probleemjaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

probleemjaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 09:46

Ik weet niet zeker of hij nu in de goede topic staat, maar ik heb een vraag over mijn jaarling.

Ze is bij mij thuis geboren en heeft ruim een half jaar samen met haar moeder op het weiland gestaan. Hierbij heb ik haar geleerd om vast te staan, voetje te geven, te poetsen etc.
Na ruim een half jaar is ze naar een loopstaal met allemaal andere jaarlingen gegaan. Hier had ze het de 1e maand absoluut niet naar haar zin. Ze werd continue weg getrapt, stond alleen zielig in een hoekje... Als ze aan het drinken was en een ander had dorst werd ze direct weggeslagen... etc.

Nu had ze een tijd geleden haar halster af gerold en de mensen die daar werken (veel ervaring met die jaarlingen, ze hebben er zelf ieder jaar een boel) werden allemaal uit haar buurt geschopt zodra ze haar wilden pakken. Resultaat was dat ik gisteren weer eens kwam kijken, ik een halster in mijn handen geduwd kreeg en maar in de loopstal moest en wat bleek... ik kan zo naar haar toelopen en een btje gaan aaien en haar neusje zo pakken.
Omdat het er iets te gezellig was (met nog 7 jaarlingen om me heen) kreeg ik het een btje benauwd daar... dus 15 minuten later liep ik er weer in, en met behulp van een vriendin (die gaf het halster aan) konden we hem makkelijk om doen. Ze bleef toen zelfs gewoon staan.

Nu baal ik wel gigantisch, want het is wel leuk dat ze mij vertrouwd, maar ik heb geen zin in dat niemand mijn veulen wil pakken, omdat ie in staat is het licht uit je ogen te trappen (volgens die mensen daar dan)
Een reden voor dit gedrag kan volgens mij zijn dat ze mij al vanaf dag 1 kent en toen ze zich zo in de steek gelaten voelde bij die andere jaarlingen ik haar nog regelmatig kwam aaien/ bekijken. Terwijl als iemand van daar in de stal kwam en ze liep er nieuwschierig op af ze direct weggejaagd werd. Ofwel ze vertrouwd alleen mij en wordt hierdoor erg eenkennig.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat zouden jullie doen. Ik zit te denken om echt om de dag even langs te gaan en kijken hoe ze alles oppakt als ik haar onverwachts wil pakken. Ze zou het dan in principe ook bij andere moeten gaan doen lijkt mij... Mjah aan de andere kant gaat ze dan nog meer aan mij wennen en das ook weer niet de bedoeling. Ze wordt als alles goed gaat mijn toekomstig rijpaard, maar ik wil wel een paard die respect heeft voor andere mensen en ze niet zolang ik het niet ben uit de stal trapt!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 10:02

ik vind dat je moet doen wat je hart je ingeeft, als jij bij je paardje wilt kijken, heb je daar alle recht toe.

is natuurlijk wel zo dat ze in een groep van zich moet leren afbijten.
er wordt veel gebeten geschopt en gedreigd, dit hoort bij het opgroeien van jonge paarden.

een vriendin van me had een soortgelijk probleem met haar enter.
zij heeft hem toen in een andere groep laten plaatsen, bij een andere eigenaar. en toen was er helemaal niks aan de hand!

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:35

hoi, ik ben het met de vorige eens.

Ik heb m'n paard met 4 mnd gehad, ze is nu bijna 3, en die heeft dat ook wel een beetje, maar dan bij onervaren personen dus dat is weer niet te vergelijken met jouw paardje.
Als ze zo reageerd bij die andere mensen, is er dan on/bewust niet wat voorgevallen, mijn ervaring is dat ze niet zo gauw zo'n reactie hebben als ze daar geen reden voor hebben.

Maar ik denk dat het vanzelf wel weer over gaat hoor !

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 20:23

Het blijkt dat ze veel vertrouwen in je heeft, heel positief. De kennismaking met andere mensen hoeft volgens mij in deze periode van het leven ook nog niet, laat haar lekker haar gang gaan.
Maak je er niet te druk om, dit komt allemaal nog wel. Ze heeft genoeg tijd om dat allemaal te leren. Mijn paard is sinds het jaar dat haar heb erg veranderd (als 2 jarige gekocht). Ze moest bijvoorbeeld niks van onbekenden en vooral kinderen hebben. Ze moest ook niks van mij hebben, en heeft ze heeft me op de dag dat ik haar thuis had een blauw oog bezorgd. De staleigenaar had een arm uit de kom.
Door veel te oefenen is dit over gegaan.


Overigens vind ik het wel vreemd dat de jaarlingen een halster dragen in de loopstal, vind het persoonlijk toch wel gevaarlijk.

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 10:01

bedankt voor de reacties.

in de kudde staat ze in principe wel prima, vooral in het begin stond ze helemaal alleen maar ze heeft zich wel in de groep gewerkt zeg maar. Ze zal wel behoorlijk onderaan de rang staan maar das niet zo boeiend iedereen moet haar eigen plekje hebben....

Ik hoop dat je gelijk hebt coby, en dat ze niet nog onhandzamer wordt als ze eenmaal volgroeit en nog veel slimmer en sterker is. (wordt een merrie van minimaal 1.70 denk ik)
Je hebt wel gelijk dat ze op deze leeftijd juist zulke capriolen uit mogen halen.... maar toch heb ik het liever dat ze dat naar elkaar doen dan dat dat naar andere mensen gebeurt.

O en van de halsters. Ze krijgen een prik deze week en ze moesten nog iets dergelijks, dus dan is een halster wel handig. Daarbij als al die jaarlingen zonder halster in de loopstal zouden lopen zou het echt een circus worden om ze te vangen volgens mij.