Spierpijn of -bevangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Spierpijn of -bevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 09:18

Waar ligt de grens?

Als je paard wel gewoon door het bos wil draven, maar pas stijf gaat lopen als je hem in de dressuur wat door wil sluiten, dan is dit toch geen bevangenheid?

In dressuur liep paard wel behoorlijk stijf, maar met lang teugeltje door het bos was geen probleem.

Volgens mij bij bevangenheid, wil het paard helemaal niet meer voorruit, toch?

Het probleem kwam na een zware wedstrijd, dus er zal sowieso verzuring zijn geweest!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:58

zal idd verzuring zijn als hij verder geen last heeft, spierbevangen merk je echt wel hoor.

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:17

Ik denk ook eerder aan spierpijn. Als hij spierbevangen is kan hij bijna (of helemaal) niet meer lopen.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:19

In mijn optiek ook spierpijn.
Idd, een bevangen paard komt zo goed als niet meer vooruit.

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 15:35

Oke!

Maar dan vraag ik mij af, kan het een overgaan in het ander??
Of moet je het zien als twee heel apparte verschijnselen??

Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:54

Als je het zeker wilt weten, dan zul je de DA even bloed moeten laten trekken.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:07

Zou er niet zomaar van uitgaan dat je t wel merkt.. Een vriendin van mij heeft een Welsh die dus al een poosje niet echt lekker liep, maar verder niets aan te merken, in de wei was ze gewoon tierig en al.. toen was de DA er en toch maar gekeken, die wist t niet, bloed afgenomen en wat blijkt... Spierbevangen... dus misschien voor de zekerheid wel zo wijs er een DA bij te halen.. Weet niet hoe lang geleden die zware wedstrijd was?

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:59

De bottom-line is...je kunt het risico sowieso niet nemen als je het vermoeden hebt dat het spierverlamming/maandagziekte is...Da erbij! het kost veel meer (misschien je paard) ALS het dit is, en je verwaarloost het.

carinev

Berichten: 362
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:44

Wat kunnen ze eigenlijk allemaal zien in bloed?

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:51

Mijn paardje staat nu ook met spierbevangenheid(lichte vormmaandagziekte)Na het rijden was de spier helemaal dik.
NU moet ik van de DA danc 7 a 10 dagen op rust zetten en langzaam aan weer beginnen. En geloof mij, ik rij elke dag bijna(ieder dag beweging) goed voor aanpassing. De weidegang heb ik goed opgebouwt maar toch dit.
Geef je paardje even rust(de spieren moet die rust hebben)en pas op, want echte maandagziekte ben je niet blij mee......

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 12:40

Mijn paardje had ook heel lang last van zijn spieren.Buitenrijden; niets aan de hand, een beetje dressuur; niet vooruit te krijgen. Hier heeft hij een jaar mee gesukkeld en is oef....eindelijk genezen. Laat een keer bloed trekken door je veearts. Mijn paard heeft Musle Relax als kuur gekregen en dan drie maanden rust. Ben ondertussen sinds een maand terug begonnen , met om de twee dagen half uur rijden, daarvan 2/3 stap en tussenin vijf minuten draf. Dat bouw ik nu heel langzaam verder op en tot hiertoe zijn zijn spieren nog steeds in orde. OK dan!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:35

Nieke, kan je me pb over de verschijnselen die je paard heeft/had en hoe je de trainig weer terug laat komen, bedankt:D