Ongelijkheid in passen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Ongelijkheid in passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 12:01

Rosalien is een tijdje niet echt fanatiek bereden, ze stond maandag t/m donderdag stil en in het weekend werd er rustig aan gedaan. Sinds een maand rij in haar bij door de weeks en moet ze dus wat fanatieker aan het werk. Ik heb dit rustig opgebouwd en ik krijg haar steeds beter aan het lopen...

En nu komt te grote maar, sinds begin deze week vertoont ze tijdens het losrijden een ongelijkheid in de passen, ze loopt niet kreupel, maar ze maakt linksvoor een minder ruime pas dan rechtsvoor. Woensdag heb ik haar aan de longe gegooid, zodat ik het beter kan bekijken. Ze loopt hartstikke ruim, maar linksvoor dus net iets minder. Wat kan dit zijn? Spierpijn, overbelasting?

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:06

past het zadel wel goed?
als het teveel op de schouders inwerkt krijg je minder ruime passen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 13:17

Nee, ik let er juist altijd op dat het ver genoeg achter de schouder ligt.
Ik denk overigens wel dat het vanuit de schouder komt, maar dat kan niet door het zadel komen imo.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:20

weet misschien gijsenkim wat er aan de hand kan zijn?? wel heel raar..
Is dat opeens?? in het begin was het toch niet?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 13:25

Gijsenkim heeft er dinsdag naar gekeken. Na even flink rechtuit doorgedraafd te hebben was het zo goed als weg. Als ik de achterhand er goed onderdrijf, dan lijkt het sowieso minder. Ik zal haar eens een PB sturen wat zij ervan denkt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:44

Tja ik denk dat het wellicht een beetje schouderstijvigheid is....... daarom heb ik je ook rechtuit door laten draven. Ze is idd korter linksvoor dan rechtsvoor maar naar gelang ze "warmer" wordt gaat het wel weg. Ik zelf denk dat het een spieren iets is, maar het is even een kwestie van aankijken. Het verschil is heel minimaal......... maar het is er idd wel. Ik denk dat je het gewoon even aan moet kijken. Wanneer moet ze trouwens naar de smit? (zelfs dat soort kleine dingen kunnen voor zo een lichte onregelmatigheid zorgen).........

Maargoed ik denk zelf aan een spierenkwestie Haha!

Angelo

Berichten: 766
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:50

Loopt het paard lekker over de rug? Nageeflijk, van achter naar voren gereden. Het wil wel eens gebeuren, dat als je van voren teveel vasthoudt en van achteren te weinig activeert, het paard teugelkreupel wordt. Vaak komt zo'n klein pasje ook voort uit een ongelijke aanleuning. Ik zou de komende tijd met een iets langere teugel, lekker voorwaarts, neerwaarts gaan rijden en blijf de achterhand activeren. Back to basic.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 13:52

Hmmm... misschien voorlopig toch maar een tandje zachter dan. Rechtuit is natuurlijk altijd beter voor een paard dan in de bak, maar helaas zijn daar niet echt mogelijkheden voor bij stal. Bij een volte rechtsom komt de tekortkoming duidelijk naar voren.
Iemand nog tips verder?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 14:04

We zijn bezig met de basis Angelo. Ik rij haar pas een maand en gijsenkim geeft me iedere week priveles. Rosalien is niet een van de makkelijkste, zeker niet als ze serieus aan het werk moet, zelf ben ik geen ster met rijden, maar ik doe mijn best.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:51

Wat zegt Evelien dat t is dan? Ze is een tijd geleden even gestopt met rijden omdat ze niet goed liep, misschien dat dat weer opkomt ofzo?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 17:12

Ik heb Evelien er nog niet over gesproken, maar ik zal haar zo ff bellen.
Ze moest vandaag stage lopen, dus ik vond het banketstaaf om dan te bellen.

*gebeld en kreeg haar voicemail*