Nu toch maar uitgebreid bloedonderzoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Nu toch maar uitgebreid bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 21:05

Tos blijft toch wel erg veel problemen houden met haar spieren. Als ik haar een beetje aan het werk heb gezet is ze dag erna zo stijf als een plank. Ze heeft duidelijk een probleem met het afvoeren van afvalstoffen. Ongeveer 2 maanden geleden is al een keer de spierwaarde in het bloed bepaald en dat viel wel mee. Daarna ging het weer een tijdje wat beter maar de laatste anderhalve week is het weer ellende. Ze loopt als een paard van dertig, is heel erg sloom en als ze los mag staat ze sloom in een hoekje. Niet echt normaal voor een paard van nog geen vier. Daarom toch maar besloten om haar uitgebreid te laten onderzoeken. Vandaag hebben ze bloed afgenomen om te onderzoeken (o.a. op nierfunctie, voedselallergie e.d.). Ik krijg in elk geval een vitamine E/ selenium preparaat en aan de hand van de uitslag van het bloedonderzoek gaan we kijken wat we verder kunnen doen. Misschien op ander voer overgaan? Iemand nog tips voor een sportbrok die eiwit en koolhydraatarm is? Ze krijgt nu Draversbrok van Havens. Maandag kan ik bellen voor de uitslag van het bloedonderzoek.

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:28

Ik voer mijn pony(de rest overigens ook) Havens Derby Compact Brok..deze is eiwitarm..dit omdat mijn pony spierbevangen is geweest 2 jaar geleden..n u alles weer ok..voer eigenlijk geen supplement bij..heb het id dat ze daar alleen maar stijver van word. Stop dus met supplement!!Een teveel kan alsnog vergiftigend werken voor de spieren!!Ga ook na hoe eiwitrijk het ruwvoer is wat je voert....

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 21:37

MakeMyDay schreef:
Ik voer mijn pony(de rest overigens ook) Havens Derby Compact Brok..deze is eiwitarm..dit omdat mijn pony spierbevangen is geweest 2 jaar geleden..n u alles weer ok..voer eigenlijk geen supplement bij..heb het id dat ze daar alleen maar stijver van word. Stop dus met supplement!!Een teveel kan alsnog vergiftigend werken voor de spieren!!Ga ook na hoe eiwitrijk het ruwvoer is wat je voert....


Ik voer tot nu toe helemaal nog geen suplementen bij. Moet vitamine E en Selenium gaan voeren op aanraden van de veearts.

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:43

oww oke..maar er niet te veekl van voeren...dat werkt averechts...verricht ze ook arbeid/>

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 21:50

MakeMyDay schreef:
oww oke..maar er niet te veekl van voeren...dat werkt averechts...verricht ze ook arbeid/>

Ze is nu dik drie maanden onder het zadel en ik rijd haar drie keer per week een half uur. Verder longeer ik twee keer per week en de andere twee dagen gaat ze los. De veearts adviseerde me haar elke dag in beweging te houden. Hoeft niet echt te werken maar moet wel lopen. Van stil staan wordt het alleen maar erger.

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:59

idd, maar misschien een id om van krachtvoer te halen zodat de waarden van het bloed gereguleerd kunnen worden door het lichaam..dan geef je een beetje krachtvoer als ze arbeid moet gaan verrichten cq heeft verricht.
Mijn pony mocht overigens niet uit de box, geen kr8voer en een beetje hooi..voorkeur met weinig eiwit

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 22:16

Ik denk dat het van de mate van verzuring afhangt of ze wel of niet mogen lopen. Als ik haar rustig wat laat stappen en draven wordt ze weer wat losser. Helemaal geen krachtvoer is geen optie. Ze heeft wel iets nodig om energie uit te halen. Ik denk dat ik meer moet gaan kijken naar de samenstelling van het krachtvoer.

