E-pony met spat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dico

Berichten: 37
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Oud-Beijerland

E-pony met spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 14:47

Beste Bokkers,

Al een hele poos lees ik mee op dit forum en heb er al heel wat van opgestoken. Graag wil ik daarom jullie mening over het volgende. Mijn dochters hebben een E-pony van 11 jaar die we wilden verkopen omdat we een paard hebben aangeschaft. De dames zijn te groot voor hem geworden, zo gaan die dingen.
Al snel hadden we fijne mensen gevonden die hem wilden kopen. Toen hij gekeurd werd was hij klinisch super, de da was zelfs enthousiast over hem. Toen er foto's werden gemaakt zag hij tot zijn schrik (en de onze) dat hij spat heeft (had). Wij hebben daar niets van gemerkt. De verkoop ging helaas niet door.

Wat nu? Hij loopt geweldig, heeft nergens last van en we rijden hem nog elke dag. We willen hem nog steeds verkopen maar kan dat wel? Wat kan hij in de toekomst nog aan? Recreatief rijden of de lichte dressuurklasse(n) zijn toch wel goed voor hem (hij is Z1)? We zitten er enorm mee. Hebben jullie suggesties? Moet hij eventueel behandeld worden om toekomstige problemen te voorkomen?

Nou, een hoop vragen maar ik hoop dat iemand ons een hart onder de riem kan steken.
Alvast bedankt voor elke reactie of suggestie.

Groetjes,
Diana

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:50

Als je paard Spat heef gehad, dan is alles nu toch goed? Hij loopt er niet (meer) kreupel op, en als jullie er niets van hebben gemerkt en de acute fase is over, dan denk ik dat er niets een recreatief gebruik in de weg staat.
Voor de rest zou ik een tweede opinie aanvragen, want het beoordelen van foto's kan ook op meerdere manieren....Lips are sealed

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:53

Spat kan vanzelf genezen,het bot is dan vergroeit.Zoals ik lees uit het verhaal is dit dus het geval,hij is dan klinisch goed.Dit is mij verteld nadat ik mijn paard heb laten opereren aan spat.Je ziet natuurlijk wel op de foto dat ze spat hebben.Maar als het bot weer aan elkaar zit hoeft dit geen probleem te zijn voor de sport.Die van mij springt weer makkelijk een M parcours.
Maar je moet de vraag eens aan je zelf stellen.Zou ik een paard kopen die spat heeft(gehad).Nee,ik niet.Ik weet dat het geen probleem is maar jammer genoeg denkt de koper hier anders over.
Het zal moeilijk worden hem te verkopen voor de prijs die jullie misschien in gedachten hebben.

Dico

Berichten: 37
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 16:27

Nee ik zou ook geen pony kopen met spat, ik begrijp de kopers heel goed. En natuurlijk hebben we de prijs die we in gedachten hadden laten vallen, maar dat vinden we niet zo belangrijk. Belangrijk is dat hij een nieuwe baas vindt die goed voor hem zorgt en fijn met hem kan rijden. Daar gaan we dan maar aan werken. In ieder geval goed om te horen dat een paard met spat toch nog fijn gereden kan worden en zelfs kan springen! Bedankt!

Diana

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:18

Spat is eigenlijk artrose in het spronggewricht dus geneest niet meer. Het ligt eraan hoe erg het paard het heeft maar kan meestal voor recreatief gebruik of lichte sport nog wel functioneren. Je hebt ook een speciaal beslag voor paarden met spat. Ik zou het even met de dierenarts overleggen hoe erg het is en wat het paard nog aan kan kwa werk etc. weet je tenminste waar je aan toe bent. Mijn paard heeft ook spat en ik rij er gewoon wedstrijden mee en zij heeft geen speciaal beslag.

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:33

murie21 schreef:
Spat is eigenlijk artrose in het spronggewricht dus geneest niet meer. Ik zou het even met de dierenarts overleggen hoe erg het is en wat het paard nog aan kan kwa werk etc. weet je tenminste waar je aan toe bent.


Het kan eigelijk wel genezen want als het bot vergroeit met elkaar is het weer één geheel.Dit vergroeien gebeurd helaas niet bij alle paarden vanzelf.Deze gaan dan op den duur kreupel lopen.
Daarom heb ik mijn paard laten opereren(prognose was 60%).
Ze hebben 2 cm van spatpees verwijderd en 3 kanalen geboord om het bot te stimuleren te gaan groeien.Dit is dus gelukt.Ik zeg dan ook dat mijn paard genezen is.Als je je been breekt en het bot zit na 6 weken weer aan elkaar ben je toch ook genezen.
Ik zou inderdaad ook overleggen met de dierenarts.Je weet dan precies wat je paard wel en niet kan.

