peesproblemen: behandelen of naar de slager???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

peesproblemen: behandelen of naar de slager???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 12:12

Mijn draver heeft een diepe buigpeesletsel en een chronische ontsteking in de sesamschede.Ze moet een jaar revalideren en hopen dat het goedkomt. Sport is al afgekeurd, dat zal ze nooit meer kunnen.Ze staat nu stil in haar box weg te kwijnen. ( zometeen is het 30 graden, staat ze daar) De bespiering is eraf, de huid is slecht, ze loopt slecht. Moet ik dit alles doen om haar in leven houden? Wat zou het beste voor het paard zijn.? Ik heb er zelf een heel dubbel gevoel over. Maar het is wel mijn maatje geweest voor 6 jaar. Ik wil doen wat voor haar het beste is.
Er is geen %getal gegeven door de behandelend dierenarts of het weer goedkomt. In de praktijk is het vaak een langdurig slopend proces.

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:20

Dat is echt balen zeg! Ik vind het een hele moeilijke beslissing die je te nemen hebt. Ik wens je dan ook heel veel wijsheid toe.

Ik heb nu zelf vorige week te horen gekregen dat het met het straalbeen van mijn paard niet in orde is. Het is gelukkig een 2+ en niet erger, dus wellicht is het met de speciale ijzers goed op te lossen. Maar ik heb wel voor mezelf besloten, dat als het zover komt, dat de ene na de andere kreupelheid komt en hij zou alleen maar goed kunnen lopen door de pijnstillers, ja dan houdt het op. Het is niet zo dat hij alleen voor mijn lol doormoet. Voorlopig ziet dat er gelukkig niet zo uit, hij glimt als een jeweetwel in de maneschijn en is supervrolijk. Maar ik ken hem goed genoeg om te zien dat hij pijn lijdt. En dat zou ik nooit en te nimmer op mijn geweten willen hebben!

Ik neem aan dat jij je maatje na 6 jaar ook goed genoeg kent om te kunnen herkennen hoe ze in haar velletjes steekt!
Heel veel sterkte!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:31

Zou er in dit geval niet wat te bereiken zijn (qua welzijn en qua gezondheid) met langdurig weidegang? Heb je de mogelijkheid om haar bijvoorbeeld 2 jaar weg te zetten?
Qua revalidatie is misschien boxrust en gedoseerd stappen het beste, maar qua welzijn en kwaliteit van leven... Als weidegang geen optie is, de kans op genezing onduidelijk is en het paard zo duidelijk ongelukkig is, dan is het misschien beter om haar verder lijden te besparen, dat kan ook het beste zijn.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:04

Die beslissing heeft iemand bij ons op stal ook moeten maken:
Paard heeft 14 maand gerevalideerd daarna was de pees nog steeds niet aangegroeit. Paard mocht nooit meer in de wei nooit meer springen crossen en alleen maar dressuren in een goede bak maar mocht niet gaan bokken en steigeren en geen rare bewegingen maken..

Haar keuze was de slageer

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 14:14

ik geloof dat dat meestal is bij peesblessures. Tenminste als ik de praktijkverhalen moet horen. Wat voor een peesbeschadiging was dat>???

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:36

proberen, als je haar echt graag ziet

neem ook een second opinion bij een andere DA, peesletslels zijn niet altijd het einde

de DA die mijn veearts vervangde toen ze op verlof was zag het ook somber in, wel niet zo erg als bij jou. Intussen is mijn vaste DA al 3 keer teruggeweest en haar pees is 1 maand sneller genezen dan voorzien.

als je het jezelf kan permitteren:

*speciaal hoefbeslag (eggbars - 50 euro)
*laat een paardenkinesist komen
*homeopathie werkt super: voeren met Arnica suplementen om onsteking weg te nemen, traumeel gel smeren (onstekings werend met echinaceaforce), msm zwavel voeren (is peesweefsel opbouwend..)

enz..

maar ga echt eerst effe voor een second opinion, en als het dan hopeloos blijkt, ja, dan kan je haar lijden maar op 1 manier verlossen

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:59

Citaat:
een chronische ontsteking in de sesamschede


Dit niet vergeten!

Ik heb een ijslander op stal die er 1,5 jaar over gedaan heeft om van een peesblessure te genezen(zat een gat in geloof ik). Inmiddels rijd het dier weer volop door het duin en over het strand.

Maar als er ook nog een chronische ontsteking bijzit ........ za het erg moeilijk worden.

