan te maken hebben met het feit dat je een dressuurzadel hebt gekocht? (dat leid ik af uit je verhaal) en daarvoor met een veelzijdigheidszadel hebt gereden? De druk van een veelzijdigeheidssingel is anders dan die van een dressuursingel. Ik heb vaker meegemaakt dat die overgang soms problemen geeft: van lichte irritaties tot "blauwe plekken"/kneuzingen.

guzziwoman

Berichten: 84
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 02:52

pas geleden is er bij ons iemand van daaleman geweest, deze vertelde dat wanneer een zadel niet goed ligt (dus bijvoorbeeld zoals bij jouw gekanteld) er teveel beweging komt bij de singel vooral wanneer je onder het zadel een gelpad of zoeits legt waardoor er nog meer bewegingsruimte komt, vandaar kans op schuren en bultjes /drukplekken , dit zijn dus duidelijke signalen dat jouw zadel niet goed ligt!!de enige tip die ik je kan geven is laat dat nieuwe kn zadel door een GOEDE zadelmaker aanpassen (bijvullen/uitnemen) dit is niet zo duur en een goede investering in een kn zadel!! enne gooi zo snel mogelijk die schuine schuimonderlegger weg dit is funest voor de paardenrug!!!

Succes hoop dat je het probleem snel opgelost krijgt

guzziwoman

Berichten: 84
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 02:55

oh ,ja ik heb trouwens ook nog een lamsvellen sjabrak te koop van christ (best getest in bit) geen onderlegger maar een compleet sjabrak dressurmodel en zadelvormig. bovenkant zwart katoen onderkant naturelkleur bont, geschoren zweetbladen voor close contact, nog geen 10 keer gebruikt incl speciaal reinigingsmiddel voor deze christ bontsjabrak.nieuwprijs was 37 euro (aankoopbon nog aanwezig) doe een bod en hij is van jouw!
mijn nr is 06-27328905

guzziwoman

Berichten: 84
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 02:56

oeps ik bedoel 137 euro!!