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:50

Maar als je de kopende partij bent, is de kans groot dat hem daarom laat staan. Gewoon voor je weet maar nooit. Waarom net die ene met spat kopen terwijl de markt ruim voorzien is van dieren die dat niet hebben? Ik zou zo'n dier nooit kopen, hoe sneu het voor de verkopende partij, die het paard naar eer en geweten verkoopt, ook is. Alleen misschien voor de recreatie en dan moet de prijs daar ook naar zijn. Met zulke pony's moet je wel opletten dat ze niet de handel in gaan, zien er vaak goed uit, kunnen veel enz. daar kan een handelaar vaak meer voor vangen als hij zijn mond houdt dan een particuliere verkoper die het hele verhaal eerlijk vermeld.

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:57

Ben het natuurlijk wel met narretje eens.Ik zou nooit een paard kopen met spat.Maar het verhaal gaat eigelijk over hoe je er mee omgaat als je een paard hebt met spat.

Dico

Berichten: 37
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 17:03

Onze pony de handel in, ik moet er niet aan denken inderdaad. We gaan nu een oplossing proberen te vinden om hem te leasen aan iemand. Wij hebben alle vertrouwen in hem, maar zo heeft de leasende partij geen zorgen van eventuele medische en andere bijkomende kosten, en zo kunnen wij er ongemerkt een oogje op houden. Bestaat er een voorbeeld van zo'n leasecontract denken jullie?

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:30

hoi hoi.
Ten eerste wens ik jullie veel sterkte...
Ik heb PRECIES hetzelfde meegemaakt:

Mijn D pony Heros (zie profiel) waarmee ik M1 dressuur was wilde ik verkopen, nou meisje was dr meteen helemaal weg van (had er zelfs EK plannen mee) Heros liep ook super! in 5 jaar NOOIT kreupel geweest! en klinisch 100% ok en rontgen bleek hij ineens spat te hebben Huilen
Verkoop ging dus niet door Scheve mond

We hebben hem nog gewoon te koop gezet, en mensen eerlijk verteld dat hij spat had. Sommige mensen reageerden er helemaal niet zo negatief op! (hij liep immers ook niet kreupel)
Uiteindelijk was er een mevrouw zooo verliefd op hem dat ze hem persé wilde, voornamelijk voor recreatie.
Maarja het blijft een spatpony dus hebben we Schriftelijk de volgende overeenkomst gemaakt (we hebben er ieder een kopietje van):

even als voorbeeld:
-Heros is aan haar verkocht voor (vb.) 3000 euro.
-Als de pony binnen een jaar kreupel (DOOR SPAT!) wordt krijgt ze de behandeling (met Tildren) van 500 euro vergoed door ons.
-Blijft de pony na die behandeling nog steeds kreupel, dan krijgt ze nog 1000 euro terug. (zoiets was het iig exacte bedrag weet ik niet meer)
-als de pony na 2 of 3 jaar kreupel wordt (door spat) krijgt ze 500 euro terug (oid)

Ze is hiermee akkoord gegaan en mijn pony heeft nu het beste leventje ter wereld, lekker in het bos om de dag, met zn maatje Lachen

Als je meer info wilt mag je me natuurlijk PB-en

Dico

Berichten: 37
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 17:51

Dát is nog eens een goede regeling! Pony een fijn tehuis, jij tevreden, koper tevreden. Ik hou hem zeker in gedachten! Bedankt zeg!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:23

Ik ken een paard met spat aan beide spronggewrichten die ZZ licht loopt. De spat is vooledig vergroeid dus het pijnlijke proces is voorbij. Het dier is er geen 1 dag kreupel aan geweest en loopt dus hoog in de sport!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:43

Mijn pony liep voorheen ook nooit kreupel, maar nu met periodes dus wel.
Het vis nog aan het vergroeien dus pas over een jaar kan ik beter overzien hoeveel last hij er nog van zal houden. De Dierenarts zou hem op dit moment (net 1e controle na 6 maand gehad) niet meer afkeuren op de spat. Toch zou ik zelf me wel tig keer bedenken voor ik een paard kocht met spat... Nu heb ik hem al, dus maak je er het beste van...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:30

Sambo"]
[quote="murie21 schreef:
Spat is eigenlijk artrose in het spronggewricht dus geneest niet meer. Ik zou het even met de dierenarts overleggen hoe erg het is en wat het paard nog aan kan kwa werk etc. weet je tenminste waar je aan toe bent.