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:24

Mijn paardje heeft net hetzelfde....Eigenlijk sukkelt die er al een jaar mee. Dit noemen ze spierafbraak. Mijn eerste veearts kon er niets aan doen, behalve zeggen:rust en opnieuw beginnen(paard was toen vier). Een andere veearts adviseerde Musle Relax van Cavalor te geven(enkel op voorschrift te krijgen. Muscle build heeft die ook al eens gekregen en had ik ook goeie resultaten mee.
In december heb ik mijn paard op rust gezet,. Ik werd een beetje wanhopig omdat ik niks van verbetering had,sloom paard, amper vooruit te krijgen, zo stijf... Ik ben nu van stalling veranderd en ik zie mijn paard werkelijk verbeteren. Hij krijgt nu hooi ipv kuilgras, twee keer per dag wat mengeling en voor de rest staat die buiten op de wei(staat heel weinig op, maar belangrijkste is hun vrije loop).
Eind van de maand mag de veearts terug komen en dan laat ik terug bloed afnemen om de stand van de spierenzymen opnieuw te bekijken en als dat goed is...dan begin ik heel langzaam en op het gemak terug te longeren en de maand erna weer te rijden.
Heel belangrijk bij zo'n paarden is rustig opbouwen van het rijden, met heel lang losstappen, geregeld rustpauzes en goed uitstappen.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 12:42

Dank je wel voor je verhaaltje Nieke. Is inderdaad hetzelfde beeld als ik heb. Ik ga denk ik maar vragen of ze twee keer per dag hooi kan krijgen i.p.v. 1x kuilgras en 1x hooi. Voor het voer wacht ik eerst even de uitslag van het bloedonderzoek af. Maar ik denk dat ik ook iets anders ga proberen. Succes met jouw paardje.

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:56

Zou je, als je veearts nog andere adviezen heeft dan de mijne, me iets kunnen laten weten via pb ofzo? Tot hiertoe heb ik nog maar weinig paardenmensen tegengekomen die dit probleem hebben met hun paard. Ik probeer er zoveel mogelijk over te weten te komen en uit te zoeken hoe ik mijn paard er het beste bovenop krijg. Ik zie nu al vooruitgang en hoop dat mijn paardje geneest en natuurlijk het jouwe ook. greetz

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:58

probleem van nu is dat paarden teveel gevoerd worden in verhouding tot beweging die ze krijgen.

verdeel het hooi/kuil wat ie krijgt over meerdere porties per dag, zo blijft zijn stofwisseling bezig,
weet niet wat en hoeveel je voert.
spierverzuring is vaak teveel aan eiwit. als je paard dit niet kan verwerken krijg je dit soort problemen.

Het is algemeen bekend dat vitamine E een positieve invloed op het spierweefsel heeft. Spierpijn, kramp en spierontstekingen zijn vaak terug te voeren op vitamine E gebrek. Vermoeidheid is in feite zuurstofgebrek in de lichaamscellen. Vitamine E bevordert de cellulaire zuurstofwisseling in het hart-, ademhalings- en spierweefsel. Het spreekt vanzelf dat deze optimaal moet zijn om tot grote prestaties te komen. Door de verbeterde spierstofwisseling wordt het paard sterker en wordt tegelijkertijd het moment van spierverzuring uitgesteld. Om vitamine E volledig tot zijn recht te laten komen moet ervoor gezorgd worden dat er voldoende Selenium beschikbaar is

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:10

hetgene dat hier wordt beschreven, heeft niks met de eiwitten te maken hoor. bij spierafbraak zit het hem in de spierenzymen. het eiwitgehalte is daarbij ok. bedoeling is dat je spieren opbouwt, maar met deze aandoening wordt er meer afgebroken dan opgebouwd.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:20

klopt niet helemaal.
op de site van havens paardenvoer staat een mooi stukje over tying-up

Spierverzuring (ook wel maandag ziekte of tying-up), berust op een te grote vorming van melkzuur als afbraakprodukt in de spieren, dat niet meer voldoende met het bloed kan worden afgevoerd.
De spier 'verzuurd' en gaat minder efficient werken (prestatieverlies).
Zorg dat het paard nooit overbelast wordt tijdens trainingen of wedstrijden. Zorg er verder voor dat u altijd een rantsoen verstrekt dat in relatie staat tot de prestatie die het dier moet verrichten.
De belangrijkste fout die vanuit voeding gemaakt wordt in deze is dat het paard tijdens rustdagen (vaak op maandag, vandaar "maandags-ziekte") dezelfde hoeveelheid voer krijgt als tijdens zware inspanning.