Ik zou het zelf niet over mijn hart kunnen krijgen het dier een jaar lang op te sluiten in de box.
Dan maar een week met pijnstiller de wei op en daarna inlaten slapen.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:02

mag ze stappen?
anders kun je misschien zorgen dat ze met goed weer een stukje wei krijgt van 5 op 5 ofzoiets, en haar dan daar een paar uur inzetten, heeft ze toch es buiten gestaan
veel sterkte, hopelijk kan je er nog iets aan doen

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:31

Ik zou als het in overleg met de dierenarts kan toch kiezen voor langdurige weidegang eventueel eerst met wat pijnstilling.
Kan natuurlijk niet beoordelen of dit kan maar we hebben momenteel een paard met ernstige oefkatrolontsteking staan en nu een jaar later gaat het een stuk beter met hem en staat hij zonder medicijnen van een oude dag te genieten.
Naar de slager kan ie altijd nog toch?

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:00

Ik zou haar zeker de kans geven, zeker omdat het je maatje is geweest voor zes jaar! Ik heb met mijn paard bijna twee jaar moeten stappen i.v.m. een peesblessure. Hij heeft mij er eigenlijk doorheen gesleept want hij bleef steeds maar hartstikke vrolijk. Maar er was voor mij ook absoluut geen andere optie, want hij is mijn maatje en die zou ik nooit naar de slager doen!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:06

Ik zou me sowieso niet bij het oordeel van 1 DA neerleggen . Mijn paard had 8 jaar geleden een volledig verkleefde pees, zou ook nooit meer goedkomen, ze zouden kijken of een operatie mogelijk was, maar voorlopig moest ze 3 maanden op stal....daaag, het ene paard kan dat, de ander niet ! Die van mij niet, ik heb toen i.o.m. de hoefsmid haar een halfjaar in de wei laten lopen (o.a.) Daarna een scan gemaakt, alles ok. ze heeft er nooit meer last van gehad.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:09

de weideperiode is begonnen en je kan je paard goedkoop nu op het land een half jaar rust geven,dat zou ik in ieder geval nu nog proberen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 00:05

HocusTivoli schreef:
Ik zou haar zeker de kans geven, zeker omdat het je maatje is geweest voor zes jaar! Ik heb met mijn paard bijna twee jaar moeten stappen i.v.m. een peesblessure. Hij heeft mij er eigenlijk doorheen gesleept want hij bleef steeds maar hartstikke vrolijk. Maar er was voor mij ook absoluut geen andere optie, want hij is mijn maatje en die zou ik nooit naar de slager doen!

Doe je het dan voor het paard? Of doe je het voor jezelf omdat je geen afscheid denkt te kunnen nemen?
(Los van topicstart)

Verder ben ik het wel met Mist eens, ik zou bij zo'n diagnose zeker een second opinion regelen. Mocht daar een zelfde soort uitslag uit komen zou ik denk ik toch afscheid nemen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 00:08

En therapie met geluidsgolven? Kan veel doen bij ontstekingen...
Er zit een kliniek in Den Haag. De vraag is of je het financieel wel voor het paard overhebt, want het is best kostbaar, en je moet erheen. Maar de resultaten met de paarden met peesblessures bij ons op stal waren goed. Eentje is intussen alweer onder het zadel (maar mag idd nog even niet los)

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 00:13

Sjuimpje schreef:
Doe je het dan voor het paard? Of doe je het voor jezelf omdat je geen afscheid denkt te kunnen nemen?


Ja zeker wel voor mijn paard! Die bleef hartstikke vrolijk en had zo'n zin in het leven. Ik heb niet eens aan die andere optie gedacht. Hij is inmiddels alweer drie jaar goed en we zijn Z1 dressuur geworden. Dan heb ik toch niet zo'n verkeerde keuze gemaakt lijkt me...

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:06

Hele moeilijke keus! Mijn pony had ook een chronische peesschedeontsteking. Elke keer dat hij weer opgebouwd was ging het weer mis. Na anderhaf jaar problemen (en zowieso al uiteschakeld voor de sport) hebben we besloten hem ergens in een land te zetten. Ik heb via internet mensen gevonden, aangezien we hem niet wilden laten afmaken (hij was net 8 jaar). Ik ben heel blij me deze oplossing. Hij hoeft nu alleen nog in het weekend met nog een ander paardje (die ook iets aan zijn pezen heeft) te stappen en te draven.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 17:08

Een dier dat vol levenslust is en absoluut door wil ontneem je mijns inziens niet het leven. Dat dat helaas in deze wereld wel veel gebeurd is betreurenswaardig maar helaas de realiteit. Ik zou me er niet schuldig aan willen maken.

Maar dat is mijn mening.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:31

Als het mijn paard was zou ik hem een tijd op het land zetten, andere maatregelen kan je altijd nog nemen!

Succes verder!!

