Vocht? in knie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Vocht? in knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 06:10

Een paar dagen geleden haald ik mijn pony met een wondje aan zijn been uit de wei (tussen knie en schouder in zegmaar). Wondje heb ik netjes afgespoten enzo, en hij was verder niet kreupel. Nu had hij vandaag een hele dikke knie, er zat een grote "bult" die je helemaal kon bewegen, het leek wel een soort vocht ofzo.
Heeft dit temaken met het wondje? En is het erg/wat kan het zijn? Als het maandag niet weg is, bel ik zoiezo ff de DA, maar ik weet niet of het misschien iets ergs is dat ik morgen even moet bellen!
Hij loopt voor de rest niet kreupel, maar zit wel sinds het wondje niet goed in zijn vel (suf enzo, terwijl hij normaal supervrolijk is altijd!)

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 09:25

Dan zal er wel een ontsteking bij zitten,het vocht van die ontsteking zakt naar beneden,vandaar die dikke knie.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 09:28

volgens mij, (weet het natuurlijk niet zeker)
is het een soort blauwe plek geworden,
waarschijnlijk heeft je pony een trap gehad van een mede-weidegenoot, en heeft daarbij een wondje en een blauwe plek opgelopen!
net als dat bij jezelf ook kan gebeuren,
wat je het beste kunt doen is goed afspuiten en het wondje goed ontsmetten met ontsmettingsmiddel.
en wel blijven stappen/rijden (hangt ervan af of je paard pijn heeft bij het lopen) zodat het wel in beweging blijft en niet ook nog stijf wordt!

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 10:40

Dat vocht is puur een ontstekingsreactie, door de beschadiging worden de vaten doorlaatbaar voor vocht (en eiwit) dat de zwelling veroorzaakt. Behalve goed schoonhouden kan je er verder weinig aan doen, echter, hou het goed in de gaten dat het niet gaat oplopen. Als dat zo is meteen de DA aan zn jas trekken.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 10:53

Je moet even in de gaten houden dat het been niet verder oploopt (oedeemvorming). Dan echt de DA even bellen want dan kan het zijn dat je er medicijnen voor krijgt om dat te verhelpen.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 15:55

bravura wil je mij uitleggen wat oedeemvorming is??

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 08:22

Bedankt voor de antwoorden! Ik heb gister een stapbuitenritje gemaakt, en hij liep totaal niet kreupel ofzo, hij wilde alleen maar vooruit;)
In de wei speelt hij ook gewoon, dus hij lijkt er geen last van te hebben! Het is ook niet dikker geworden, dus ik wacht nog even af..

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:58

Oedemen zijn vochopeenhopingen. Er was sprake van een wondje en als er vuil in is gekomen (infectie) kan het zijn dat zulke vochtopeenhopingen ontstaan. Als het hele been daarna flink oploopt kan er ook wel (met een groot woord) bloedvergiftiging of einschuss ontstaan. Van de DA krijgen ze dan een medicijn voorgeschreven waardoor dit weer verdwijnt.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:59

oke bedankt voor de uitleg Bravura. super!!

misschien heeft je paard een springknie. ziet er als volgt uit. heeft 1 of 2 dikke knieen vo vocht. het is heeeeeeeel dik je kan de kwabben vocht makkelijk heen en weer bewegen. ze hebben er geen pijn aan kreupelen niet. na een poosje kan het gaan zakken en lijkt het super erg. na 1 a 2 week is het zover gezakt dat het weg is. wat te doen. afspuiten 1 a 2 X per dag een 15 min. en zoveel mogelijk los laten lopen of ermee stappen.

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:50

EstherSi schreef:
volgens mij, (weet het natuurlijk niet zeker)
is het een soort blauwe plek geworden,
waarschijnlijk heeft je pony een trap gehad van een mede-weidegenoot, en heeft daarbij een wondje en een blauwe plek opgelopen!
net als dat bij jezelf ook kan gebeuren!


Mijn vorig paard was nogal speels in het land en kwam vaak met zo'n opgezwollen knie uit het land. Bij hem was het iedere keer een blauwe plek die naar mate het weer genas verder naar beneden zakte. Soms zat het eerst onderzijn oksel en dan op zijn knie. De DA vertelde mij dat dit de manier was om het vocht van de kneuzing kwijt te raken. En inderdaad na een week ofzo was het weg gezakt. We moesten het wel altijd koud afspuiten om te voorkomen dat er een ontsteking kwam, maar het is niet echt erg. Succes er mee!