Buiten adem na galop, geen herstel binnen 15 min.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Buiten adem na galop, geen herstel binnen 15 min.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 13:57

Op de enige warme dag die we dit jaar tot nu toe hadden (woensdag 17 maart, 20 graden C) reed ik in de buitenbaan mijn 9 jr paard. Na ongeveer 4 ronden galop ging ik stappen en merkte dat ze wel heel snel (abnormaal) ademde, haar flanken gingen heel snel in en uit. Afgestapt, riempjes losgemaakt en aan de hand naar stal. Na 15 min. (vanaf het afstappen) stond ze nog steeds kortademig, zwetend (39C, savonds weer gewoon 37,6C) als een dood vogeltje op stal. Wel gewoon eten. Als ik haar in de binnenbaan rijdt hoest en proest ze altijd een paar keer bij het eerste aandraven, daarna niet meer. De coordinatie over haar achterhand is het laatste jaar veel minder geworden, minder sterk. Houdt dit verband met elkaar? Wie weet wat dit kan zijn?

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 14:08

het is voor die paarden ook een omslag, eerst misschien 10-13 C en nu in een x 20. Ze moeten gewoon heel snel omschakelen, en dat is voor mensen ook wennen. Ik heb me gister ook helemaal kapot gezweet.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 14:19

klopt helemaal, gister een buitenrit gemaakt, alleen gestapt.
maar mijn pony was ook behoorlijk bezweet.
moet ik wel zeggen dat voor een paard na een kwartier nog buiten adem zijn wel erg lang duurt.
zou toch es een DA raadplegen als dit blijft.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 14:21

Op zich niet zo gek dat een paard bij zo'n weersomslag vrij heftig reageert. Veel paarden zitten nu ook midden in de rui, waar ze energie voor nodig hebben. En die restjes wintervacht zitten ook nog in de weg. Ik heb gisteren op dezelfde manier getraind als anders, met hartslagmeter en de gemiddelde hartslag lag zo'n 10 slagen hoger dan normaal. Herstel was wel hetzelfde. Zo te horen is dat laatste bij jouw paard niet echt het geval. Ik zou het in de gaten houden, het wordt nu weer koeler dus let even op hoe ze de komende dagen herstelt na het rijden. Zie je geen verbetering en blijft ze hoesten, dan zou ik er een DA naar laten kijken.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 14:22

mmm... dit klinkt niet lekker. Het is echt niet normaal als een paard na een paar rondjes gelap zo enorm buitenademig is.
Misschien was het eenmalig, maar eerlijk gezegd denk ik het niet. Tenminste, als je je paard normaal hebt doorgereden, en niet een half jaar hebt stilgezet.

Een bloedproefje en eventueel spierbiopt of longcontrole laten nemen lijkt me niet onverstandig als dit zo blijft.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:34

Het zou best met de omschakeling van het weer te maken kunnen hebben. Ik zou het eventjes aankijken, het is vandaag alweer een stukje afgekoeld.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:10

Je paard komt sneller terug in z'n ademhaling, als je na galop eerst gaat draven. De theorie is dat je uitwerkt op 2/3 van de werksnelheid. Dus na een rengalop uitwerken in een arbeidsgalop, na een gewone galop uitwerken in draf i.p.v. direct te gaan stappen.
Door de hogere uitwerksnelheid wordt er meer bloed door de spieren en langs de longen getransporteerd waardoor sneller herstel optreedt.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 19:46

Zou het goed in de gaten houden. Kijk ook of ze wat slomer is dan normaal en evt. wat opgelopen benen krijgt. Wij hebben 2 winters terug iets soortgelijks gehad op stal. Mijn paard was toen ook heel snel buiten adem en duurde ook lang voordat hij op adem was. Bleek toen een virus te zijn (dierenarts). Bij de paarden die geen koorts hadden ging dit vanzelf over, maar duurde wel lang toch wel zo'n week of 5. Heb toen heel rustig aan gedaan: veel gewandeld en erop gestapt en soms een klein drafje. Ter ondersteuning 3 ml. echinacea per dag gegeven (van Bloem 300 ml is bij de drogist vrij goedkoop) gewoon in zijn mond gespoten.

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 13:30

Bedankt voor de tips, donderdagavond had mijn merrie 37.6, niet verontrustend dus. Zaterdag wil ik haar weer even rijden, ik hoop dat haar adem beter is.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 13:48

.....zeker weten dat ze niet spierbevangen was?

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 17:25

Nee, geen spierbevangenheid haar beweging was normaal al was ze iets minder aan het been dan anders. Ik heb haar ook niet overvraagd.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:32

het klinkt mij toch als een lichte spierbevangenheid (minder voor het been!!). Je bent denk ik net op tijd gestopt met rijden, voordat hij echt zou zijn gaan staken. Heeft ook niet altijd met overvragen te maken, maar kan ook ontstaan door schrikken, maar in dit geval is het niet ondenkbaar dat het is ontstaan door de hoge temperatuur.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Belgiƫ,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:35

is de hartslag regelmatig gecontroleerd??
mijn drachtige mrrrie heeft in een week tijd een onregelmatige hartslag gekregen,wat uw symptonen kunnen inhouden,is medicatie voor te geven en kan genezen,maar het is er opeens,zonder reden..

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 17:38

het was natuurlijk wel inene heel warm, en donderdag benauwd, mijn paardje had er ook last van, maarja wat wil je als je dit weer hebt, ja nu niet meer, en donderdag benauwd weer hebben ze ook snel last van he.. Maar als het al vaker is gebeurt kan dit het denk ik niet zijn..

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 13:54

Hoe controleer ik de hartslag en waar moet ik die voelen? Wat is een normale hartslag in rust en na werk, en hoelang na het werk moet de hartslag weer normaal zijn?

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 15:56

die van mij, heeft dit altijd, in conditie of niet warm weer of niet, maar herstelt wel redelijk snel en is daarna niet sloom oid..... ik vind he t maar raar, iemand een idee, als we nou toch met dit onderwerp bezig zijn????