peesblesure wie weet hier meer van?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hanita

Berichten: 388
Geregistreerd: 01-02-02

peesblesure wie weet hier meer van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 10:31

hoi

Vrijdagmiddag heeft mijn vriendin naar nieuws gehad. Haar paard wordt afgekeurt vanwege een peesblesure.
Een half jaar geleden begon hij onregelmatig te lopen. Bij de dierenarts geweest en een scan laten maken. Idd er zaten grijze vlekken op de scan de diepste pees was beschadigt. Advies een half jaar tot een jaar rust. Na 3 maanden een kreupelheids onderzoek gedaan en de dierenarts vond hem goed voor uit gaan.
Nu vrijdag werd er weer een scan gemaakt en deze keer een andere dierenarts van de zelfde praktijk. Deze zei gelijk dat het niet meer goed komt omdat er littekenweefsel op zit. Dit was warschijnlijk ook al op de eerste te zien. Nu is ze er kapot van. Ze wil een een of andere man laten komen die misschien via voeding of iets dergelijks het kan helpen genezen.
Mijn vraag is gewoon kan een paard met littekenweefsel inderdaad nooit meer lopen. Is er niet een oplossing voor zodat ze eventueel er wel weer op kan? je hoort wel een van dingen doorsnijden e.d..
Het is de diepste pees van het achterbeen de pees is nooit dik geweest. het paard staat wel stijl op zijn benen en beknopt gebouwd. Nu loopt hij zo vrolijk in de wei en soms zie je dat hij achterblijft met zijn been maar soms loopt hij erg goed.

wat zouden jullie doen? Ik had al aan een acupunktuur gedacht.
Wat is jullie ervaring met peesblessures?

thanks
hanita

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:59

ik kan het helemaal mis hebben, maar volgens mij krijg je bij een flinke peesblessure altijd littekenweefsel. ik zou voor een second opinion gaan

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:38

Littekenweefsel hoeft echt niet te betekenen dat het nooit meer goedkomt hoor! Mijn paard heeft ook een flinke peesblessure gehad en hij heeft nu ook litteken weefsel op zn pees. Is wel beperkt gebleven door behandeling van fysiotherapeut.
Ben het met luxje eens en zou ook voor een second opinion gaan!!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:45

nee idd, littekenweefsel kan de beweging iets beperken en het been kan goed lelijk worden ( bulten )
maar vaak is volledig herstel voor licht werk wel mogelijk hoor!
ze moet zowiezo een andere arts ( en praktijk) om een second opinion vragen
wat ze nu ondertussen kan doen, is veel op het harde stappen, zowel aan de hand als onder de man
twee keer per dag een half uur kan helemaal geen kwaad, als ie goed loopt en het is buiten niet al te warm ( beste is ijskoud) kan ze ook op het harde wat gaan draven
aangepaste ijzers met evt een wig kan de pezen helpen ontlasten, dit moet je samen met da en hoefsmid bespreken
er zijn nog volop mogelijkheden
alleen de zware sport zal er niet meer inzitten vrees ik

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:41

Mijn paard heeft het ook gehad. Wij zijn er bijna twee jaar zoet mee geweest. Nu is hij weer helemaal goed gelukkig. Je moet heel veel stappen op de harde bodem. Liefst twee keer per dag. De DA kan je vertellen hoe lang precies. En dan om de drie maanden laten scannen bij de DA. Na drie maanden zijn pas veranderingen in de pees zichtbaar. Er komt wel weer nieuw weefsel voor in de plaats maar dit is littekenweefsel, wat altijd minder sterk is dan het originele peesweefsel. Ik blijf ondanks dat mijn paard weer goed is nog steeds stappen op de harde bodem om de pees sterk te houden. Succes!

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:10

mijn pony heeft ook littekenweefsel op zijn pijp zitten van achterbeen, alleen als ik met mijn domme kop hem te zwaar belast( te zware grond of te lang rijden) heeft ie er iets last van.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:13

hoi,

mijn paard heeft ook een peesblessure, maar het is de minst erge die hij gescheurd heeft. Ik ben ermee bij een kliniek geweest en die raadde mij aan om magneetveldtherapie te gaan gebruiken, dit kon het herstel versnellen.
Deze vrouw was ook aanwezig op Indoor Brabant, en vertelde mij dat zij een paard op stal had staan die een oudere wond had in zijn pezen, maar die dankzij 4 maanden stappen en een heel strict stap en drafschema en de magneetveldtherapie weer helemaal de oude was geworden en ook was er niets meer te zien van het littekenweefsel.
Als je meet informatie of telefoonnummer wilt weten moet je mij maar even PB-en ik denk echt dat het helpt!!!!

Succes Rianne

Sir_Kennedy
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:02

Hoi,

Mijn vader is fysiotherapeut, en hij behandeld paarden met een peesblessure met ultra geluid! En heel vaak daarbij moet het paard dag en nacht in een bandage staan met ruta-tinctuur! Succes! Gr. Saskia