Het kan eigelijk wel genezen want als het bot vergroeit met elkaar is het weer één geheel.Dit vergroeien gebeurd helaas niet bij alle paarden vanzelf.Deze gaan dan op den duur kreupel lopen.
Daarom heb ik mijn paard laten opereren(prognose was 60%).
Ze hebben 2 cm van spatpees verwijderd en 3 kanalen geboord om het bot te stimuleren te gaan groeien.Dit is dus gelukt.Ik zeg dan ook dat mijn paard genezen is.Als je je been breekt en het bot zit na 6 weken weer aan elkaar ben je toch ook genezen.
Ik zou inderdaad ook overleggen met de dierenarts.Je weet dan precies wat je paard wel en niet kan.
[/quote]

het kan altijd verder gaan woekeren, helaas.

zodra t is vastgegroied, wat bij Destiny uit zichzelf gebeurde in een jaar tijd, zijn ze weer goed bruikbaar(destiny werd met spat M1 dres+L springen)
daarna is ze recreatief gereden, en toen ik een bijrijdster had en ze weer wat meer ging doen werd ze helaas, 4 jaar nadat de spat was vasgegroeid opnieuw kreupel.

na onderzoek bleek dat de spat verder was gaan woekeren, er waren wat haakjes aangekomen en t was verder gegaan van de spatgewrichtjes naar het spronggewricht zelf

ik ken paarden die met spat tot hoge leeftijd in de sport hebben meegeopen, ik ken er ook die jaren goed hebben gelopen en daarna alsnog kreupel werden, en ik ken er die nadat ze spat kregen alleen nog maar lichtrecreatief bereden konden worden, of zelfs helemaal niet

het verschilt zo erg per paard!

ik zelf zou nooit een spat-paard kopen, ik heb bij destiny gezien hoe lang het goed kan gaan, en dat het dan ineens erger kan worden
die ellende en dat verdriet wil ik niet nog een keer meemaken.
ik heb destiny niet willen verkopen ivm de spat, ook al liep ze mee in de sport, ik wilde haar houden, bang dat als het terugkwam ze bij de slacht zou bendelen of alsmaar zou worden doorverkocht, daarom staat ze nu nogsteeds bij mij thuis, ik rij er af en toe mee in t bos, dat gaat best goed, en verder staat ze met de andere paarden heel de dag in de wei.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:39

Mijn pony heeft ook spat en is zogenaamd genezen, maar toch kan je een hoop dingen beter niet meer doen, zo zal ze nooit in de topsport komen (gelukkig ook geen enkele ambities) en ook liever niet meer springen. Denk dat als je een paard koopt met spat (want het zit er nog steeds, is toch een soort vergroeing, 't hoort nou eenmaal niet zo) je goed moet nadenken wat je met je paard wil (vooral in de toekomst) als recreatie paard zal je nog veel aan d'r hebben en gaat ze waarschijnlijk ook nog 'het langste mee'... (Zo denk ik erover)

Dico

Berichten: 37
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 19:31

Onze pony hoeft niet (meer) in de sport mee te lopen. Dat heeft hij al genoeg gedaan. Wel werken we elke dag nog aan zijn oefeningen en doen veel ontspannende dingen met hem, spelen, rollen, ruiterpad af. Net als we anders deden eigenlijk. Hij is vrolijk en hij voelt zich duidelijk goed. En dat willen we graag zo houden want hij verdient gewoon een lekker leventje. Hij heeft ons al zo veel plezier bezorgd. Natuurlijk was het een domper dat we hem niet als sportpony konden verkopen, maar daar kom je wel weer overheen. Dat hij hij nu gezond blijft en een goed heeft en houdt is voor ons het belangrijkste.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:59

Zolang ze maar elke dag genoeg lopen kan je er nog bijna alles mee doen, stilstaan is achteruitgang, da's wat de dierenarts toen zei over HeTjA. En het hangt ook een beetje van het weer af, als het mooi weer is loopt ze super, maar als het koud is (vriest) dan heeft ze effe nodig om op gang te komen