iets in het oog gehad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aciree

Berichten: 506
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Loenen

iets in het oog gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 18:32

Ik was vanmiddag even bij m'n paardje, het plan was te longeren (weer een beetje oppakken na 2 weken rustig aan ivm antibiotica-kuurtje).
Meneer stond vrolijk te eten, z'n stal was net gemest, dus veel oog had hij iei niet voor mij. Maar toen ik hem naar buiten haalde zag ik dat hij z'n rechteroog helemaal dichtkneep, er flink wat traanvocht uitliep en het een beetje dik was.
Dus direct naar buiten om eens goed te kijken, en toen zag ik een soort klein "vliesje" in zn oog, van ong 2 bij 3 mm. Ik denk dat er een sprietje stro in geprikt heeft, heb het toen zo goed en zo kwaad als het ging schoongespoeld met water. Veel meer wist ik niet te doen. Morgen eens kijken hoe het er voor staat en of de veearts er bij moet komen. Gelukkig houdt de pensionhoudtser hem goed in de gaten voor me.

Wat ik me nu afvraag, is er meer dat ik zelf had kunnen doen? Is er iets wat je bij de hand kunt houden voor zulke situatie's?
_________________

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 20:28

goed in de gaten houden want als er een blauwe gloed over heen komt is er iets in het oog beschadigt er bestaat wel oogzalf informeer even bij de veearts

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:00

ik kwam een x bij m'n paardje die had dat ook, heb toen haar oog bekeken en zag dat ze een wazige plek in haar oog had, iets ingehad waarschijnlijk, de plek werd steeds minder en is vanzelf weg gegaan, zonder zalfjes of iets dergelijks.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 21:51

Van de zomer heeft Colette ook wat in haar oog gekregen. Precies zoals jij beschrijft, maar zonder vliesje.
We hebben het met gekookt water (wel laten afkoelen) en met een schone doek schoon gemaakt. Binnen drie dagen was het helemaal weg.

Paarden kunnen het zelf natuurlijk niet er uit halen, dus het kan vreselijk gaan irriteren.

Maar ik denk dat als het over een paar dagen niet beter is geworden, dat je dan de DA er bij moet halen.
Ik zou zelf niet veel met zalfjes en poedertjes gaan werken, water is het naturelst.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:26

indd gewoon schoonmaken met afgekoeld water.. (het liefst met gaasje).. en je handen voordat je bij het oog zit goed ontsmetten met betadine (niet met alcohol ofzo want dat prikt~!).. wat ik ook ergens gelezen heb ik dat je inplaats van water beter gekookte melk kan gebruiken want dat zou zachter zijn.. naja
veel succes

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:39

Goed in de gaten houden! Mijn paard had dit ook; dichtknijpen en wat tranen. Dit bleek Horner Syndroom te zijn en hij heeft hiervoor op de kliniek gestaan. Zou dus echt voorzichtig zijn en als het binnen 2 dagen niet beter gaat de dierenarts erbij halen.