kleine bultjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

kleine bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 00:04

hoi,
m'n paardje heeft van die kleine bultjes, ze blijven het zelfde, worden geen korstjes of zoiets, heb het idee dat ze zodra het warmer wordt ze krijgt/of meer krijgt.
Ze jeuken wel, niet dat ze er zelf aan loopt te krabben, maar ze vind het dan lekker als wij krabben.
Ze heeft ze niet op haar rug, buik, benen, maar voornamelijk op haar borst/hals, en de zijkanten rondom.

groetjes hermien

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:28

Ik heb hier een paardje in pension staan die hetzelfde heeft. Ze heeft ze op de hals, schouder en op de plek waar de singel straks komt te zitten(ze is nog niet zadelmak). Nu ze verhaart zie dat de plekken waar de bultjes zitten sneller verharen en lichter van kleur zijn. Het is geen schimmel en ook geen eiwit allergie. De DA is vandaag geweest te enten en ik heb hem er eens naar laten kijken. Hij kon zo ook niet zeggen wat het was. Hij zei dat het de moeite waard is om Cojosol olie (wordt ook gebruikt voor staart en manen exzeem) over het voer te geven en een vitamine spuit, om zo de conditie van de huid te verbeteren. Ik weet dus nog niet of het helpt (heb nog geen cojosol olie), maar als het werkt laat ik het weten.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 00:36

het is niet helemaal het zelfde, de mijne heeft het niet op de singel plek of haar schouders, ze verhaard ook niet sneller en zijn ook niet lichter van kleur. Heb de da ook eens naar gevraagt, maar was niet iets ernstig, maar wat het dan wel is, ze heeft er wel jeuk aan.
Dus als er iets voor is...

Ben benieuwd of de cojosol olie bij jouw helpt.

shuhi
Berichten: 41
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: omgeving wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:56

smeer de bulletjes eens in met Aloe Vera gelly.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:12

Ik had ook net een topic geopend dat Sunny ook bulten heeft. Ze varieren van klein naar 'groot'. En hij heeft het ook op dezelfde plaatsen als die van jou. heel gek hoor....

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:25

Muggen, teveel eiwit en allergie zijn de meest voorkomende oorzaken.
Muggen en eiwit kunnen nog gevonden worden door bij de eerste een tijd gebruik te maken van anti-muggenspul en kijken of de bultjes na een week of 2 verminderen. Eiwit is te vinden door het geven van eiwitarm voer gedurende minimaal 2 weken. Allergie .... tja dat is een zoekplaatje.

Andere oorzaken kunnen natuurlijk ook, maar dit zijn de meest voorkomende. Succes.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 15:37

De DA zei dat er een hele mooie verzamelnaam is voor dit soort problemen, maar dat je daar verder weinig aan hebt.
Gewoon proberen de huid weer in goede conditie te krijgen en hij zei dat Cojosol olie daar goed bij zou kunnen helpen. Hij garandeerde niet dat het echt helpt, expirimenteren dus.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 21:12

het kunnen geen muggen zijn, want s'winters heeft ze het ook, alleen minder, eiwit kan ook niet want ze krijgt alleen hooi, en nog geen 1/2 biks per dag.
Ze loopt altijd buiten, op gras of op zand(als het te nat is), omringd door bomen, zomers krijgt ze geen biks en hooi.
In mei wordt ze 3 jaar, misschien is het de jonkheid (puistjes, haha).

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:28

Het kunnen ook talgbultjes zijn. Die heeft mijn paard, ze zitten over z'n hele lichaam. Dat zijn gewoon onstoken talgkliertjes (een soort puist). Bij mijn paard gaan de meeste weer weg als het warmer wordt en de dekens dus afgaan. Dan krijgt de huid weer wat meer lucht.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:20

Dat heeft toch meer te maken met een at vettige huid? Het paardje bij ons heeft juist een wat drogere huid, vandaar de cojosol olie.
Ik heb zelf een merrie met een hele vette huid en die heeft wel van die talgbultjes, maar die bultjes zijn veel groter. Die merrie doe ik overdag als ze in de zon buiten staat ook de deken al af.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 11:42

Tegen mij zeiden ze dat het talgbultjes waren. Ik dacht eerst ook aan eiwitbulten, maar die zitten volgens diegene waar ik het aan gevraagt heb onder de buik en zijn veelgroter. Hij zij ook dat sommige paarden bultjes krijgen van haver, maar aangezien mijn paard geen haver krijgt kan dat het ook niet zijn.
Kan je de bultjes wat meer omschrijven? Wat voor kleur, hoe groot zijn ze ongeveer en zijn ze hart?

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 15:57

ze heeft bijna nooit een deken op, en ze is arabier, dus geen echte dikke wintervacht, en bij haar is het juist in de zomer meer.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:00

Ik heb dat pensionpaardje van ons ook even goed bekeken en ik heb het idee dat het bij haar nu ook weer erger wordt. Ze heeft ze nu ook op de buik en de kont. Ik heb de eigenaresse nog niet weer gesproken en dus ook nog niet verteld over de cojosol olie. Duurt dus nog even voordat ik eventuele resultaten kan melden.
Mijn eigen merrie begint nu juist wat op te knappen nu ze zonder deken in het zonnetje buiten staat.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 22:10

ja voor dat je resultaten ziet met een middel, duurt wel even altijd.
wat is zomer allergie precies.

Fijn dat je merrie wat opknapt !

aster
Berichten: 5
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: ijsselmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:44

Een pony die ik ken heeft allemaal bultjes op zijn borst en hals.
Ze schuurt zig helemaal kapot. Verdrietig
Zo erg dat haar huid open ligt.
als het dan weer aangroeit is het weg.
weten jullie wat het is? Verward

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:14

kan eiwit teveel zijn, komt nog wel eens voor als ze in veel gras staan of in een weiland met nieuw kort gras.
kan ook komen door een allergie voor leer, of wasmidellen die je gebruikt om schabraks te wassen. maar kan ook een allergie voor andere dingen zijn.

aster
Berichten: 5
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: ijsselmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:18

bedankt voor het andwoord ik zal eens kijken. OK dan!