Overdreven veel spierpijn in de lente

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Overdreven veel spierpijn in de lente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 20:12

Nu ik Pablo voor de derde lente meemaak, ga ik een patroon ontdekken. Hij heeft vreselijk veel last van spierpijn in het voorjaar, zeker nu hij weer aan het wisselen is met de vacht. Wie heeft deze ervaring ook en wat doe je eraan?

Spierpijn kan zelfs zo'n erge vorm aannemen dat hij helemaal stijf is, spierbevangen dus. Hij heeft nu voor de tweede keer een periode Neutradex gehad, maar ik heb hiermee nogal wat bezwaren tegen. Momenteel krijgt hij homeopatisch middel met o.a. Solidago om zijn nierfunctie te stimuleren om zo de overmaat zuur uit zijn lichaam te krijgen welke de spierpijn veroorzaakt.

Wie o wie merkt ook een patroon dat zijn/haar paard gevoeliger is voor verzuring in de lente en wat doe je eraan.

En, wat voor andere middelen dan Neutradex zijn er om van deze verzuring af te komen. Pablo krijgt al elke dag een supplement Vit E en selenium. Wat kan ik nog meer doen.

Pablo heeft momenteel zoveel last van, dat rijden en longeren niet leuk meer is. Zou zo graag weer mijn enthousiaste Pablo terug willen die zo lekker heeft gelopen op de regio kamp.....

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:20

Weet je ook zeker dat er aan jouw rijpatroon niets is veranderd ? bv. met het betere weer in een buitenbakrijden die zwaarder is als een binnenbak , dat soort dingen ?

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:37

ik heb hele goede ervaringen met MSM van Vitella horse care produkten, spieren, pezen worden soepeler, verzuring komt niet meer voor.
Bij paarden die veel last ervan hebben, geef ik gewoon het hele jaar door een kleine onderhouds dosis, werkt perfect.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 23:49

Mijn paard heeft er zo'n last van in het najaar. Dan lijkt het wel of ze verstijft. Wat bij haar goed helpt is een maand zeewier geven, ze komt dan ook makkelijker door haar vacht.

Deze winter heeft ze voor het eerst in een stal met boven- en onderdeur gestaan (naar buiten toe). Daarom heb ik haar een halsdeken opgedaan en dat scheelt enorm in de haren. Ze heeft nu al haar zomervacht, superdun en spiegeltjes glad! Waardoor we zonder problemen het voorjaar in lijken te rollen....

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:19

heeft jou paard overal last of op bepaalde plekken?
Landor heeft namelijk nu al anderhalve maand dat hij vreselijk raar op de achterhand loopt, niet kreupel, maar hij lijkt vreselijk stijf en bolt zich op een één of andere manier op. Nu komt er iemand voor hem, omdat het ook niet beter wordt, maar het vreemde is dus dat mijn vriendin haar paard nu hetzelfde heeft!! en we hebben dit nog nooit gezien. Dus we proberen erachter te komen wat dit kan zijn, want het baart ons wel zorgen dat ze het nu beide hebben. daarom ws ik benieuwd hoe jou paard loopt en waar hij last heeft.

Groetjes Bianca

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:48

Op het verhaal van Eleonoor, kan ik geen duidelijkheid geven. Ons andere paard is jaren geleden spierbevangen geweest (niet door voer of overbelasting) maar dat was in het najaar.

Even over het verhaal van Bibi..
Ons andere paard heeft vorig jaar een tijd in Utrecht gestaan. Begin dit jaar konden we er weer rustig mee aan de gang en liep hij best weer lekker.

Van de een op de andere dag bolde hij heel erg zijn rug op en ging slaan naar ons been. Verder begon hij best heel stijf en begon hij te steigeren/staken. Er was dus duidelijk iets mis. Hij liep ook niet kreupel. We hebben een Fysio geraadpleegd en die heeft hem behandeld. Op de spieren kon hij weinig vinden. Zijn advies om de dag gaan rijden en longeren. Wij hebben zijn advies opgevolgd en na 14 dagen ging het beter. Als we erop zaten, geen gekke carpiolen meer en hij leek duidelijk weer lol in het lopen te krijgen. Tot vanmorgen. Gisterenavond hebben we nog gereden. Omdat we nog steeds in opbouw zijn, hebben we daar goed rekening mee gehouden. Vanmorgen was mijn man op stal en ging het niet goed met hem. De Dierenarts is van morgen geweest en Never is nu spierbevangen. De oorzaak is ons wederom onbekend. We staan nu voor een raadsel...

Groetjes Femmy

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:05

Jeetje dat klinkt niet best, maar wat kan je aan spierbevangen doen? en wat zijn precies de kenmerken en idd hoe komen ze eraan. Wij hebben er wel aan zitten denken, iets met de spieren of met de zenuwen, maar zou dat een soort virus kunnen zijn, omdat het paard van mijn vriendin het ook heeft?
Het blijft zo moeilijk, konden ze maar praten, was het een stuk makkelijker. Haha!

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 17:14

Als je de oorzaak weet is het gemakkelijk. Alleen weet ik de oorzaak niet. Net contact met de Fysio gehad en die heeft ook geen idee. We hebben een bloedonderzoek laten doen wellicht dat dat iets uitricht.

Praten hoeft nog niet eens... zo'n lcd schermpje... met duidelijk tekst. Of een plugje voor een laptopje... even een nieuw drivertje erin en hop...

Paardrijden is leuk.... zolang alles goed gaat...