VOERADVIES:
Zet het rantsoen (m.n. de energie-gift) op rustdagen terug. Geef krachtvoer met weinig eiwit zoals Reform-Kruiden-Muesli, Derby-Compactbrok of Power-Plus Mix.

Vooral de Reform-Kruiden-Muesli wordt aangeraden; :
door de specifieke samenstelling met kruiden, aetherische oliƫn en de extra Vitamine E. ("de spiervitamine") wordt de "afvoer" van de melkzuren beter gereguleerd;
door de muesli-vorm wordt uiteindelijk door het paard minder (snel) gegeten, waardoor pieken in het tot beschikking komen van zetmeel in het bloed wordt verminderd;
door het verlaagde eiwit-gehalte worden de spiercellen bovendien zo min mogelijk belast.

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:33

Ellepel, je hebt wel gelijk hoor!!Ditzelfde verhaal zeiden mij dierenartsen ook!! Eiwit is eigenlijk de hele oorzaak..en wat ik al eerder aanraadde is te kijken naar wat je aan ruwvoer voert!!idd bedoel ik dus hooi ipv graskuil kiezen omdat dat minder eiwit bevat...van het krachtvoer halen is ook optie!!kirachtvoer is bedoeld voor paarden die arbeid verrichten meer kracht te geven..(vandaar de naam KRACHTVOER Knipoog )
Mijn pony had ookTYING UP en heeft daar bijna 2 jaar voor op rust moeten staan...dit ook omdat de bepaalde waarde in haar bloed(benn ff naam kwijt) boven 2000 was gestegen ipv tussen 10-360 te zitten...
Schade heeft ze er niet van overgehouden..dit hebben ze ook onderZocht(Hemolyse berekenen ze dan..die was keurig 0.01 en hoort tussen 0.01 en 0.10 te zitten)
Dus denk er nou om wat je voert en met je paard doet voordat het gebeurt is!!(dat ze geen stap meer zetten kunnen, want daar kan het op uitdraaien)

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 10:47

Bij mijn paard is die spierwaarde in het bloed al gecontroleerd, die was iets hoog, maar niet verontrustend. Volgens de veearts kon die al zo zijn als het paard zijn hals aanspant met prikken.
En een paard op helemaal niks laten lopen kan ook niet, dus geen krachtvoer en alleen maar hooi is geen optie.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:03

Een paard wat ik ken had precies hetzelfde. Hij bleek uiteindelijk ernstig bloedarmoede te hebben (was trouwens ook al tweemaal spierbevangen geweest). Is behandeld en is een ander paard geworden. Zo sloom als hij was, zo druk en vrolijk is hij nu. Hij is zelfs zijn eigenaar te levendig geworden. Kun je nagaan, hoe hij zich waarschijnlijk altijd heeft gevoeld.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 08:48

Ja, aan bloedarmoede heb ik ook al gedacht. Maar dat horen we maandag, moet ook uit het bloedonderzoek naar voren komen. Ook heb ik inmiddels van Rijs gebeld om mijn zadel te laten controleren. Helaas kunnen die pas over drie weken komen kijken. Ik wil echt alles uitsluiten en aangezien ze de laatste tij steeds zuurder werd met aansingelen laat ik dat ook maar even nakijken.

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:54

hoi.
Mn arabier (bijna 4jr renpaard) is alleen links voor stijf, na 5 minuten stappen is het over, ook staat ze altijd heel zielig in dr box en in het land. Ze word momenteel op paarden haren onderzocht, ben benieuwd als het ook net zo iets is als twinklebel dr paard is, ik moet bijna de uitslag krijgen want ik word gek onderhand.
Ik heb ook een onderwerp onder medisch erover "help, mn paard word te mager"
Ik baal er altijd van dat ze niet kan praten, je voelt je zo machteloos.
Groetjes ikkies

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:46

paardenharen??? wat bedoel je, waarop wordt ze onderzocht? Een allergie?

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 14:14

Voor de uitslag, zie mijn topic:Uitslag bloedonderzoek gehad, te veel spierenzymen.