oud paard met wit snot/slijm uit neus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

oud paard met wit snot/slijm uit neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 18:55

Desire is 19 en al een hele tijd heft ze iedere ochtend wat wit slijm/snot op de grond in de stal liggen, of op de grond net buiten de stal, als ze met dr hoofd dus buiten heeft gestaan terwijl ze aan het briesen enz was

Verder hoor ik ze nooit echt hoesten ofzo, alleen als je net gaat rijden/longeren dan moet ze wat kuche en een paar keer flink briesen

maar wit snot/slijm is eigenlijk toch een teken dat er iets niet goed zit?
ze is van mn moeder, en ze heeft t echt al heel erg lang, maar vandaag lagen er wel 3 of 4 van die slijmklodders in dr stal, vind dat toch wel wat veel, normaal is het er maar 1 ofzo.

wat kan dit zijn?

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:08

Het enige wat ik kan zeggen is dat het wel juist goed is dat het los zit en er uit komt!
Toch zou ik wel even de DA laten kijken,bij verkoudheid kan je beter het zekere voor het onzekere nemen!
Sterkte !
Lundi

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:08

mijn pony van 16 heeft dat dus ook, en dan voornamelijk na het rijden (dan komt het los). ze hoest ook niet dus dat is wat "vreemd", met rijden maakt ze ook geluid als ze echt aan het werk is (klinkt cornage-achtig) en ze is wat eerder buiten adem dan vroeger.
de veearts zei dat het chronische bronchitis zou kunnen zijn, waardoor er meer slijm aangemaakt wordt in de longen en dus meer kans op infecties.. ze heeft me aangeraden een bronchoscopie te laten doen en tot die tijd gewoon regelmatig licht aan het werk te zetten, zodat het slijm wat los komt uit de longen. ik ben benieuwd wat er uit de bronchoscopie gaat komen Nagelbijten / Gniffelen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 22:19

t is iig geen verkoudheid, t is alee 's ochtend dat t in of vlak voor dr stal ligt, verder hoest ze nooit, behalve als je er net opzit een paar keer kuchen, niet eens echt hoesten, en een paar keer briesen meer niet

we hebben haar nu 3 jaar, en ik zou bijna zeggen dat ze het al zeker 2 jaar doet
ze is van mn moeder dus ik kijk er niet echt veel naar om, heb t druk genoeg met die 2 van mij Haha!
nu is mn moeder een weekje weg en ben ik meer met t paardje bezig en valt het me ineens op.

chronische bronchitis klinkt idd wel logisch, als ik met een van mn paarden weer naar mn DA moet zal ik het weleens vragen
t paardje is verder helemaal fit en ziet er goed uit, maar ja echt normaal vind ik het niet

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:03

Marilyn (14) heeft het ook, net zoals bij Evita heeft Marilyn het ook na het rijden. Ze is niet verkouden en hoest ook niet.
Maar nou moet ik er wel bij zeggen dat Marilyn lichte cornage heeft

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:33

Haagsemeid schreef:
Marilyn (14) heeft het ook, net zoals bij Evita heeft Marilyn het ook na het rijden. Ze is niet verkouden en hoest ook niet.
Maar nou moet ik er wel bij zeggen dat Marilyn lichte cornage heeft


is de cornage bij Marilyn via een bronchoscopie vastgesteld of niet? het geluid met rijden (en dan voornamelijk als ze aan de teugel loopt/echt aan het werk is) heeft Evita al een aantal jaren, vorig jaar heb ik de veearts daar eens naar gevraagd en die zei dat het waarschijnlijk cornage was. als ik het zeker wou weten moest ik een bronchoscopie laten doen maar dat heb ik toen niet gedaan omdat ze verder gewoon gezond en happy was Lachen
nu die snotneus erbij is gekomen en haar cornage-geluid wat erger lijkt te worden heb ik besloten toch een bronchoscopie te laten doen. dan weet ik precies wat er aan de hand is.. het zou best een combinatie kunnen zijn tussen cornage en een slechte weerstand, maar het kan ook een echt longprobleem zijn zoals chronische bronchitis.

ik zal de uitslag wel laten weten, zoals jij het beschrijft klinkt het precies hetzelfde als bij Evita!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 16:50

Nee geloof het niet.
Ik ging net longeren, had al 3 dagen niks met der gedaan want ze stond buiten.

Tot me verbazing hoeste ze nu wel en ze had er echt last van met draven en galloperen, dus ben ik maar weer richting stal gaan stappen.

Maar dat witte snot, heeft ze al veel langer, vorig jaar had ze ook zo een periode.

Oja, Marilyn heeft het ook soms als ze water drinkt, dan loopt het allemaal in der water bak en is het iets verdunt door het water

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:04

ja dat denk ik ook...en een beetje verkouden misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:27

Zo is het met mijn paard begonnen. Hij heeft dus chronische bronchitis. Volgens mijn DA, als het uit de neus komt is het veel slijm. Ook zal ze slijm doorslikken, gevaarlijk gaat het worden als het slijm in de longen komt. Verwaarloos het niet. Zie maar hoe dik het is, moeilijk voor een paard om op te hoesten. Als het in de luchtpijp zit, wordt ademen moeilijker en het kan in de longen lopen.