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:46

Ik zou eensecond opinion vragen bij eengoede dierenarts, je kunt eventueel naar van Schie/ van Toor gaan in Wassenaar. Daar kunnen ze bij beschadigde pezen ook shock-wave therapie geven wat de genezing gunstig kan beinvloeden. Maar wat is de prognose van desesamschede ontsteking?
Ik ben zelf ook 2 jaar aan het tobben geweest met mijn vorige paard, welke steeds gewrichtsontstekingen had en die was inderdaad ook niet vrolijk. Uiteindelijk heb ik die naar de slager moeten brengen, maar ik kon dat toen wel doen met het gevoel dat ik alles had gedaan om hem te redden
Probeer je paard veel aandacht te geven om hem een beetje vrolijk te houden, dus lekker lang poetsen en aan de hand laten grazen ofzo. Maar als hij zo zuur blijft zou je ook om pijnstillers kunnen vragen of bijv. duivelsklauw voeren. Want van pijn kunnen ze behoorlijk chago worden. Als je dus die pijn tijdens het herstel kunt weghalen wordt je paard waarschijnlijk ook weer een beetje vrolijker.
Verder hangt je keuze ook een beetje af van je verzekering. Want als je niet goed verzekert bent kan het een hele dure kwestie worden.

Ik wens je heel veel sterkte en succes met je keuze

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:07

Probeer het eens met magneetbandages, msn zwavel en osteo cure, deze combinatie heeft bij onze merrie wonderbaarlijk geholpen , bij haar pezen was de rek eruit en er kwam bindweefsel omheen (ze liep al bijna op haar kogels), in de kliniek in Utrecht hadden ze de merrie opgegeven , maar wij wilde het alsnog proberen, we zijn nu 2 jaar verder en ze loopt weer als een kieviet *LOL* , het is homeopatisch, dus proberen waard. Succes ermee!

Nizpie95

Berichten: 236
Geregistreerd: 08-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:47

mijn pony heeft ook ruim 1jaar met peeblessure gestaan, ze zeiden eerst dat er niks aan te doen was!
maar toen heb ik aan een andere dierenarts gevraagd op dezelfde praktijk of tie ook eens wou kijken wat hij er van vond!
hij zei als ik jou was zou ik hem een half jaar op het land zetten en daarna kijken, want een pees moet de kans krijgen om te herstellen!
er werd gezegd dat ik nooit meer met hem mocht springen, maar heb het op een gegeven moment nog een keer gevraagd en toen kon ik proberen een sprongetje te maken.
het ging hardstikke goed , maar na de zomer kreeg tie een kogelblessure, maar nu staat er definitief een punt achter het springen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:27

Bij ons op stal zijn er meerdere met peesblessures die goede resultaten hebben geboekt na een behandeling bij van Schie in Wassenaar.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:45

Mighty, je schrijft niet hoelang je paard al boxrust heeft. Ik zou zeker een second opinion vragen. Dit zijn gewoon heel moeilijke gevallen. Toen er na ruim een half jaar geen enkele (maar dan ook helemaal geen) verbetering zichtbaar was en mijn paard begon weg te kwijnen op stal, heb ik toch besloten hem op het weiland te laten. Ik kon het niet langer aanzien en de derde kliniek die mijn paard behandelde, was het ermee eens.

Als je wel verbetering ziet dan is het misschien wel de moeite waard om vol te houden en je uiterste best te doen je paard afleiding te geven. Want wat is nu een jaar op een heel paardenleven?

Ik wens jou - en je paard natuurlijk Knipoog - veel succes en sterkte.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:27

Sjuimpje"]
[quote="HocusTivoli schreef:
Ik zou haar zeker de kans geven, zeker omdat het je maatje is geweest voor zes jaar! Ik heb met mijn paard bijna twee jaar moeten stappen i.v.m. een peesblessure. Hij heeft mij er eigenlijk doorheen gesleept want hij bleef steeds maar hartstikke vrolijk. Maar er was voor mij ook absoluut geen andere optie, want hij is mijn maatje en die zou ik nooit naar de slager doen!

Doe je het dan voor het paard? Of doe je het voor jezelf omdat je geen afscheid denkt te kunnen nemen?
(Los van topicstart)

Verder ben ik het wel met Mist eens, ik zou bij zo'n diagnose zeker een second opinion regelen. Mocht daar een zelfde soort uitslag uit komen zou ik denk ik toch afscheid nemen...
[/quote]

Ik ben het helemaal met je eens. Als een 2e DA hetzelfde oordeel geeft, dan zou ik het dier uit z'n lijden verlossen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:31

Ben het met second opinion eens......... zelfde uitslag afscheid nemen.... andere uitslag land op