Mijn paard kwijlt ;)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Mijn paard kwijlt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 14:02

Ik heb geen idee of er iets ernstigs met m'n paard aan de hand is of dat het echt loos alarm is, vandaar dat ik het even aan jullie voorleg:

Mijn paard heeft sinds kort de vreemde gewoonte om enorm te kwijlen / schuimen als hij iets lekkers te eten krijgt.
Om een voorbeeld te noemen: ik geef hem een wortel, en meteen na de eerste hap komt er een schuimlaag op z'n mond (ziet er ongeveer hetzelfde uit als schuimen bij het bit).
Meteen daarna kwijlt ie zoveel dat er werkelijk een klodder op de grond valt (eet smakelijk Knipoog).

Met het eten zelf heeft hij absoluut geen probleem, zelfs de hardste wortels worden in een mum van tijd verslonden.
Aan zijn gebit / mond kan ik ook niets vreemds ontdekken, ook niet gevoelig oid.
Verder kan ik er qua gedrag ook niets vreemds aan ontdekken.

Op zich zou ik me geen zorgen maken, ware het niet dat hij dit voorheen nooit had.

Heeft iemand een idee waar dit vandaan kan komen ?

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:48

Ja ik ken het wel! Heb altijd precies het zelfde! Als ik een appel geeft dan drijft het zo zijn mond weer uit Haha! haha..Eten doet die ook verder goed hoor... maar ben inderdaad ook benieuwt naar hoe dat kwijlen nou komt...

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:00

Misschien heeft ie last van haken op de kiezen?

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:02

Neej maar het is alleen bij een appel of stukje brood ofzo.. Nooit bij zijn biks/ hooi...

Dus dat van haken lijkt me niet echt logisch...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:04

Staat hij sinds kort weer op het gras met de hele dag z'n kop aan de grond? Dan wil de speekselproductie nog wel eens wat explosief op gang komen Haha! Ik ga nog even verder nadenken...

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:09

de mijne heeft het bij vlagen, ook dat hij erg (overmatig) schuimt op het bit, dan is het weer een hele poos weg.
Nu heeft ie ook weer zo'n periode, geef hem een wortel en je zit zelf van top tot teen onder de kwijl....*juk*

Zodra ie een hoofdstel ziet, hapt ie er al in, of ie nu een teugel te pakken krijg, een neusriem, maakt hem niets uit, lekker soppen!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 15:26

Margreet schreef:
Staat hij sinds kort weer op het gras met de hele dag z'n kop aan de grond? Dan wil de speekselproductie nog wel eens wat explosief op gang komen Haha! Ik ga nog even verder nadenken...


Haha! Nee, nog niet Haha!
Maar misschien is ie vast voorbereidingen aan het treffen ?
Meneer staat nu nog in de paddock vanwege het slechte weer, zodra het wat droger wordt gaat hij weer de wei op.

Haken op de kiezen lijkt me onwaarschijnlijk (wel bedankt voor de tip overigens !).
Ik heb al een snelle check gedaan, en niets bijzonders kunnen vinden.
Eten (ook hooi) gaat in een bijzonder rap tempo, ook daar merk ik niets bijzonders aan.

'k Vind het zo raar dat dit "ineens" zo gekomen is Verward

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:41

Hihi, als Onivia bix ziet begint ze zo te kwijlen dat ze direct slobber heeft als ze eraan begint! Haha!

