*rugpijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 17:04

Mijn paard doet zo irritant met rijden! Je kan je been niet aanleggen of hij springt de lucht in ,hij doet zeg maar alsof ik hem heel hard in zijn mond trek of alsof ie een superscherpbit in heeft!Volgens mijn instructrice heeft hij spierpijn en is hij gewoon stout,maar als ik t zadel erop wil leggen doet hij heel vervelend,weglopen en oren naar achteren.Ik heb zelf de laatste twee jaar niet gereden,maar mijn paard(5 jaar,ruin) is gewoon gereden,licht werk maar wel met regelmaat,nu ben ik dus zelf weer aan t rijden en gelijk ook goed aan de gang zeg maar. Elke week les en dan zijn we alleen maar bezig om hem voorwaarts te rijden ,iets anders kan gewoon niet! Vandaag bokte hij ook ineens echt zo smerig! Ik lag er bijna naast echt eng gewoon! Heeft iemand een tip wat het kan zijn en wie kan ik er t beste even naar laten kijken? Een acupuncturiste of een kraker? of gewoon de da? Alle adviezen zijn welkom en ook ervaringen!OOk graag reactie van de dierenarts.

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 19:21

Hai Obsession,
Denk dat je zelf het antwoord al gegeven hebt, zo gauw je het zadel erop wil leggen, gaat hij er vandoor.
De kans is dus zeer groot, dat het zadel het probleem veroorzaakt, dit zou ik eerst even na laten kijken.
Vergelijk het bijv. met schoenmaat 38 hebben, en schoenmaat 36 aantrekken, lijkt me niet echt lekker lopen.
Wat ook nog een probleem kan zijn is het gebit, laat je daar wel eens na kijken?

Groetjes
Ton

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 19:42

Dat KAN id aan het zadel liggen,
waarschijnlijker lijkt het mij dat dit dier het zadel associeert met werken.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 19:56

'Volgens mijn instructrice heeft hij spierpijn en is hij gewoon stout,'

sorry, dat verband zie ik niet, als een paard spierpijn heeft en moeilijk gaat doen, dan is dat dus niet stout!
hij heeft (spier)pijn, en wil dat jou duidelijk maken, jij gaat gewoon door terwijl je hem eigenlijk rust zou moeten geven, je paard heeft echt niet voor nix spierpijn
misschien vraag je ook wel veel te veel van hem, kan ie het nog niet aan
en als je hem aanpakt, natuurlijk pak je hem aan hij doet dingen die niet mogen, wordt het voor hem er ook niet leuker op, dan begint ie er dus al een hekel aan te krijgen dat het zadel komt, krijgt ie dus weer op z'n kop, terwijl hij jou juist duidelijk wil maken dat ie pijn heeft

ik ken jou niet, ik ken je paard niet, achter mijn computertje kan ik ook niet kijken ik wat voor situatie je zit, maaar naar aanleiding van het stukje dat je typt denk ik er dus zo over

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 20:06

Hij heeft en spierpijn EN hij is stout.Deze dingen staan dus los van elkaar. En als ik hem rust geef hoe denk je dan dat t verder moet? als ik dan weer begin krijg ik toch t zelfde probleem?Dan krijgt ie weer spierpijn.Mijn instructrice zegt dat hij erdoorheen moet.Daar ga ik dan ook van uit.Maar volgens mij is t meer dan dat omdat ie zo hefig reageerd.En ik vraag niks van hem dat is nou juist t probleem zodra je iets druk geeft gaat ie lopen stinkmoddern.Gewoon aandraven wil nieteens op t moment en een overgang van galop naar draf ook niet normaal.Hij doet geen dingen die hij niet aankan,want hij hoeft niks te doen aleen maar voorwaarts!.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: obsession op 2001-12-07 19:11 ]</font>

