Verschillend reageren op verdoving

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Verschillend reageren op verdoving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 21:27

Vandaag is de tandarts bij Jordy geweest, en ook bij 2 andere paarden op stal.
Het was weer grote paniek, dus hij moest verdoofd worden. Hij had eerst een halve spuit gekregen, wat helemaal geen effect had. Uiteindelijk zijn er 2 hele spuiten ingegaan, maar nog steeds geen effect, hij is totaal niet suf geweest, en is ook niet rustiger geworden.
Het paard voor hem kreeg 1 spuit, en die hebben we zowat overeind moeten houden, die ging bijna vlak en is zeker een uurtje helemaal van de wereld geweest....
Hoe kan het dat ze zo erg verschillend reageren? Op Sedalin o.i.d. heb ik wel paarden heel verschillend zien reageren, maar dit gaat direct in het bloed en zou toch wel effect moeten hebben?
Dat andere paard werd door de veearts geschat op zo'n 700 kg, Jordy zo rond de 500 kg. Aan de verhouding gewicht-verdoving heeft het dus niet gelegen....
Zou het kunnen liggen aan het verschil koudbloed - warmbloed? (tinker en KWPN'er)
Iemand daar ervaring mee?

liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:34

kom me niet bekend voor ik heb het en keer met mijn schet gedaan bij de dieren arts om te laaten castareren en daar heeft hij 5 mm gram gehad en ik heb mijn shet zelf overren moeten trekken
maar bij de tandart heb ik nog nooit meegemaakt dat er een paard een verdoving kreeg op de mange werden ze zonder gedaan

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:37

Als ze al in de stress zitten werkt het meestal wat minder. Tenm9nste dat was mijn ervaring altijd met sedalin. Ik weet niet of dat ook zo is bij andere verdovingen Verward

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 22:03

Mijn ervaring is ook dat paarden die zich al van tevoren druk maken Sedalin nauwelijks iets doet.
Mijn paard kan zich af en toe ook opwinden en krijgt dan een injectie van de DA in de bloedbaan als er iets moet gebeuren

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 23:29

Het gaat hier dus niet om sedalin, maar inderdaad een injectie in de bloedbaan.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 08:51

ik heb een merrie gehad die verdoofd moest worden met domosedan of weet ik hoe het heet. pas na vier keer de normale dosering werd ze iets rustiger.
ze heeft daarop precies een kwartier stilgestaan waarna ze bijkwam en alle dierenartsen de ruimte uitschopte!

mijn hengst daarentegen ging van de normale dosering al tegen de vlakte toen hij gecastreed moest worden.

de volgende keer als er weer zoiets moet gebeuren is het het beste als je zelf van te voren de sedalin geeft, dan is er namelijk niets waar het paard zich van kan opwinden, en werkt het beter.

als het dier opgewonden is, werkt het middel niet of nauwelijks.

Nachony

Berichten: 106
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:44

Heb het nu al verschillende keren meegemaakt dat mijn paard zich niet laat verdoven, Sedalin niet, verdovingen niet en vorige week bleek ook dat hij zich niet onder narcose liet brengen. Vorige week is hij in ht hek beland met flinke verwondingen in zijn lies als gevolg. Aangezien hij zich niet laat verdoven en de plek waar de verwonding zat, moest hij op het land onder narcose. Zelf weegt mijn paard nog geen 400 kilo, hij heeft narcosemiddel op voor een paard van 1200 kilo! En nog was hij super aan het vechten!
Of het komt dat als een dier opgewonden is dat het dan niet werkt? Ik weet het niet...heb 'm ook wel eens Sedalin gegeven terwijl hij nog rustig op stal stond. Een hele spuit...nou, had niet geholpen hoor.
Volgens mij heeft karakter ook een hele grote invloed. Mijn paard is een vechter, onder alle omstandigheden.
Gr. Irm

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:40

Zie ook veel verschil met de injectie: bij de een werkt het veel sneller (lage hoeveelheid) dan bij de ander. Laatst was er ook een paard dat zowat een olifantendosering nodig had! De dierenarts spoot dan steeds wat bij tot het gewenste effect heeft...