[IJslander]Buiten adem na het rijden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

[IJslander]Buiten adem na het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 22:56

Hoi,
Mijn paardje is na het rijden altijd heel lang druk aan het ademen.. Een paar andere paarden zijn na 1 rondje stappen al op adem maar bij haar moet je echt een kwartier ernaast stappen voordat ze helemaal op adem is, meestal zet ik haar na 10 minuutjes even met wat hooi en dan gaat t meestal wel goed. Maar zou dit iets ergs moeten zijn? Het is trouwens een ijslander en 2 andere die ik ken hebben het ook precies zo.. Misschien heeft het met de dikkere vacht (op t moment) te maken dat ze hun warmte niet goed kwijtkunnen? Ze heeft trouwens een goede conditie dus daar meot het niet aan liggen lijkt me..
Ik hoop op nuttig antwoord!
Groetjes Marjolein
Laatst bijgewerkt door MarjoEisla op 22-03-04 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:06

Het kan heel goed aan de warmte liggen In de zomer heeft mijn paard dat ook (zwart en veel behang..)
Als ze het normaal niet heeft denk ik dat het de warmte is.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:08

was dat niet iets typisch voor ijsco's?
heb dat onlangs gelezen in een topic
zet er mss in de titel bij dat het een ijsco is
mss krijg je dan meer eacties

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 23:24

Hai, Ja de meeste ijslanders die ik dus ken hebben er last van (heb trouwens me titel geweizigd Knipoog ) Maar vandaag zei iemand van stal dat we er echt een da naar moesten laten kijken. terwijl ik niet merk dat ze zich slecht voelt (is ook absoluut niet sloom ofzo Tong uitsteken)

uhm, tja nu heb ik ook reacties op een andere (ijslander) site en zal het even kopieren voor de geinteresseerden!
Buiten adem!
Datum: 22-03-2004 Tijd: 21:59 Van: MARJO (happymarjolein@hotmail.com)
Reageren

Hoi,
Mijn ijslandertje is na het rijden altijd heel lang nog buiten adem. Hebben die van jullie dat ook? De andere ijslander op stal heeft daar ook lsat van. Ik rijd op het moment ook een haf erbij en die is werkelijk na een rondje stappen al helemaal op adem. Is dit normaal dat het per paard verschilt?
Groetjes Marjolein

RE:Buiten adem!
Datum: 22-03-2004 Tijd: 22:04 Van: WILLEMIEN (willemienwerkman@hotmail.com)
Reageren

Het pompen wat IJslanders doen na inspanning is wel iets wat bij hen hoort en wat normaal is. Het ziet er soms wel verontrustend uit, maar het gaat gewoon weer over. Waarom ze hierin verschillen van andere paarden weet ik eigenlijk niet.
Toen het laatst (woensdag) ineens zo warm was, had mijn paard er wel overdreven veel last van. Na een halfuur a drie kwartier rijden was hij werkelijk afgepeigerd. Ik heb een uur met hem rondgestapt (hij los achter me aan) voor hij weer normaal ademde, maar er zit dan ook nog een dikke wintervacht op....

Willemien

RE:RE:Buiten adem!
Datum: 22-03-2004 Tijd: 22:26 Van: EINAR94
Reageren

dat "buiten adem" zijn heeft zelfs een naam bij ijslanders, het heet "panten" en is helemaal normaal.
groetjes esther

RE:RE:RE:Buiten adem!
Datum: 22-03-2004 Tijd: 22:35 Van: MARJO (happymarjolein@hotmail.com)
Reageren

Oké bedankt voor de snelle reacties! Ze heeft het altijd al gehad en ik maakte me er nooit druk om omdat ze zich er kiplekker bij (leek te) voelen maar nu zij een dressuur ruiter (zonder verstand van ijslanders) dat we er echt een dierenarts bij moesten halen (ik en de eigenaar van die andere ijslander) omdat het wel eens iets met de longen te maken kan hebben.. Nu ben ik weer gerustgesteld.. Ach zolangs ze zich goed voelt en niet benauwd of iets dergelijks is zal het dus niets kwaads zijn.

RE:Buiten adem!
Datum: 22-03-2004 Tijd: 22:35 Van: ANNES
Reageren

Het hijgen (panten) is een manier om warmte kwijt te raken. Nu het iets warmer wordt en de wintervacht er nog op zit hebben meer paardjes er last van. Vaak zijn ze ook minder energiek.
Zelf heb ik mijn merrie gedeeltelijk geschoren omdat ze altijd heel erg zweet en heel snel begint met panten. Maar ik begrijp dat dat niet voor ieder nodig of mogelijk is. Het is gewoon te hopen dat ze snel uit hun vacht komen, en weer lekker in zomerconditie komen. Je kunt de vachtwisseling helpen door iets extra krachtvoer te voeren, of lijnmeel of biotine toe te voegen. Maar je hoeft je nioet ongerust te maken, het is een bij IJslanders heel gewoon verschijnsel!
Anne