Middel tegen piephak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Middel tegen piephak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 14:59

Ik weet dat het mogelijk is om een piephak leeg te laten halen, maar dit is vaak maar een tijdelijke oplossing. Mijn paardje heeft twee lelijke piephakken, maar een duidelijke oorzaak is er niet: ze heeft een gigantisch dikke laag stro en slaan tegen het schot doet ze ook niet.
Wel is de vochttoename de laatste tijd opgehouden: de piephakken worden niet meer groter. Nu hoorde ik dat er middelen zijn om vocht aan de piephak te ontrekken en de piephak te koelen, wat ook een gunstig effect heeft. Weet iemand merknamen van middelen die goed werken? Denk aan middelen die werken bij gallen ed.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 15:18

Heb nog even de zoekfunctie geraadpleegd, daar wordt bijvoorbeeld groene leem en trekzalf genoemd. Hoe gebruiken jullie deze middelen, dus bijvoorbeeld altijd voor het rijden. En ik zoek eigenlijk nog iets specifiekere middelen voor vochtafdrijving bij gallen.

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:20

traumeel gel

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:15

Mijn paard had/heeft het ook sinds jonge leeftijd, ik heb ook van alles geprobeerd (leem/kalk) noem het maar op, helaas zonder resultaat

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:22

ik heb ook nog niets gevonden wat blijvend helpt, voor een concours kun je een paar dagen ervoor beginnen met klei (leem) smeren, dat onttrekt vocht uit de hak
als ie het aan beide achterbenen heeft kan er iets mis zijn aan de stand van zijn benen, teveel aan vocht is nooit goed, aangezien ie aan beide achterbenen er last van heeft, geloof ik niet dat het vanuit het spronggewricht komt.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 18:34

De da heeft het nagekeken, en is er van overtuigd dat het wel te maken heeft met wrijving, dan wel bij het liggen/opstaan of toch slaan tegen het schot. Toch zie ik haar nooit slaan, maar zo vaak ben ik nu ook weer niet op stal. Ze heeft wel al langere tijd piephakken, maar het was niet zo heel erg, dat kwam omdat ze noodgedwongen een half jaar in zo'n containerstal heeft gestaan waarin ze bij het draaien met haar spronggewricht de wanden raakte. Wel is ze altijd heel druk in haar stal, tis mogelijk dat ze ook in haar 3x4 stal met haar spronggewricht langs de muren schuurt.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:05

inderdaad traumeel gel

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:15

Je schijnt ze ook in te kunnen spuiten met een ontstekingsremmer als ze nog niet al te oud zijn.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 13:35

Tja, wat is te oud, die van mij wordt in mij 7 jaar. Waar kun je die traumeel gel kopen en hoe moet je het gebruiken?

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:08

je kunt er groenezeep gemengt met zout op gaan smeren elke dag.
Het heeft bij die van mij wel iets geholpen de piephak van haar is bijna een tennisbal

Zout onttrekt vocht en dat is eigenlijk alles wat een piephak is vochtophoping..
Veel suc6 ermee verwacht niet dat het weggaat maar het wordt wel iets minder, en hij komt losser te zitten..

Die van mij is trouwens 6 jaar

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:58

Mijn paard heeft ook piephakken maar dat komt omdat hij toen hij nog hengst was zich niet echt netjes heeft gedragen in z'n stalletje. Ik weet dat Greven (DAP Watermolen) het opereerd maar daar ben ik niet kapot van en hij heeft er geen last van als ze weer wat voller zijn dan smeer ik ze nog wel een in met groene leem maar anders gewoon afspuiten en verders doe ik er niets aan.

En een piephak is een schoonheidsfoutje... en om eerlijk te zijn zie ik ze van Harry niet ...

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:24

Greven das de grootste eikel die er bestaat Boos!

Idd het is gewoon een schoonheidsfoutje Bloos

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:20

pearl_tje schreef:
Greven das de grootste eikel die er bestaat Boos!

Idd het is gewoon een schoonheidsfoutje Bloos


Het is ook niet mijn favo maar goed hij kan op zich wel goed opereren..

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:40

Dat is dan ook het enigste iemand zijn paard laten vermageren en onder de pijt wonden laten komen en zo de keuring laten mis lopen zo eentje is hij Boos!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 14:05

Tja, heel erg stoor ik me er niet aan, maar als ik het wat kan verminderen wil ik dat wel graag doen. Maar wie kan me uitleggen waar ik traumeel gel kan kopen en hoe je het gebruikt? Prijs ed.

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:48

traumeel gel kun je in heel veel ruiterzaken kopen en anders wel bij www.paardendrogist.nl.
je moet het enkele keren per dag erop smeren.maar het staat ook op het flesje.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 23:19

naar het schijnt helpen ook bananeschillen tegen piephakken. heb dat eens gelezen in een boekje wat een homeopaat geschreven heeft. ik weet echt niet of het werkt maar misschien is het het proberen waard.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 23:22

Ik heb geen idee wat je er aan kunt doen, ik heb wel eens gehoord wat zou helpen het te voorkomen: rubberen matten tegen de stalwand 'plakken'. Ook het proberen waard lijkt mij.