pus uit een wond... isdat goed??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

pus uit een wond... isdat goed??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 10:08

Zoals misschien wel bekend isheeft mijn paard een kleine schuiver op het asfalt gemaakt.

Hierdoor heeft hij wat wondjes...

Nu heeft hij bij zijn voorbeen een flinke wond... en is ook vrij diep (kon trouwens niet gehecht worden).
Nu kwam er gisteren tijdens het lopen allemaal pus uit...
Is dit goed of niet???

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:18

Volgens mij is dat n teken van ontsteking.
Bel je veearts en vraag t m, waarschijnlijk moet je t gewoon goed schoonhouden.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:19

goed schoonhouden, duidelijk ontsteking, en bel idd even je dierenarts

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:24

Ja, maar met het pus komt wel de rommel er uit toch?

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:25

Als je de dierenarts nog niet kan bereiken, maak het dan even goed schoon met een sopje biotex groen of Betadine.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 10:29

tja probeer het ook al af te spuiten... maar het doet hem zo'n pijn.....
Kom er zelf met een zalfje niet meer bij... omdat het open is.....

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:34

Als het een abces zou zijn, dan is het goed dat het open is en de pus naar buiten kan. Maar doordat dit een gewone wond is, is het aan het ontsteken en daar moet je zeker wat aan doen, anders wordt het van kwaad tot erger. Succes ermee OK dan!

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:43

pus = goed. Laat het er zoveel mogelijk uitkomen, maar probeer natuurlijk te voorkomen dat er weer een ophoping ontstaat. komt wel goed!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:00

Betadine werkt goed, zorg ervoor dat het wel open blijft zodat het vuil er uit kan.

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:13

Pus = ontsteking
ontsteking = niet goed
Goed schoonmaken (min. 2x per dag) en geen zalfjes op gaan smeren want dan sluit je de boel uit en heb je kans dat het naar binnen slaat

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:19

Wat Arabendu zegt, met als aanvulling dat de DA misschien een injektie met een BSP kan geven om de infectie te helpen tegengaan.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:21

Een ontsteking is idd niet goed, maar is het dan niet zo dat pus een positief iets is van de ontsteking (die zelf natuurlijk niet goed is) omdat het de rommel afvoert uit de wond?
Het is een beetje vaag, maar ik kan het niet beter uitleggen geloof ik. Verward

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 14:56

ik heb de DA er maar weer bij laten komen... en die heeft hem een antiobiotica kuur gegeven omdat zijn been wel heel erg dik was geworden...

Nu gaan we acederm opspuiten dmv de praam...
Je kan er anders helemaal niet bijkomen...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:07

Dat de pus er uit komt is natuurlijk beter dan dat het er in blijft en een ontstekingsreactie is onderdeel van de afweer van het lichaam tegen lichaamsvreemde dingen, dus zo slecht is het op zich niet, eventuele vuiligheid komt er mooi uit zo, maar het moet natuurlijk niet te gek worden!
Toen Nescio een diepe steekwond had, moest ik wondranden juist van elkaar houden en het een beetje "uitknijpen" zodat de prut er uit kwam, vooral de wond niet bij de huid dicht laten gaan als het daaronder nog open is, erg goor klusje, maar het is mooi genezen. Hij heeft wel ook antibiotica gehad toen en de wond is 1 keer met een betadine oplossing gespoeld door de DA, maar verder zijn er geen spulletjes op of in gegaan.
Dat acederm spuiten is dat op advies van de DA? Anders zou ik het bij afspoelen met water houden en er verder niks aan doen, acederm in een wond is ook lichaamsvreemd en moet er ook weer uit, bij een diepe wond bevordert het de genezing meestal niet echt. Ook geen harde waterstraal er op zetten, dan spuit je het er juist in, gewoon rustig er langs laten stromen.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 15:11

de DA kwam met dat advies ja.... Eerst goed afspuiten en dan ontsmetten met acederm...

Hij wou me al een flesje meegeven, maar die had ik zelf al...
Verder weet ik het ook niet...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:15

In mijn geval ging het overigens wel om een steekwond tot op het bot (!) die ook gehecht is, dus dat is wel net even wat anders.
Gewoon aan het advies van je DA houden, dan komt het wel goed. Misschien dat het spuiten met acederm ook wat beter gaat als iemand even een beentje optilt, dat is wat veiliger voor je zelf ook.
Heb je antibioticapoeder gekregen of heeft hij alleen injecties gehad? Het is wel heel belangrijk dat hij die antibiotica ook binnen krijgt, maar het is vaak vreselijk bitter, dus dat kan wel eens lastig zijn!

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 15:26

nee hij heeft alleen een injectie gehad....