rugpijn wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

rugpijn wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 21:18

Hallo,

Mn paardje Jessie heeft erg veel last van een gevoelige rug, en ik heb het idee dat ze daardoor niet goed kan ontspannen tijdens het rijden.
Je kan dr ook niet goed poetsen op de rug, want dan laat ze duidelijk merken dat ze dat niet wil, en dan drukt ze haar rug naar beneden.
Sinds kort heeft ze ook last van drukplekken aan beide kanten van de rug op dezelfde plek. (van het weekend wordt het zadel gecontroleerd)Ik heb een kieffer zadel van ong 7 jaar oud, dat we elk jaar laten controleren en tot nu toe altijd goed was.
Nu vroeg ik me af wat ik hieraan kan doen...behalve een nieuw zadel aanschaffen als dat nodig blijkt te zijn.
Ik zat zelf te denken aan massage..., maar dan was mijn vraag of iemand weet wie dat kan komen doen, en hoeveel dit dan gaat kosten.

Alvast hartelijk bedankt!

Groetjes Jooske (die nu niet meer kan rijden Tong uitsteken )

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:34

Ik zou de fysio erbij halen, als je paard zo'n last van dr rug heeft dan is er toch iets mis met t zadel of je manier van rijden.
Mijn paard had ook last van zn rug, de fysio is nu 2 keer geweest, zadel is aangepast en we moeten anders gaan rijden en zn rug masseren, zn buikspieren aanspannen en zn bekken kantelen, het ziet er nu al een stuk beter uit.
Hoe eerder je er wat aan laat doen, hoe sneller het weer beter gaat! Ik zou niet zo door blijven gaan zonder er een fysio naar te laten kijken als ik jou was, t klinkt alsof ze erg veel pijn heeft..

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 21:43

Ik rij ook nou niet, omdat ik ook aan haar zie dat het pijn doet!
De fysio is een goed idee, de dierenarts is wel al geweest om ernaar te kijken, maar die zei alleen dat ik de drukplekken moest wassen met Imavarol en het zadel zo snel mogelijk moest laten nakijken. De drukplekken had ze toen trouwens pas 2 dagen en ik heb die 2 dagen ook niet gereden dus het is niet zo dat ik ermee doorgereden heb (daarvoor vind ik het veel te erg om te zien als mn paardje pijn heeft Huilen )

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 22:13

De fysio kan ook zien of t zadel goed ligt of niet..
Je zal waarschijnlijk ook moeten longeren zodat je paard dr rugspieren leert ontspannen en dr buikspieren aan moet spannen, maar goed de fysio weet t beste wat je moet doen!
Suc6 ermee!

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 14:28

Oke..Bedankt voor de raad:D Weet iemand dan ook een goede fysio?:P

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:50

Ik meen dat antoinette hier op bokt een goede fysio heeft. Ze is zelf geloof ik wel erg tevreden.
Maar misschien moiet je eens in de gouden gids kijken?
Veel succes hoor!

ReGirl

Berichten: 1699
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 11:23

loopt ze toevallig ook met dr staart scheef tijdens rijden en/of longeren..?
dan kan het misschien te maken hebben met een ruggenwervel..

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 14:35

De fysio is geweest! En beschreef Jessie als 1 grote knoop Verdrietig
Ze komt nu elke week en ik hoop dat het beter word!
Bedankt voor alle reacties OK dan!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:09

Goed dat je er een fysio bij hebt gehaald! Hoop dat t snel beter gaat..

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 17:11

Geef het paard eens een maandje rust, misschien wat longeerwerk erbij maar verder gewoon lekker de wei op.

Het zadel zal al een lange tijd niet meer passen, voor het zichtbaar is gaat er helaas een tijdje voorbij. De rug is nu zeg maar een wond, onderhuids weefsel is beschadigt en zal tijd nodig hebben om te herstellen.

Het heeft nu ook geen zin om direct een ander zadel te kopen, eerst moet de rug weer goed zijn.

Mocht het na een paar weken niet minder worden kun je altijd nog een fysio inschakelen maar ik zou het zeker niet te snel doen.

Drukplekken wassen met imaverol???? Is het dan geen schimmel?
Bij de paardendrogist hebben ze vast wel en aantal goede middels die je kunt gebruiken om het herstel te bespoedigen.

*tip* leg bij het passen van een nieuw zadel een wit lakentje op de rug. Rij daar even mee en kijk dan eens aan de onderkant dan kun je an de vuile plekken zien(paard dus niet teveel poetsen) hoe de druk verdeling is.

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 13:48

Hallo iedereen...

Fysio is nou 3 keer geweest, en het gaat al een stuk beter:D
Ik mag voorlopig nog niet rijden, maar als mn paardje maar gezond is:)
Ik hou jullie op de hoogte! Tong uitsteken

xxJooske

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:47

Gellukig, hoop dat allews snel weer beter is. Wat zeiden ze trouwens van je zadel???

jessielover
Berichten: 229
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 15:48

Het zat te strak! dus ze hebben er vulling uitgehaald:) t zou nou weer goed moeten liggen

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:53

gelukkig!!! Veel sterkte