hoesten; alleen 's avonds

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

hoesten; alleen 's avonds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 22:12

De laatste tijd had ik veel tijd en kon ik Arsen lekker overdag rijden. Nu heb ik weer wat minder tijd en ga wat meer 's avonds.
Als ik overdag kom hoor ik hem niet en als ik hem 's avonds van stal haal hoest hij zijn longen uit zijn lijf.
Eerst dacht ik dat het aan de overgang van kuilgras naar hooi lag maar dan zou hij 's ochtends vroeg na het voeren ook moeten hoesten en dat doet hij niet. Zijn temperatuur is ook normaal.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:26

Zo DA eff late kijke voor zekerheid, heb geen idee, misschien als je hem nathooi geeft verbeterd het?

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:30

ja raar is dat he. De mijne hoest twee keer voordat ik ga rijden en dan is het over.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:32

bel de dierenarts effen en bespreek het met hem,

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:42

voer m is een paar dagen 2x per dag zemelen met een beetje honing dat werkt meestal wel goed!
als die dan blijft hoesten wel ff de DA belle!
suc6!

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:44

Staat hij overdag ook op stal? En staat hij op stro?

Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 22:29

Overdag staat hij buiten in een paddok, maar het vreemde is nou juist dat hij het 's ochtends vroeg niet heeft. Als het aan zijn hooi of stro zou liggen zou hij dan ook moeten hoesten. 's Avonds op stal hoor je hem ook niet, alleen met poetsen en rijden 's avonds.
De da bellen heeft weinig nut, ja uhh mijn paard hoest alleen als ik 's avonds met hem aan het werk ga, kunt u dan even komen kijken? De man ziet me aankomen, hij is de laatste tijd al vaak genoeg geweest voor andere dingen en vager dan dit kan niet.
Buiten dat heb ik meer het idee dat het meer op het twee keer hoesten van Amvbeek lijkt, alleen waar komt zoiets vandaan?

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:44

Als jouw DA niet komt omdat je paard " alleen s'avonds " hoest dan zal ik maar een andere DA zoeken.
Een paard hoort niet te hoesten, NOOIT!!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:10

idd wat Jolynn zegt

een paard hoord niet te hoesten en een DA moet zelfs komen als een eigenaar/eigenaresse iets verdenkt van een schaafwond!

Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 22:32

Zo erg dat de da moet komen is het (nog) niet. Bovendien moet de da wel duidelijker klachten hebben voor hij ergends naar kan kijken. Als ik voor elk kuchje, wondje enz. de da moet gaan bellen kan ik Arsen beter meteen naar de slager brengen. In de natuur komt er ook niet meteen een da aangerend als een paard wat heeft, oke Arsen loopt niet in de natuur. Als ik graag wil dat de da komt, dan komt hij ook, zolang ik de voorrijkosten maar betaal. Meestal bespreek ik met de da of hij moet komen of niet.
Hij en ik zijn het er over eens dat een paard wat bij alles meteen een penicilinekuur krijgt er over het algemeen niet sterker op wordt. Arsen heeft de laatste tijd al meer dan genoeg peniciline gehad en het wordt tijd dat hij kleine virusjes weer zelf gaat oplossen.
Wat ik alleen zo vreemd vindt is dat hij niet de hele dag hoest, en op stal helemaal niet. Alleen bij poetsen en werk 's avonds.

Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 22:35

Princess schreef:
voer m is een paar dagen 2x per dag zemelen met een beetje honing dat werkt meestal wel goed!
als die dan blijft hoesten wel ff de DA belle!
suc6!


Hij wil het niet eten, alleen zemelen wel maar de honing niet. Heb nog nooit gehoord dat een paard geen honing lust maar de mijne moet het echt niet, heb ik weer. In ieder geval bedankt voor de tip!

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:51

Arsen schreef:
mijn paard hoest alleen als ik 's avonds met hem aan het werk ga, kunt u dan even komen kijken?

Een DA kan natuurlijk ook wel het paard onderzoeken terwijl het niet op dat moment staat te hoesten. Hij kan luisteren naar de longen en luchtpijp en kan zo een idee krijgen of daar slijm in vast zit, bijvoorbeeld. Hij kan kijken of het paard hoest als hij in de keel knijpt. Of de slijmvliezen in de neus rood zijn. En vast nog wel meer.

Ik zeg niet dat ik het er oneens ben dat je de DA niet meteen laat komen, maar pas wel op, met hoesten... En denk niet dat de DA er niets mee kan. Als het aanhoudt is het toch goed om naar de oorzaak te gaan zoeken lijkt mij.