minoush
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:27

Ik heb een merrie van 6 jaar, die sinds kort soortgelijke kuren vertoond. Aan het zadel ligt het niet, ze heeft geen drukkingen, heeft niks met haar ruggewervel of de omliggende spieren. Toch als ik met het zadel kom en deze op haar rug wil leggen, begint ze vreselijk te drallen en is super vervelend. Onder het rijden wil ze bokken als ze aan moet draven en soms wil ze steigeren. Ze hoeft niet vaak intensief te trainen, dus aan de spierpijn kan het niet liggen. Ik wissel het af met longeren en ook dat wissel ik weer af met loslongeren. De homeopaat is gisteren geweest en hij denkt dat haar zenuwstelsen op het ogenblik van slag is, ook haar lymfen waren niet in orde. Ik heb middeltjes voorgeschreven gekregen waarbij hij zweert dat het in ieder geval met dat gedrag beter moet gaan. Ik weet me er inmiddels ook geen raad meer mee en ga dus vanalles proberen. Iets is niet in orde, maar wat......... Ik wacht de werking van de medicijnen even af.

Ik denk dat jij eens moet gaan kijken naar de training die jouw paardje krijgt. Is het afwisselend genoeg, krijgt hij genoeg tijd om van zijn spierpijn af te komen, laat je hem tijdens het rijden even zijn halsje strekken enz...

Heel veel succes ermee

Groetjes
minoush

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 20:37

De symptomen komen aardig overeen idd.

Mijn paard heeft genoeg afwisseling in t werk en ik laat zijn hals vaak strekken.Ook omdat ik zelf echt beroerd word van dat irritante gedrag wat ie als driejarige nooit vertoont heeft.Ik ga steeds tussendoor stappen omdat ik bijna wanhopig word en t soms echt niet meer weet.En dit is volgens mij ook geen spierpijn rectie,daar is t te heftig voor.Ik heb constant hand naar voren en been gevn,ik vraag niks van hem alleen voorwaarts! En dan gaat ie dus bokjes geven op de plaats.Of steigeren met afwisselend bokken.Hij heeft geen drukplekken en als ik over zijn rug ga met mijn hand dan reageerd hij daar ook niet op .Dus dat ie inzakt ofzo begrijp je?Ik weet t echt ff niet hoor,laat je nog weten hoe t met die van jou gaat?

Dierenkine
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 13:19

Hallo,

Ik denk dat het aangewezen is om je paard toch eens te laten onderzoeken, hierdoor kan je bijvoorbeeld de factor spierpijn of andere medische problemen uitsluiten. Het is niet omdat het paard geen drukplekken heeft van het zadel, dat het niet aan het zadel ligt. De eventuele spierpijn kan ook van een andere regio komen bijvoorbeeld van de nek, en controleer ook eens de tanden. Veel succes.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 17:11

hallo,

Bedankt voor je reactie,
Zijn tanden zijn gedaan en er zijn wat kiesjes weggehaald. Gisteren gereden met doree (van hier) En ze heeft even goed opgelet.Volgens haar loopt ie echt te staken! Na een half uur gezeur loopt ie gewoon goed! Ik denk dat ie aangepakt moet worden maar sinds ik mijn zoontje heb ben ik banger en voorzichtiger geworden.Denk dat ie dat aanvoelt!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:48

Mijn paard deed dit ook maar had dus bij nader onderzoek wel degelijk pijn aan de rug.
Nu met een nieuw zadel, na weken fysio en rust is de pijn weg maar kom ik met het zadel vindt hij het nog steeds niet leuk, ook het singelen kan hij niet waarderen.
Dit zal waarschijnlijk wel blijven, ondanks dat het hem nu geen pijn meer doet, noem het aangeleerd gedrag?
Misschien heeft jouw paard in het verleden iets aan de rug gehad?
En toch zou ik hem even laten onderzoeken, je weet maar nooit.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-01 01:06

Ik ken m al zo lang dat ie niet iets an zijn rug gehad heeft.dat weet ik zeker.Het is overigens zo goed al sover.Hij moet gewoon elke dag beweging hebben ,want als ie een dag rust heeft gehad is ie weer strontvervelend.Ik ben net naar les gegaan en t ging al een stuk beter,nog even an mijn instructirce gevraagd of ie echt niet wat aan zijn rug heeft en nee volgens haar is t verzet( ook omdat ie dus wat last heeft van spierpijn) Hij moet er echt ff doorheen,bovendien schijnt ie een beetje aan t puberen te zijn.Ik akn dus mijn lol nog op ! haha! Ben iig blij dat t niet iets lichamelijks is