Rijden met spat, hoe en wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Rijden met spat, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 18:18

En dat rijmt Haha!:D

Ik lease een pony met spat.
Ik weet eigenlijk niet goed wat spat precies inhoud, en ben steeds bang dat ik teveel van hem vraag, dat ik hem pijn doe...

Is het wel goed om te rijden? ik dacht van wel, dan blijft ie in beweging en word ie niet heel stijf of gaat het vastzitten.
Hij wordt nu 6 dagen per week gereden, 3 door mij en 3 dagen door het andere meisje dat hem least.
Hij staat op speciaal spatbeslag.
We rijden alleen met hem buiten, in de bak rijden is niet goed voor hem is mij ook verteld.
Veel rechte stukken rijden, dus buitenrijden! Dat kan hier in de buurt ook super gelukkig *LOL*

Maar is het wel goed om gewoon te draven en te galopperen? Of is het beter om alleen maar te stappen?
De één zegt dat ik het beste alleen kan stappen en galopperen, zo weinig mogelijk draven. Maar de ander zegt dat ik juist beter kan stappen en draven, en als ie goed warm is een stukje galop.
Iik merk wel dat ie wat beter gaat lopen als ik een tijdje heb gereden.
En nog een vraag: is het erg om lange ritten met hem te maken? Doordeweeks maak ik altijd een rit waar ik ong. 50 minuten tot een uur over doe. In het weekend wel eens een rit van 2 tot 2,5 uur.

En de laatste vraag Haha! gaat die spat ooit nog over? Is er kans dat ik over een tijd weer bijna alles met hem kan?

Oke dat waren een hele hoop vragen in een keer Bloos
Ik hoop dat jullie voor mij de antwoorden hebben, want ik wil echt het beste voor Sam (zo heet ie Knipoog) en ben nu steeds bang dat ik het niet goed doe.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:06

Het ligt eraan hoe je pony het doet. Die van mij heeft ook spat maar loopt in draf niet lekker. Dus ga ik niet draven. Je moet denk ik kijken hoe je paardje loopt.
Bewegen is wel goed voor ze, als je ze stil gaat zetten dan worden ze alleen maar stijver. Maar je moet kijken wat de pony aan kan. Als ze pijn hebben merk je dat snel genoeg, dat voel je dat wel.

Groetjes

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 18:26

mirtje27 schreef:
Het ligt eraan hoe je pony het doet. Die van mij heeft ook spat maar loopt in draf niet lekker. Dus ga ik niet draven. Je moet denk ik kijken hoe je paardje loopt.
Bewegen is wel goed voor ze, als je ze stil gaat zetten dan worden ze alleen maar stijver. Maar je moet kijken wat de pony aan kan. Als ze pijn hebben merk je dat snel genoeg, dat voel je dat wel.

Groetjes


Sam loopt niet lekker in draf
Maar als ik ff draaf, gaat ie na een tijdje wel beter lopen. Dus ik weet t niet zo goed

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 18:35

Ja dat is nou ook zo moeilijk. Ze zeggen wel eens dat je ze bij spat er doorheen moet rijden.
Ik heb zoiets van als ze niet lekker lopen dan hebben ze er last van.
Dan kunnen ze later wel beter lopen, maar ze moeten dan toch door het zere punt heen.

Vraag anders dierenarts om advies of heb je dat al gedaan. En wat zegt die er dan van.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:37

als je gaat rijden met spat, kan je beter zorgen dat hij eerst "Spatwarm" is.. dus heel goed instappen, zonodig piepkleine stukjes draven,.. daarna zal hij echt lekkerder gaan lopen in draf, maar niet overvragen,,..
mijn pony heeft ook spat, maar das dusdanig erg dat ik niet meer op haar rijd,.. ik wandel alleen met dr enzo.. ik denk dat het goed is om sam elke dag beweging te geven, maar niet altijd in de vorm van rijden,, ik denk ook wandelen en freestyle enzo,. (niet longeren!!!).. zet hem iniedergeval niet op "boxrust" ... het beste voor hem zou zijn om dag en nacht, het gehelen jaar door op de wei te staan... veel succes