Mijn paard heeft weinig gehoest, zelf met medicatie niet een keer. De bronchoscopie wees de Chron.bron. uit. Je kunt beginnen met het paard op zaagsel te zetten en nat hooi te voeren.
Succes

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 21:14

het is idd heel erg dik en taai slijm wat er uit komt

ze staat op rubberen matten, met kleine gaatjes erin en een riool eronder, dus ze staat op een droge zachte stofvrije stalbodem
nat hooi voeren zal ik idd gaan doen, hoelang moet dat ook alweer in t water liggen voordat je het kan voeren?

verder vraag ik de DA om advies zodra ik he nodg heb voor mn andere paarden, mn moeder vind t namelijk niet nodig om hiervoor de DA te bellen, omdat ze t al zo lang heeft zal t wel niets ernstigs zijn omdat ze t verder goed doet zegt ze

t paard is 19 en nu nog goed te rijden, op wat kuchen en briesen in t begin na, verder heeft ze nergens last van tijdens het rijden

maar wordt t steeds erger zodat ze bv over 1 of 2 jaar te veel last ervan heeft om nog gereden te kunnen worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:57

Ik doe het hooi in een hooizak en zet deze in een cementemmer, spuit het goed nat en laat het even een paar minuten staan. Dan hang ik hem buiten op en laat hem uitlekken en klaar om te voeren. Het is de bedoeling dat het fijne stof en de schimmelsporen niet meer door de neus ingeademd kunnen worden.

Als je er niets aan doet zal het van kwaad tot erger gaan worden. Als paard dampig is, zul je er weinig tot niets meer kunnen doen.

Het paard moet veel frisse lucht, kan nu lekker veel en lang naar buiten. Paard moet beweging blijven houden, liefst veel stappen en relaxed rijden. Het gezonde longweefsel moet voldoende zuurstof kunnen blijven opnemen. In de opening naar de bronchien kan er littekenweefsel gaan ontstaan waardoor de opening nauwer wordt, dan wordt het moeilijker om te ademen voor het paard, wat uiteindelijk leidt tot dampigheid.

Mijn paard had ook gedurende een dik jaar wit dik snot/slijm. Elke ochtend een dikke klodder bij de deur en 1 of 2 dikke lange snottepijpen. Hoesten bijna nooit, soms een paar keer en dan weer weken niet, soms bij het rijden. Een paard mag nooit hoesten, alleen als er iets dwars zit, stukje hooi of zo. Mensen in mijn omgeving zeiden dat wit snot niet erg is, groen of geel snot wel. Wit snot is dus wel erg. De stofallergie zorgt ervoor dat het slijm aangemaakt blijft worden.

Als je in het beginstadium bent is het heel goed te behandelen, als er complicaties zijn ontstaan, wordt het al moeilijker en duurder. Je zou kunnen beginnen om een slijmoplosser te vragen bij de DA. Het slijm wordt dunner en dat kan je paard makkelijker ophoesten en doorslikken. Als je zorgt dat hij niet met stof en schimmelsporen in aanraking komt, doorbreek je een vicieuze cirkel, misschien gaat het vanzelf over.

Succes

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 20:31

bedankt!
ik ga dit uitprinten en aan mn moeder laten lezen9dei rijd 1x per week uur clubles, best intensief dus, en doet er verder niet mee)

de paarden staan hier van 8.00/9.00 tot 17.00/18.00 buiten, zomer&winter behalve bij erg veel regen
maandagmiddag bel ik de DA, sowieso even voor een update van Destiny te geven na de Tildren behandeling, en dan vraag ik meteen of hij iets heeft voor Desire
ben alleen bang dat t niet meer echt t beginstadium is, omdat ze het al meer dan een jaar heeft.

in ermelo, waar ik vorig jaar op trainigskamp was met Quentin, lieten ze het hooi in een grote badkuip liggen, dat lag dus heel lang in t water, iemand zei toen dat t minstens ? uur in t water moest liggen(vandaar dus mn vraag hoelang)
maar ik heb hier wel een grote teil staan, dan spoel ik het daar in af, en dan krijgt ze voortaan nat hooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:54

Het hoeft niet echt lang te weken, doe ik ook niet en hij oogt nu gezond en wel. Je moet zorgen dat al het hooi goed nat is, dus ook de binnenkant. Ik heb daarom bij mijn hooimannetje gevraagd om iets grover hooi, zodat ik het makkelijker kan natmaken.

Vorig jaar zomer liet ik het ook een tijdje weken, 1 of 2 uur. Tijdens de warmte begon het vochtige hooi tijdens het weken (wat niet onder water stond) te schimmelen. Dus niet te bedoeling. Ook als het heel erg nat is, te lang door geweekt, vindt mijn paard het niet meer lekker.

Laat je moeder maar lezen, want het is echt heel belangrijk. Zo zonde om een paard dampig te laten worden wat niet nodig hoeft te zijn. Te veel paarden met luchtwegproblemen. Ik heb aardig in de rats gezeten toen mijn paard van de een op andere dag vanuit zijn flanken begon te ademen. Alle goedbedoelde bemoeipraat van anderen dat de DA altijd wel komt maar een beetje snot geen kwaad kan ten spijt.

Ik heb een bronchoscopie laten maken. Kostte vorig jaar ongeveer 50 euro. Toen te zien was dat er dik slijm in de luchtpijp zat wat onmogelijk opgehoest kon worden en de opening naar de bronchien rood was, dus geirriteerd, is ook een longspoeling gemaakt. Dit, om te kijken of het een allergische reaktie was of een bacterie/virusinfektie.

Nu jouw paard hoest en veel slijm heeft en nog niet is nagekeken en behandeld, wees dan voorzichtig met belasten, zeker een ouder paardje. Bij elke hoestbui gaan er ontelbare longblaasjes kapot.

Succes