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:06

waarschijnlijk vindt hij het gewoon superlekker Haha! tenminste dat heb ik vorig jaar met bio gehad, gedragsgedoe enzo Knipoog en daar kwam duidelijk naar voren dat als een dier dan iets ziet waarvan hij weet dat hij het gaat krijgen en het erg lekker vindt, dat ze dan alvast speeksel gaan aanmaken, in grote hoeveelheden soms Lachen

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:16

het Pavlov effect, ze hadden een hond eenhele poos met eten geven een bel laten horen, als ze na verloop van tijd de bel lieten horen, ging de hond kwijlen, dacht ie dat er eten kwam

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:23

Inderdaad, ik denk gewoon een geval van: het water loopt me in de mond... Lachen

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:25

heb ik zelf altijd als ik langs de ijssalon kom Schijnheilig Clown

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:40

smurf schreef:
het Pavlov effect, ze hadden een hond eenhele poos met eten geven een bel laten horen, als ze na verloop van tijd de bel lieten horen, ging de hond kwijlen, dacht ie dat er eten kwam

die ja, met die buisjes aan de speekselklieren

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 18:45

Dus toch een typisch geval van voorbereidingen treffen ? *LOL*
Goh, interessant om te weten !
Ik heb Helion nu al een jaar of 8, maar dit heb ik nooit eerder gezien bij hem
Toen ik het vorige week voor het eerst merkte, schrok ik toch wel een beetje Scheve mond
In elk geval ga ik voorlopig even stoppen met me er druk over maken, dat doet hij tenslotte ook niet Knipoog
Bedankt voor de tips !!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:09

Onze Friese ruin heeft het ook heel erg,
die kan je nauwelijks iets uit de hand geven... Alles zit gelijk onder een dikke laag kwijl.
Het is soms zo erg dat hij van zijn biks slobber weet te maken.

(en ja, hij gaat regelmatig naar de tandarts)

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:10

Yessy"]
[quote="smurf schreef:
het Pavlov effect, ze hadden een hond eenhele poos met eten geven een bel laten horen, als ze na verloop van tijd de bel lieten horen, ging de hond kwijlen, dacht ie dat er eten kwam

die ja, met die buisjes aan de speekselklieren
[/quote]

ja en die sint bernard honden toch?

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:16

ik weet niet precies meer, was nogal een vaag filmpje...beetje vies ook...

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:21


PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:26

hahah zow smurf jij bent goed bezig! OK dan!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 20:20


Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:45

zo lang je er maar niet van gaat kwijlen Knipoog Clown

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:04

mijn pony doet dit ook heel erg, zodra ze al een kruiwagen met kuilgras voorbij ziet komen begint ze echt slierten te kwijlen.. als ze haar brok eet lijkt het ook net alsof ze slobber heeft, en ook met rijden schuimt ze vrij snel als ze lekker aan het werk is..
haar gebit wordt regelmatig nagekeken/bijgeveild, dus daar kan het niet aan liggen.. eigenlijk doet ze het pas zo extreem sinds ik met haar op deze stal sta (inmiddels een jaar)
misschien is het voer hier gewoon lekkerder Knipoog ik weet het niet, maar volgensmij kan het geen kwaad.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:09

Lady doet het ook
Als ze ziet dat ik wortels, brood, appels o.i.d bij me heb dan staat ze binnen de kortste keren te kwijlen Kwijl

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 22:51

Onze fries kwijlt als hij ziet dat er hooi aan komt en hij maakt van zijn biks slobber. Slobbermaken van biks heeft hij van zijn ma. 1 van zijn zusjes doet het ook. Even voor kauwen en dan naar binnen werken. Je heb misschien wel een idee hoe zijn voerbak, wand en grond er uit ziet Schijnheilig . Met rijden vliegt het schuim overal en nergens.

Het is eigenlijk heel goed dat een paard zo speekselt. Zo verteert hij zijn hooi en biks heel goed. Het is toch droog voer wat hij eet en door het speeksel wordt het beter opgenomen in zijn maag en darmen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 08:51

En wederom bedankt voor de nuttige reacties Knipoog

Phia (of anderen Knipoog), heb jij toevallig een idee hoe het kan dat een paard na bijna 8 jaar ineens dit soort verschijnselen gaat vertonen ?
Ik ben ondertussen behoorlijk gerustgesteld, alleen blijf ik me afvragen hoe het zo ineens komt *LOL*