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:40

by the way: Tong uitsteken.. spatwarm is dat het spronggewricht (het spronggewricht met artrose dus) als het ware "gesmeerd" word (net als olie bij een fietsketting).. zodra het paard in beweging komt komt er een vloeistof vrij die op het spronggewricht gaat zitten,.. dan loopt het paard lekkerder.. (deze vloeistof beschermen de botten en fungeert als het ware als kraakbeen)

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:53

Mijn zus haar paard heeft ook spat!
en die kan maar 1 keer in de week licht gereden worden!
terwijl het al weer aardig goed gaat Lachen
want hij moet herstellen! maja
6 keer in de week rijden is dan wel ECHT te veel voor je pony! je kan beter met hem gaan wandelen enzo is ook leuk! Lachen

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:55

als je wil dat het snel overgaat! zou je meer met hem moeten wandelen dan rijden!
maar spat duurt wel minstens een half jaar voordat het over is als die dag en nacht op weiland staat!
Veel succes met je paardje Lachen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:56

Eeeeh dinges van bokt heeft ook een pony met spat... Laatst is er nog een topic over geweest! Vul bij de zoekmachine maar: Carmen Grondsma in (daar lest ze) dan zie je het topic wel!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 01:48

ik ben die dinges Knipoog
Andrew heeft spat, die nog actief is...
Volgens mij had je al een keer aan mij gevraagd hoe ik dat deed. In de goede periodes rijden we Andrew een paar keer per week, hij geeft zelf aan wat hij aan kan, want als hij last krijgt, wil hij niet meer enthousiast lopen... Heeft hij een goede dag, dan vliegen we de paden over. (en dan vooral de terugweg, want dan is hij opgewarmd en gaan we richting huis Haha!)

Belangrijk is alleen rijden in een bak met lichte, maar wel veerkrachtige bodem, niet te veel belasten, maar wel sterker maken. Goed warm stappen en in laag tempo losdraven, totdat hij warm wordt, dan gaat hij uitzichzelf ruimer lopen en meer voorwaarts. Beweging is goed, wandelen in lange rechte lijnen op gelijke bodem het best en langst vol te houden.

Belangrijkste is luisteren naar je paard en er niet van uitgaan dat hij zich aanstelt...

Andrew staat het hele jaar dag en nacht in de wei dus hij kan continue bewegen. In slechte periodes krijgt hij regelmatig pijnstillers zodat hij wel in beweging blijft.

De spat op de foto's ziet er inmiddels, na 7 maand, veel beter uit (bijna vergroeid) maar dit laatste stukje is voor hem blijkbaar het moeilijkst, want hij is nu vaak kreupel. In stap is het het minst te merken, in draf het ergst. De galop doet hij dan alleen in de linkergalop omdat hij dan zijn linkerachterbeen het minst belast.

Ik rijd niet als hij erg kreupel is, als hij goed loopt in stap en vrijwel herstelt is in draf, dan stap ik er wel eens op in plaats van dat ik ernaast loop. Hij wordt namelijk erg vervelend als hij te lang niet onder het zadel is geweest. Aan het eind van de eerste (3 maand durende) periode was hij aan de hand bijna niet te houden en erg klierig.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 09:50

muiszje schreef:
als je gaat rijden met spat, kan je beter zorgen dat hij eerst "Spatwarm" is.. dus heel goed instappen, zonodig piepkleine stukjes draven,.. daarna zal hij echt lekkerder gaan lopen in draf, maar niet overvragen,,..
mijn pony heeft ook spat, maar das dusdanig erg dat ik niet meer op haar rijd,.. ik wandel alleen met dr enzo.. ik denk dat het goed is om sam elke dag beweging te geven, maar niet altijd in de vorm van rijden,, ik denk ook wandelen en freestyle enzo,. (niet longeren!!!).. zet hem iniedergeval niet op "boxrust" ... het beste voor hem zou zijn om dag en nacht, het gehelen jaar door op de wei te staan... veel succes


