Wie heeft er ervaring met een slijmbeursontsteking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjoo
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-08-03

Wie heeft er ervaring met een slijmbeursontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 16:14

Mijn merrie van bijna 11 heeft de laatste 2 jaar last van blessures in haar schouderpartij. Nu heeft ze al ruim een halfjaar last van een slijmbeursontsteking voor in de rechterborst. Ze loopt alleen linksom echt onregelmatig.

Zelfs na ruim een half jaar rust (4 maanden 3 uur per dag buiten, 3 mnd echt stalrust en 10 min p.d. stappen) is hier geen verbetering in gekomen. Het ziet er echt naar uit dat we kunnen vergeten dat het nog beter wordt Verdrietig . Ze heeft ook behoorlijke platvoeten en dat telt ook nog mee.

Wie heeft hier ook ervaring mee?? En wat kan je daar over vertellen?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:34

Mijn paard heeft het(gehad). Het blijft een gevoelig punt en een enkele keer speelt het weer op.

Bij mijnes zit het echter in de hoef, nog voor het hk gebied.

Ik heb ook van alles geprobeert en niet hielp of maar tijdelijk.
Ik ben toen bij Antoine de Bodt terecht gekomen en die wees mij op een scheef paard. Met een juiste training kreeg ik de scheefheid weg en onder controle. Ik kreeg een ander paard dat vrolijk was en graag wilde werken.

Misschien is jou paard ook wel scheef en belast ie de ene kant meer als de andere kant, hierdoor kan de ontsteking niet genezen.
Wie weet heft jou paard ook baat bij een goede training.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:24

Mijn paard heeft ook slijmbeurs ontstekingen (gehad). Ook in het HKO gebied. De waarschijnlijke reden is een verkeerde beenstand en 2 verschillende hoeven (de één plat de ander steil).
Na een aantal maanden stappen was het de eerste keer over, maar na een jaar ofzo was het weer net zo hard terug.

Uiteindelijk hebben we bij Bosch en Duin haar laten inspuiten, helaas heeft dit toen bij haar niet geholpen.
Ondertussen werd er gedacht dat mijn paard ook artrose zou hebben, dit is alleen nooit op foto's uitgewezen. Maar ze staat nu bijna een jaar op Primeval en hier doet ze het super op OK dan! (Primeval werkt niet alleen voor artrose maar ook voor OCD, slijmbeursontstekingen enz).

Bij de manier van Antoine de Bodt heb ik zo mijn twijfels aangezien mijn paard altijd na een paar rondjes goed ging lopen. Of dit nou kwam doordat ik haar zelf al (zonder les van AdB) rechtricht of dat ze door een 'pijngrens' heenging kan ik niet zeggen. Ik blijf het gewoon eng vinden om toch door te rijden zonder zeker te weten dat het paard ook echt pijnvrij is.

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:14

een slijmbeursontsteking wordt over het algemeen veroorzaakt door overbelasting.Dat kan inderdaad zijn door verkeerde been/hoefstand,maar ook na een val als je paard een zere plek gaat ontlasten,word een andere plek extra belast.Jouw paard kan best wel eens scheef zijn zonder dat je het in de gaten hebt.Denk eens aan Eric Laarakker,die is goed in dit soort problemen.

Marjoo
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 09:13

Ze wordt regelmatig door een ostheopaat behandeld en die let er goed op dat ze recht is. Ik denk dus dat dat het niet zal zijn (waarschijnlijk) Ze heeft echter wel echte platvoeten.

Alvast bedankt voor de tips ik ga er zeker wat meedoen. OK dan!

Nog even wat anders, waar kan ik meer info over dat primoval krijgen? Werkt het niet schadelijk op de lange duur en geneest de onsteking daar ook echt mee?? OK dan!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:10

www.primeval.nl

Voor ervaringen kan je ook de zoekfunctie hier op bokt gebruiken. Er is best al veel over geschreven.
De ervaringen zijn nogal wisselend en Primeval is naar mijn weten nog nooit officieel getest, maar schadelijk is het zeker niet.
Er zijn ook veel grotere stallen die het preventief voeren aan vooral jongere dieren.

