Maismeel?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Maismeel?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 20:13

Hoi hoi,

Ik heb begrepen dat ze van mais dikker worden, maar nou is mn vraag hoe moet je dat precies voeren.
Ik ben gewaarschuwd voor verstoppingen.

Alle tips zijn welkom !!!!

Groetjes

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 20:35

Als je pony mager wordt is het heel goed om maismeel in combinatie met slobber kun je dat goed voeren. Let op, sommige slobbers moet je met gekookt water aanmaken omdat het moet uitzetten. De maismeel moet ook aangemaakt worden met water, zodat je met de slobber een lekker papje krijgt. Ik zou een halve schep slobber en een halve schep maismeel per dag doen. Dan schiet je al een heel stuk op. Ik heb er eel baat bij gehad!

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 20:35

Oja, voer maismeel niet droog!!! Voer dan gewone mais of maisvlokken!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:41

Beetje water erbij en lekker mengen met de brokken. Vinden ze erg lekker!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:54

lekker soepje van maken, ik maak het aan met warm water en hij vindt het heerlijk!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:57

MaisMEEL moet inderdaad in het water. Het beste is als je het even een uurtje (of langer) laat staan dan, dan kan het uitzetten. Anders gaat het uitzetten in de maag / darmen van je paard, en dat is dus niet goed.

Maisvlokken werken ook wel.
Een scheut zonnebloemolie (gewoon te halen bij de appie heijn) doet ook wonderen, en laat de vacht ook mooi glanzen.

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:17

Bedoelen jullie met maisvlokken de gehakte mais die ik bij de boer heb gehaald? Ik geef elke dag een halve schep door het voer, sinds 3 dagen, dus ik kan nog geen verschil zien. Ze vinden het wel erg lekker.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:48

Maïsvlokken lijkt op cornflakes. Ik geef 's morgens en 's avonds een schep tot anderhalve schep en soms door de dag ook nog een halve.
Ze komt er echt goed van bij hoor.
Ik geef er ook wel zonnebloemolie bij OK dan!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:54

ikkies schreef:
Ik ben gewaarschuwd voor verstoppingen.


Ik ben juist gewaarschuwd om op te letten dat mijn ponny niet te dun op de mest zou worden....dat zou kunnen als je teveel maismeel voert..

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 14:19

Josefien schreef:
Bedoelen jullie met maisvlokken de gehakte mais die ik bij de boer heb gehaald? .

Wat jij bedoelt is kuilmais. Dit is een combinatie van buikvulling en krachtvoer (als er maiskolven in zitten tenminste).
Het wordt veel gebruikt als hooivervanger. Paarden worden er wel dikker van, maar dan moet je wel een hele emmer per dag voeren.
Ze kunnen er ook stevig van een de dunne gaan.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 14:22

Citaat:
Ze kunnen er ook stevig van een de dunne gaan


en daarbij krijgen de paarden hele broze manen en staart die zo afbreken.
Ik heb op een stoeterij gewerkt waar ze het voeren, inderdaad een emmer per paard (10 liter emmer) 2 x per dag en na een week of 2 braken de manen/staarten gewoon af. Echt zonde......

Ik voer nu halfgebroken mais, het is net kippenvoer, doe er wel water bij, maar je zou het ook los kunnen voeren

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 14:57

wij hebben nu weer hele mais (eerst gebroken).
als ze de hele mais goed kauwen dan kauwen ze ook gelijk scherpe randjes van hun tanden af (nee, ze kauwen er geen haken af Knipoog, maar et slijt de tanden wel)

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 22:16

Sugarmiss"]
[quote="Josefien schreef:
Bedoelen jullie met maisvlokken de gehakte mais die ik bij de boer heb gehaald? .

Wat jij bedoelt is kuilmais. Dit is een combinatie van buikvulling en krachtvoer (als er maiskolven in zitten tenminste).
Het wordt veel gebruikt als hooivervanger. Paarden worden er wel dikker van, maar dan moet je wel een hele emmer per dag voeren.
Ze kunnen er ook stevig van een de dunne gaan.
[/quote]
OK, dat is duidelijk, ik geef maar een halve schep per dag, volgens die boer (heeft ook pension en eigen paarden) is dat genoeg en ik moet zeggen: ze zitten al beter in hun vel. *LOL* Ze krijgen flink paardenkuil (dus niet te nat hooi, wel dat friszure) 3/4 schep Pavo energy control metg olien en vetten, 3/4 schep Pavo musli en een halve schep kuilmais. Mijn paard lrijgt 2 keer per week een halve kilo slobbger met anti-zomereczeemkruiden, dan er nog bij (geef dan iets minder musli) Zijn 2 pony's(New F en Criollo) winterhard, staan dag en nacht buiten met schuilstal en dik dek op. Ik moet zeggen dat het nu weer goed gaat!