*verstandig om mee te fokken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

*verstandig om mee te fokken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-01 22:46

Ik wil dus heel graag gaan fokken met Polly, niet om geld te verdienen maar gewoon 1 veulentje, dat ze ook een beetje gezelschap heeft.
Maar vandaag sprak ik dus een vrouw en daar heeft Pol een tijdje op het land gestaan, daar heeft ze haar veulen met 9 maanden eruit gegooit, het veulen had een waterhoofd. Maar nou zei ze dat in plaats van eerst het veulen, navelstreng door en later de placenta alles in een lijn lag, dus nog aan elkaar vast. Ze dacht dat Polly gewoon iets in zich heeft waardoor ze geen veulens kan krijgen, ze heeft afgelopen jaar ookal een dood veulen gehad (met kerst). we weten dus niet zeker of ze nu drachtig is, maar ik vind het wel een beetje eng, stel je voor dat er iets met Polly gebeurd.
Als ze nou niet drachtig is is het dan verstandig om haar nooit meer een veulen te laten krijgen en er gewoon een te kopen of haar wel laten onderzoeken...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 00:36

Ik zou op zich een jong paardje als gezelschap kopen voor Polly, omdat je, als je er een veulentje mee zou fokken, toch weer bijna een jaar onderweg bent eer het geboren is. Bovendien zie ik persoonlijk liever dat een veulen met leeftijdgenootjes opgroeit waar ze lekker mee kan spelen, en het moet geen gezelschap zijn voor een oudere, volwassen pony. Koop er liever een leeftijdsgenootje bij. Dat is leuker voor Polly vanaf dag 1!

Op zich is het voor Polly niet gevaarlijker om een veulen te krijgen dan voor ieder andere merrie. Iedere merrie loopt het risico op complicaties tijdens de bevalling. De vraag is in dit geval wel of je het de merrie nog een keer moet aandoen om zoveel van zichzelf in een veulen te stoppen wat niet levensvatbaar is. Ik weet persoonlijk er te weinig vanaf om een oordeel te vellen over wel of niet nog eens een veulen proberen te krijgen. Waterhoofden kunnen erfelijk zijn, en de natuur heeft het veulen dat toch niet levensvatbaar was in dit geval er wel erg laat uitgegooid. Maar het kan goed zijn dat het volgende veulen wel levensvatbaar is.

Wil je perse een veulen omdat het dan een veulen van Polly haar is, dan zou ik zeggen, neem het risico. Wil je alleen een veulen van Polly omdat er de noodzaak is voor een gezelschapspony, dan zou ik er eentje kopen. Er zijn zoveel ponies die op zoek zijn naar een goed baasje. En het duurt toch bijna anderhalf jaar voordat het geboren wordt. Moet Polly dan al die tijd alleen staan?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-01 10:09

Polly staat sowieso niet alleen.
We hebben ookal rondgekeken naar een ander paardje maar et probleem is dat Pol vrij luxe gebouwd is en we willen er het liefst hetzelfde type bij om ooit in het tuig te zetten naast Polly.
Het veulen zou sowieso de eerste 2 jaar het land op gaan bij een kennis die zelf ook jonge paarden heeft dus dat zou het probleem niet zijn.
Waar ik bang voor ben is dat ik haar laat dekken en dat het een tijdje goed gaaten dan ineens gooit ze het veulen eruit. De laatste keer heeft ze een half jaar gesleept met haar achterbenen en pas na 8 weken rust werdt het beter, wil niet zeggen dat het daarvan komt maar het viel wel op het begon ineens nadat het veulen was geboren.
Maar ik wil het zo goed mogenlijk hebben voor mijn paardje en als ze een extra groot risico loopt doe ik het liever niet.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

er mee fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 11:02

Ik zou de merrie eerst maar eens helemaal laten onderzoeken. En dan nog een vraagje heeft je merrie als jong dier het herpus virus gehad?Kan even niet op de naam komen, heet dat niet het Rhinopenonia virus, ik bedoel het virus wat zoveel abortussen veroorzaakte. Denk heel sterk in die richting!!!. Dan is het inderddad zo dat die merries heel vaak een veulen verwerpen.Bovendien krijg je wel een veulen dan heb je heel veel kans dat die met ataxie(lopen als een dronkeman) behebt is. En dat is niet mis!!!!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-01 15:45

Ik weet niet of ze dat heeft gehad, ze is nu 4 jaar en heb haar in juni gekocht na haar een half jaar verzorgd te hebben.
Ik weet wel dat ze de afgelopen 3 jaar niet is ingeent (ben dit jaar begonnen met de basisenting) en de afgelopen 3 jaar heeft ze ook zonder bijvoer (ook in de winter) op het land gestaan en ook zonder schuilmogenlijkheid.
Maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 21:42

Ik heb ook zo'n 'probleemmerrie'. Om verschillende redenen twijfel ik er aan of ik haar weer laat dekken. De geboorte van d'r veulen is niet goed gegaan en ze is er zelf ook niet helemaal ongeschonden afgekomen. Ik ga binnenkort (weer) nnaar de dierenarts. Mijn ervaring is dat iedereen een oordeel heeft (wel doen, niet doen, wel mits, nee indien, enz). Ik zou je echt aanraden het met een goede dierenarts door te sprkeen, vooral omdat je het je zelf waarschijnlijk niet snel zult vergeven als je toch een (ongefundeerde of op emoties gebaseerde) verkeerde beslissing neemt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 22:56

Als je Polly wilt laten dekken omdat je denkt anders geen luxe minishet te kunnen vinden en je denkt dat het veulen samen wel mooi met Polly in een tweespan zou passen is dat het verkeerde argument om een veulentje te fokken. Je hebt ook nog te maken met het erfelijke aandeel van de hengst als je Polly laat dekken, en het is gewoon heel erg moeilijk te voorspellen of het veulen net zo luxe gaat woren als moederlief, of qua maat en kleur erbij gaat passen. Kleur zal nog wel lukken, als je usericon een foto van Polly is, en ik zie het goed dan is Polly een vos. Zoek er een voshengst bij, en je zit goed, maar aftekeningen en maat, dat wordt dan gewoon veel moeilijker.

Ik denk persoonlijk toch dat je er beter aan kunt doen om gericht naar een tweede oudere shet te zoeken om samen met Polly een span te vormen, dan kun je meteen zien hoe het eindresultaat is, (als ik dat zo cru mag uitdrikken) of ze bij elkaar passen, en of het met die twee wel klikt. En ja, een passend span paarden bij elkaar zoeken is niet makkelijk, en dan maakt het niet uit of het in dit geval om shetten gaat of om KWPN-ers.
Succes met je beslissing!