Paard versnelde ademhaling zonder inspanning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Paard versnelde ademhaling zonder inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 12:18

Mijn pony, gewoon een huis tuin en keuken NRPSer, heeft sinds een paar weken last van versnelde ademhaling. Op de wei heeft hij er geen last van, maar als we gaan rijden begint hij binnen 10 minuten stappen aan een lange teugel versneld en dieper te ademen, z'n neusgaten blijven dan permanent wijd opengesperd. Hij heeft een periode veel gehoest, maar doet dat nu niet meer, alleen na een halfuur intensief rijden soms een keer.
Nu heeft hij dus die ademhaling nog voordat hij zich daadwerkelijk heeft moeten inspannen. Hij staat onder een deken, is niet geschoren maar heeft toch nog redelijk wat wintervacht.
Iemand enig idee waar hij last van kan hebben? Misschien stel ik me gewoon aan, kan natuurlijk ook.
Hij is trouwens bijna 6 en heeft er hiervoor nog nooit last van gehad.

Reki

Berichten: 143
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:33

Hallo Ylva, heb je er al een dierenarts naar laten kijken? Als ik dit zo lees dan zou het een stof allergie kunnen zijn. Zou als ik jou was er toch naar laten kijken en in die tussen tijd zorgen dat hij nat hooi krijgt en zoveel mogelijk frissen lucht. veel succes er mee. groetjes uit Oudenbosch

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:37

Ja als je het nog niet hebt gedaan zou ik er een dierarts bij laten komen.

Eerst veel hoesten en nu die versnelde ademhaling--> klinkt als dampigheid

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 10:19

In de periode van het hoesten is de da er bijgeweest sindsdien niet meer. Er was niks abnormaals aan zijn longen te horen, en volgens de da was het een lichte verkoudheid waardoor hij overgevoelig werd voor stof, hij stond toen in een binnenstal. Ik heb mede door die diagnose een buitenstal kunnen krijgen en na de kuur is het hoesten dus over.
Hij krijgt hooi en kuilgras, maar hij staat dus wel op stro. Overdag loopt hij gewoon in de wei. Ik zal wat meer info over dampigheid op gaan zoeken.
Als hij allergisch is voor stof zou hij toch juist weer moeten gaan hoesten?? Als het goed is komt de DA binnenkort weer op stal, dan zal ik hem er weer bijhalen en na laten kijken.

Reki

Berichten: 143
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:11

Hallo Ylva, hier Reki nog een keer ik heb zelf een paard dat last heeft van een stofalergie en heeft daardoor cronische broncites over gehouden. Ze staat al 6 jaar op houtkrullen en krijg kuilgras en hoest zins dien niet meer. Alleen heeft ze na het rijden wel altijd een beetje wit snot uit haar neus lopen. Dat kan volgens de da geen kwaad, nee het is zelfs beter dat het er uit kom. Bij twijfel zou ik een scopie laten maken van haar luchtwegen kost je misschien een paar centen maar je weet dan wat er aan de hand is. veel succes ermee en hou ons op de hoogte als je wilt, met vriendelijke groeten van Reki Ach gut

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 09:49

Kijk eens naar de buikspieren achter, of hij pompt. Misschien heeft hij door die verkoudheid een ijzer tekort opgelopen. En dat uit zich ook zo. En dan zou hemolytan de oplossing bieden.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 12:50

Ik ben vanaf donderdag weer thuis, dan zal ik weer kijken hoe hij er bij staat. Hij pompt niet tenzij we intensief hebben gereden, maar dan is dat vrij snel over. Na de kuur vd DA heb ik hem een fles Easy Breathing vd paardendrogist gegeven(als kuur uiteraard Schijnheilig )in combinatie met zeewier, met dat laatste zou hij dan toch genoeg ijzer hebben moeten binnenkrijgen? Inmiddels voer ik geen zeewier meer bij, misschien dat ik daar weer mee zou moeten beginnen dan Verward .
Maandag heb ik hem licht gereden en leek hij er minder last van te hebben.
Hij lijkt er sowieso niet onder te lijden, maar dat wil natuurlijk ook nog niks zeggen.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 10:20

Ik heb hem donderdagavond gereden en gisteren les. Zijn ademhaling lijkt verbeterd, hij hijgt af en toe wel een beetje maar hij pompt niet. Na het rijden is hij ook binnen een paar minuten weer op adem.
Hij lijkt er verder ook geen last van te hebben, na 3 kwartier les heb ik hem in de bak losgegooid waar hij nog een halfuur uit zn dak is gegaan, hij heeft energie genoeg. Er zijn meerdere paarden op stal die zo'n zelfde soort ademhaling hebben, misschien ligt het aan het weer(benauwd/warm) in combinatie met nog aanwezige wintervacht Verward