kogelkatrol(ontsteking)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

kogelkatrol(ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 14:37

Wie kan mij misschien iets meer vertellen over kogelkatrolontsteking? Wat zijn hiervan de symptomen en wat valt hier verder aan te doen?

In het attest wat ik onlangs van de veearts heb ontvangen wordt gesproken over een vergroot risico op het krijgen van problemen met de kogelkatrol lv. (Door een afwijkend sesambeen dat de pezen zou kunnen irriteren en uiteindelijk laten ontsteken heb ik begrepen) Met de zoekfunctie en met Google ben ik eigenlijk vrijwel niets wijzer geworden over kogelkatrolontsteking of eventuele andere problemen met de kogelkatrol. Wie kan me hierover iets meer vertellen?


MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 15:55

nee Knipoog het gaat echt om kogelkatrolontsteking (of andere mogelijke problemen aan de kogelkatrol)

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 08:12

Citaat:
volgens mij bestaat kogelkatrol ontsteking niet, er zit ook geen katrol in de kogel...


Maar de pezen lopen in principe toch langs het sesambeentje zodat het toch nog deels fungeerd als ''katrol''? Zo begreep ik het wel van mijn kliniek in ieder geval Scheve mond Dit staat er letterlijk in het attest:

Citaat:
Sesambenen lv: lat. klasse 2-3, mediale klasse 4! Sterk afwijkende mediale sesambeen, fors vergroot, afwijkende contour en dichtheid, veel voedingskanalen en verkalkingen. Advies: Paard heeft er op dit moment geen last van, maar heeft zeker verhoogd risico om problemen met de kogelkatrol lv. te krijgen.
Scheve mond

Ik kan dus zelf ook helemaal niks over de kogelkatrol vinden... Vreemd Scheve mond Verder weet niemand hier iets vanaf?

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 11:46

Citaat:
gebruik de zoekfunctie is mischien helpt dat

Al geprobeerd, helaas komt daar verder niks uit Scheve mond

Citaat:
De term kogelkatrol wordt wel niet zo vaak gebruikt, maar het bestaat wel. Het is precies zoals jij beschrijft: het sesambeentje is niet helemaal gaaf meer en hierdoor kan de pees die eroverheen loopt geirriteerd (en daardoor ontstoken) raken. Hetzelfde eigenlijk als hoefkatrol, maar dan een gewrichtje hoger

Precies Jessy! Zo bedoel ik het inderdaad! Ik kan er echt haast geen informatie over vinden dus ik hoop dat jij me wat verder kan helpen!

Tja, wat is het verhaal van mijn paard, een lang verhaal Knipoog Even in het kort; Ik heb mijn paard nu zo'n 8 maanden, bij de koop goedgekeurd en verder nooit kreupel geweest oid. Had wel altijd al een verdikte kogel lv. maar vertoonde verder geen problemen. Toen ik serieus met haar ging dressuren bleek plotseling dat ze bepaalde dingen niet kon en extreme moeite had met stellingname ed. Op advies van de dierenarts is er toen een kreupelheidsonderzoek geweest en zijn er foto's gemaakt. Alle buigproeven en oefeningen op de voltes (zware bak en op de stenen) waren goed, ze liep geen pas onregelmatig. De foto's wezen echter totaal iets anders uit, hierboven stond het al regelrecht over genomen uit het verslag van de dierenarts:
Citaat:
Sesambenen lv: lat. klasse 2-3, mediale klasse 4! Sterk afwijkende mediale sesambeen, fors vergroot, afwijkende contour en dichtheid, veel voedingskanalen en verkalkingen. Advies: Paard heeft er op dit moment geen last van, maar heeft zeker verhoogd risico om problemen met de kogelkatrol lv. te krijgen.


Uit verdere navraag (vorige eigenaar) bleek nu dat mijn paard vroeger als veulen vast heeft gelegen waarbij het sesambeentje (conclusie da) verbrijzeld is geweest. Op de een of andere manier is dit op een natuurlijke wijze geheeld. Dat is in het kort het verhaal. De veearts wist zelf ook niet wat ze er mee aan moest aangezien ze dus niet kreupel loopt. Ze gaven aan dat ze een vergroot risico op kogelkatrol ontsteking had en dat er eventuele andere problemen zouden kunnen komen met het sesambeentje. Ik weet zelf echter niet zo goed aan wat voor problemen ik exact moet denken/verwachten en welke symptonen daarbij horen Scheve mond Hoe zou ik oa. problemen aan de kogelkatrol kunnen herkennen?

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 10:22

Bedankt voor de antwoorden!

Citaat:
Ik begrijp uit je verhaal dat alleen de sesambeentjes linksvoor afwijkend zijn?

Het sesambeentje lv. aan de binnenkant is misvormd zeg maar. De dierenarts vertelde mij ook dat ze er geen last van zou hebben aangezien ze bij geen enkele oefening kreupelde/onregelmatig liep. Zelf bij de buigproef lv. liep ze niet een pas regelmatig Scheve mond Ik ben hier nu al weer een kleine maand van op de hoogte maar uiteraard blijf ik gewoon bezorgt over het feit of haar niet overbelast ed.

Citaat:
Is er niet iets te doen met ijzers?
Bespreek het eens met je hoefsmid


Er is zeker iets te doen met speciaal beslag maar mijn veearts heeft mij dat op dit moment nog afgeraden. Mijn paard loopt namelijk 100% regelmatig en vertoond er geen tekenen van dat ze er last van heeft. (ook niet bij de vorige eigenaresse) De veearts vond het in dit stadium dus nog niet verstandig/noodzakelijk om naar ander beslag te grijpen. Als ik dat nu zou doen heb ik weinig om naar te grijpen mocht het verslechteren...

Citaat:
Ik heb het trainingsschema van mijn Fjord aangepast toen ik hoorde wat hij had: ik longeer niet meer (kleine circel = hoge belasting) rijd veel rechte stukken, minstens 10 minuten opwarmen, liever niet meer springen. Ook rijd ik niet vaker dan 2 à 3 keer in de week, de rest van de tijd ga ik wandelen of freestylen met hem.


Ik zat er eerst ook over te twijfelen of het niet beter was om mijn trainingsschema aan te passen maar mijn dierenarts vond dit niet nodig. Momenteel rijd ik gewoon recreatief/licht dressuurmatig met Ozis en hier lijkt ze absoluut geen moeite mee te hebben Lachen Aangezien ze dus nooit kreupel/onregelmatig heeft gelopen vond de dierenarts het niet nodig om het aan te passen. Ik rijd momenteel dus zo'n 4 a 5 keer per week. Springen heeft hij wel afgeraden. Longeren doe ik eigenlijk haast niet meer maar volgens de da mocht dit nog wel gewoon (mits de cirkel niet te klein is en mits het longeren niet te lang duurt)

Nog eventjes twee vraagjes voor jouw Jessy Knipoog Was jouw Fjord destijds (toen de diagnose werd gesteld) wel kreupel(omdat jij wel je trainingsschema aan hebt gepast, een omdat hij op zooltjes staat)? En met welke oefeningen lijkt jouw Fjord moeite te hebben?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: germie en 19 bezoekers