Net alsof hij in een kuil stapt&wie weet raad???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Net alsof hij in een kuil stapt&wie weet raad???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 14:19

Twee en een halve week geleden is Joplin in zijn linkerachterbeen gesneden door de hoefsmid. Hij schoot uit, en tjakka in z'n pijp op de buigpees. Alleen huid was aangedaan. Het had behoorlijk gebloed en verder goed ontsmet, maar toch is het licht gaan infecteren.
Met een paar dagen antibiotica spuiten was het wondje al gauw mooi dicht en hij is er ook niet meer gevoelig op.
Wel is hij gevoelig op de rug geworden, waarschijnlijk doordat hij een paar dagen heeft getrokken met dat been.

De restklacht is nu een licht gevoelige rug, een lichte bekkenscheefstand*, niet meer zo ruim als eerst ** en hij zakt af en toe weg links achter, net alsof hij in een kuil stapt dus.

*(aangedane kant is iets lager, maar al veel minder dan de eerste paar dagen na het ongelukje. )
** eerst was hij in stap 1,5 voet over en nu een halve en in draf was hij een voet over en nu haalt hij het maar net aan.

Ik moet hem nu licht trainen in stap en draf in afwachting van de fysio (Solange). Ik kon namelijk kiezen tussen het traject ingaan met inspuiten en zo van onder naar boven kijken welke structuur de kreupelheid veroorzaakt of eerst een keer een fysio.

Ik heb zelf het idee dat pijn aan het wondje niet voor de kreupelheid kan zorgen. Hij liep namelijk ook met pijnstillers niet helemaal 100%. Hij is niet kreupel en niet onregelmatig nu. Alleen af en toe een misstap.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...


Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 18:01

Hij had een probleem, een rug probleem veroorzaakt door mijn "maatzadel". Die is uitvoerig behandeld door Hofland(DA), kraker en fysio. Alles ging prima totdat hij ging kreupelen door dit wondje. Het was overigens een flinke snee hoor, en hij is er behoorlijk gevoelig op geweest.
Uiteraard is de DA er bij geweest, hoe zou ik anders aan pijnstillers en antibiotica komen. De dierenarts heeft met de fysio overlegd, die hem dus ook kent, en ze hebben besloten dat ik hem licht moet trainen en dat ze dinsdag komt kijken.
Ik mocht ook het uitvoerige traject weer in om de oorzaak te ontdekken maar aangezien de oude klacht in lichte mate is terug gekeerd leek het de DA verstandiger om eerst fysiotherapie te proberen. Bovendien wordt stijfheid als oorzaak gegeven. Maar het verbetert niet, terwijl ik toch al een paar dagen lekker met hem beweeg, de oefeningen van de fysio doe, hem masseer enz.
Stijfheid zou in principe al over moeten zijn lijkt me?

Ik kan hem geen rust geven, daar kan hij niet tegen. Alleen stappen is al niet goed voor hem, daar wordt hij alleen slechter van. Bovendien druist dat tegen alle fysiotherapeutische principes in.

@carola: als je een beter idee hebt dan Hofland, Evers en Solange dan hoor ik het graag.

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 21:16

Hij heeft aan de voorkant lichte HKO, dus theoretisch gezien zou het mogelijk kunnen zijn dat hij het achter ook heeft. Maar aangezien hij iets meer dan een half jaar geleden nog elk been van onder naar boven is gefotografeerd en zelfs de complete wervelkolom, lijkt me dat uitgesloten.

Dan denk je toch meer aan weke delen. Dus inderdaad de pees zelf. Misschien dat de peesschede is aangedaan, maar de pees zelf had ik denk ik wel gezien. Misschien een secundaire irritatie... Ik zit ondertussen ook maar te gissen.
Dat verstappen lijkt nog het meest op "giving way", dus er door heen zakken.

Ik longeer hem nu met slof, meer laag dan rond, en op een grote cirkel, 15 minuten ongeveer. En dan rij ik er 10 minuten op, omdat ze eigenlijk gezegd hadden dat ik hem moest rijden. Maar ik heb daar een slecht gevoel bij. Verder stap ik hem veel, +/- uur per dag, op het harde. Kan nooit kwaad denk ik (toch??)

Ik denk dat ik inderdaad na het weekend zijn pees laat scannen, al is het gewoon maar voor mijn eigen gemoedsrust. En misschien kan ik wat spier/pees/gewrichtondersteunende middelen halen (voorschrijven is helemaal mooi natuurlijk, dan wordt het vergoed)

Weet iemand wat er te krijgen is? Calcium, magnesium, vitamine E, selenium.... glucosamine, chondroitine... ben een beetje de weg kwijt onderhand Knipoog

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...


Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 12:08

Nee hij stond eigenlijk alleen maar een beetje beteuterd te kijken. Hij trok ook z'n been niet weg ofzo, hoefsmid schoot gewoon uit. Had z'n dag niet ofzo :s
Ik denk zelf wel dat het mogelijk is dat de klachten uit lumbale werverkolom komen, of uit het SI gewricht. Hij had toen namelijk ook SI-klachten, maar is daar gekraakt. Dus het is misschien mogelijk dat door de andere belasting het ineens weer mis is.
Of het zit 'm helemaal niet in het wondje, maar is het beslag gewoon niet jofel. Hij had tenslotte z'n dag niet. Maar de DA vond het er wel goed uit zien.

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 17:17

Ik heb artrose gelatinaat gehaald en triforce. Ik had me nog wel even laten adviseren door de DA.
Morgen komt Solange.

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 11:23

Solange was erg tevreden over joplin. Kwa uiterlijk en bespiering, heb ik hem goed getraind Lachen
En in vergelijk met wat ze zich voorgesteld had uit het gesprek met de DA was hij nu erg verbeterd en ik was goed fysiotherapeutisch bezig geweest Haha! Bloos
maar....
Hij is er inderdaad nog niet helemaal. Van de halswervels tot midden rug heeft hij lichte beperkingen naar rechts. En van midden rug naar achteren heeft hij lichte beperkingen naar links. Ik heb wat knijp oefeningen mee gekregen om de rug bol laten maken. Ik kende alleen de bil truc al maar ik kan 'm nu ook onder de buik omhoog laten komen zodat ik nu alles omhoog kan laten komen. Verder moet ik hem om de dag gewoon trainen voor wedstrijden en dus geen oefeningen laten liggen. Maar wel eerst goed losrijden.
De andere dag moet ik longeren, eerst rustig laten joggen. Ik wil altijd dat hij gelijk ruim loopt maar dat hoeft niet in het begin zegt ze.
Na het inlopen gewoon voorwaarts laten draven en flink door laten springen. En weer uit laten joggen op een volte 10 meter, om hem uit te nodigen tot meer lengte buiging.
Over 10 dagen komt ze weer en dan kijken we onder de man.

De verklaring die zij geeft dat hij zo gevoelig heeft gereageerd op een weekje kreupel lopen en stappen: Joplin loopt op een erg gevoelige balans en als deze balans verstoord wordt merk je dat gelijk.

We zijn weer op de goede weg in ieder geval.

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ELNTIE, IASCrawler, Trendiction en 87 bezoekers