Epilepsie en beroerte bij paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hiepschj

Berichten: 159
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: venlo

Epilepsie en beroerte bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 16:49

Hoi,

Ik ben op zoek naar mensen die een paard hebben/hebben gehad die een beroerte heeft gehad. Tevens zoek ik verhalen over paarden met epilepsie. Mijn paard heeft nl kort geleden een beroerte gehad en heeft daardoor epilepsie gekregen. Ik ben nu op zoek naar mensen die meer info hebben over dit verschijnsel, want ik weet niet echt wat ik er mee moet. De DA zegt dat het zelden voorkomt en dat er daardoor ook weinig over bekent is. Heeft iemand tips/verhalen. Verward

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:03

Ik heb dit bij een paard nog nooit gehoord, maar ik weet wel dat er tegen epilepsie voor mensen goede medicamenten zijn... Misschien zou je daar eens naar kunnen informeren bij een kliniek of je eigen DA. Het lijkt me geen pretje als je paard om de zoveel tijd een epileptische aanval krijgt en die medicijnen kunnen (bij mensen tenminste) die aanvallen verminderen/voorkomen! Sterkte ermee!!!

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:55

Iew, een paard met epilepsie, dat lijkt me doodeng om te zien...
Sterkte met je paard!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 00:04

Op de manege waar ik vroeger reed was een pony die een broerte/hersenbloeding had. Zijn hele aangezicht aan 1 kant was scheef daarna. Wat ze met de pony hebben gedaan weet ik niet.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 00:05

Heel veel sterkte en beterschap voor je paard!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 01:28

Komt idd. niet vaak voor maar het gebeurt wel.
Ik heb een Shetje met epilepsie, heel eng en vooral triest om te zien als hij een aanval heeft.
Mij is verteld dat er voor paarden niet echt medicijnen zijn maar het schijnt dat er wel wordt geexpirimenteert met medicijnen voor honden, bij honden komt het nl. wel weer vaker voor.
Deze info heb ik zo'n 4 jaar geleden eens gehad, ik weet niet hoe het er nu voor staat.
Mijn Shetje krijgt geen medicijnen, hij wordt niet meer gereden, dat werdt te gevaarlijk en hij mag nu gewoon de rest van zijn leven lekker lui zijn en genieten.
Bij mijn shetje hielp het al heel goed door hem niet meer te rijden, voor hem was dat een groot punt van stress en dat is wat je juist moet voorkomen.
Freddy (het shetje) kan nogal panielerig zijn bij de VA enz. is ook wat angstig voor onbekende mannen en kinderen, ik vermijd dus situaties waar kinderen zijn, onbekende mannen e.d. maar ja, de VA moet toch komen voor de inenting, meestal een uur daarna krijgt hij een aanval, ik weet het van te voren dus ik blijf dan bij hem tot het gaat gebeuren zodat ik zijn hoofdje kan opvangen, anders zou hij zijn koppetje kunnen bezeren.
Een aanval bij Fredje duurt meestal maar een minuut of 2 (lijkt op dat moment wel 2 uur te duren) en daarna is hij verschrikkelijk moe en zo'n 2 dagen erg van slag, daarna niets meer aan de hand.
Ik probeer zo veel mogelijk hem rustig te houden en absoluut uit stress situaties weg te houden want iedere keer als hij een aanval heeft wordt hij weer wat zwakker. Ik kan het nu in ieder geval beperken tot 1 aanval per jaar (na de inenting) maar een paar maandjes geleden is er een vos in de schuur geweest waar hij met de andere pony's staat en daar is hij zo van geschrokken dat hij nog een aanval heeft gehad, dat soort dingen kan je natuurlijk niet voor blijven maar verder weet ik hem aardig stress vrij te houden.

Ik hoop voor je dat er inmiddels medicijnen voor paarden zijn, je zou eens naar Utrecht kunnen bellen, ik geloof dat ze daar met dat onderzoek bezig waren naar het gebruik van honden medicijnen bij paarden.
Heel veel sterkte!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 16:14

Mijn pony is afgelopen zomer overleden aan een hersenbloeding (zij had al jaren een tumor in de hersenen, maar de druk werd te groot en zijn vaatjes gesprongen), daaraan vooraf gingen een paar epilepsie aanvallen, erg naar om te zien.

Mijn pony heeft voordat ze deze hersenbloeding kreeg geen epilepsie gehad dus ik je helaas niks daarover vertellen, veel sterkte met je paard!

FytoHorse
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 17:25

In Engeland schijnt een test gedaan te zijn met kinderen met epilepsie. De onderzoekten waren in de veronderstelling dat epilepsie te maken zou kunnnen hebben met een tekort aan bepaalde vetzuren. Deze kinderen kregen gedurende een bepaalde periode visolietabletten (visolie is een olie met een heel breed vetzurenpatroon). De epilepsie aanvallen werden beduidend minder, maar verder onderzoek was nog noodzakelijk.

Misschien dat dit ook iets voor paarden kan betekenen, bijvoorbeeld door structureel ene voeder met verschillende soorten plantaardige olien te verstrekken, of door zonnebloemolie of koudgeperste lijnzaadolie over het voer te doen. Baadt het niet, dan schaadt het niet.

Succes

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:59

ik kan je aanraden geen kleurstof/zout/suike te voeren dit is een van de oorzaken dat er kortsluiting word veroorzaakt..dit komt doordat het zout gehald niet op pijl blijft..zal ff een site voor je op zoeken..

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:58

Dit is de site:
http://www.canine-epilepsy-guardian-angels.com

Op deze page staat een verhaal over bromide:
http://www.canine-epilepsy-guardian-ang ... romide.htm

De conclusie dat de bromide werkt aan aan de Chloride ( onderdeel van zout)
en dat ze je je best moet doen om een constante nivo van die bromide
belangrijk is.. betekend dus dat je ook het zout nivo gelijk moet houden.
Dus niet persee zout arm maar wel constant.


Het staat dus niet met zoveel worden in het artikel,
maar was mijn eigen conclusie...... die tot nu toe wel werkt.

chip

Berichten: 2355
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 14:12

Hoi, ik heb een pony met epilepsie gehad.
In het begin was het af en toe, maar het werd steeds erger.
Als ik haar aan de muur had staan om te poetsen, kon ze zomaar een aanval krijgen, ze sloeg dan met haar hoofd tegen de muur en haar ogen draaide weg. Het werd steeds gevaarlijker ook voor haar zelf. ze was idd niet meer geschikt om op te rijden, veel te gevaarlijk, want ze viel dan ook. Steeds vaker had ze haar hoofd kapot, dit was geen leven meer voor haar, we hebben op een gegeven moment een einde aan haar lijden gemaakt in overleg met de DA.
Ze was al 24 maar buiten de aanvallen een pittige pony en zag er voor de rest goed uit.