Wat dit betreft ben ik wel goed bezig geloof ik. Alleen zal ik ipv buitenrijden wat vaker met hem gaan wandelen in het bos. Sam staat overdag de hele dag in de wei, en nu nog 's nachts op stal. Maar over niet al te lange tijd blijft ie weer dag en nacht in de wei Lachen

Maar freestyle, is dat wel goed voor hem? Dat moet dan in de bak. En de bak is niet zo groot, dus zal ie wel vaak moeten draaien enzo...

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 09:55

joyce B schreef:
In de goede periodes rijden we Andrew een paar keer per week, hij geeft zelf aan wat hij aan kan, want als hij last krijgt, wil hij niet meer enthousiast lopen... Heeft hij een goede dag, dan vliegen we de paden over. (en dan vooral de terugweg, want dan is hij opgewarmd en gaan we richting huis Haha!)


Bedankt voor je uitgebreide antwoord Lachen

Zo gaat dat bij Sam ook
Als ik merk dat ie niet lekker voorwaarts loopt blijf ik de hele tijd gewoon in stap. Maar is ie idd enthausiast dan draaf/galoppeer ik ook met hem. En dan is ie soms bijna niet weer in stap te krijgen, dus hij wil wel heel graag Haha!

Nog een vraag: is het juist wel of niet goed voor hem om lange buitenritten te maken (ca. 2,5 uur)? En hoe vaak? Ik heb vrijdag die langere rit gemaakt, zaterdag de andere leaser (die heeft denk ik ong. 1 of 1,5 uur gereden) gisteren had ie een rustdagje. (staat ie wel gewoon in het weiland)
Kan ik dan vandaag beter de kortere buitenrit maken, of de langere?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 09:56

Laetitia heeft ook spat.
Ze ging heel erg door 1 achterbeen zwikken. Eerst waren het 2 zwikjes en dan was het de rest van de dag over (ik reed toen ook nog wedstrijden M2 met haar), later werd het steeds erger en toen heeft de dierenarts lichte spat geconstateerd. Wedstrijden rijden ging niet meer, maar buitenritten des te meer. Dat zwikken ging gepaard met knakken (zo'n geluid als dat je met je vingers knakt). Draven en galopperen (en dan heel hard, ik kon haar niet houden) bleef ze gaaf vinden, maar ik ben daar toch mee gestopt. Nu is ze gewoon met pensioen (22 jaar oud) en loopt in de wei. Af en toe stapt er wel een klein meisje met haar door de bak, dat vindt ze ontzettend leuk!

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 15:46

Ja die knakjes hoor ik ook wel eens bij Sam....

Ik heb met de eigenaar gisteren erover gehad, hij zei dat Sam 4 mei opnieuw bekeken werd. Tot die tijd kan ik 'gewoon' buitenrijden, niet keihard gaan rondcrossen, maar gewoon rustige buitenritten.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 19:50

het paard van een vriendin van mij heeft ook spat. maar zo erg dat ze er niet meer op mag rijden. Ze heeft ervoor gekozen om haar toch te houden (is voor sommige mensen niet echt vanzelfsprekend kwamen we achter) en wandelen en lekker ff grazen doen we (vooral zij Tong uitsteken ) met haar. en ze staat elke dag lekker in de wei en de bak.
Wat jij wel en niet kan doen kan ik je niet echt zeggen ik weet namelijk niet hoe erg het bij jouw paardje is. Ik denk dat als je het zeker wilt weten dat je dat dan het beste aan de DA kan vragen (als hij toch 4 mei langs komt, proberen erbij te zijn dan weet je al een hoop meer!) die weet precies hoe ernstig het is en wta je wel en niet mag doen en hoe lang. Veel succes ermee!

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:47

hey, ik zou graag willen weten wie die vriendin van jou is blackje! pb me ff..
thnx!