Marjoo
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 10:17

gebruik jij PrimeVal Gelatinaat? of een van de andere soorten?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:04

Een slijmbeurs is een omhulseltje om een pees heen. Het produceert iets vloeistof om de pees lekker soepel te laten geleiden.
Als dat gaat ontsteken, heb je dus een best lastige ontsteking zo binnenin een hulseltje, en gevaarlijk dicht bij een pees.

Primeval werkt volgens mij alleen voor echte peesproblemen of botproblemen. Of het ook voor slijmbeurzen werkt???
En dat het nooit kwaad kan, is ook niet waar. Ik kende een paardje wat na het voeren van primeval een stuk slechter ging lopen. Toch een maand volgehouden om primeval te voeren, maar het dier bleef slecht. Gestopt met primeval, en twee dagen later liep het dier weer als een kieviet.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:12

Marjoo schreef:
gebruik jij PrimeVal Gelatinaat? of een van de andere soorten?


Yep, alleen die...

Carola:
Volgens de site is Primeval hier o.a. voor:

ondersteuning bij slijtage
sterke hoeven en een mooie vacht
overbelaste en oudere paarden
sportpaarden, dekhengsten
drachtige merries
opgroeiende veulens

Een slijmbeursontsteking is tenslotte een overbelasting en gaat gelijk slijtage tegen.
Er zullen altijd paarden zijn die er niet goed tegen kunnen, dat heb je met alles. Maar het is niet zo dat het bij mijn paard (die er dus wel goed tegen kan) later bijwerkingen zou krijgen. Tenminste, ik heb begrepen van niet Haha!

Ik weet dat Primeval niet goedkoop is en lang niet alle paarden hebben er baat bij, maar mijn paard wel. Dus ik raad het mensen zeker aan om te proberen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:15

Ja, Antoinette, dat is waar. Het is een overbelasting, maar wel een totaal andere overbelasting als pees- / bot-blessures.
Ik kan me ook nog voorstellen dat het daar preventief voor werkt, maar het kan er bij mij niet in dat er een wondermiddel bestaat wat voor zoveel totaal verschillende onderdelen van het paardenlichaam werkt. Het is echt totaal wat anders als een paard met bijvoorbeeld OCD of HKO.

Maar goed, misschien is het inderdaad de moeite waard om het te proberen.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:41

vroeger een pony gekend met hetzelfde probleem, die werd toen behandeld met duivelsklauw.
weet niet meer waar dit toen gekocht is, maar het hielp toen wel!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:30

Ik heb daar zelf last van en het paard van mijn zusje is er net een tijd van genezen. Bij mij is het onder controle te houden dmv homeopathie (bij mij kan de slijmbeursontsteking niet oplossen voor een anders probleem opgelost is) en bij het paard van mijn zusje is het genezen dmv homeopathie. MIsschien is dat een oplossing?

Lysanne

Berichten: 138
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:44

Klinkt misschien raar maar ik heb zelf een hele tijd last gehad van een slijmbeurs ontsteking en weet dus ook hoe pijn het kan doen. Mijn advies is rustig aan doen en als je merkt dat hij er last van heeft vooral niet doorgaan.. Een paard kan namelijk niet zeggen dat het dan alleen maar erger wordt. Bij mij is het met veel rust ook over gegaan en ik denk dat dat bij paarden ook wel het geval is
SUCCES

Marjoo
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 09:29

Maar zouden jullie haar echt helemaal op stal houden met alleen aan de hand wat stappen of gewoon ook een paar uur naar buiten? Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste aangezien ze naar 2 mnd stalrust diep ongelukkig werd en allerlei fratsen in haar stal ging uithalen (logisch ook wel)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:13

Wij hebben toen op het advies van de artsen haar alleen een paar keer per dag laten stappen. En dus zeker niet (los) naar buiten.
Zelf ben ik er ook geen voorstander van om paarden lang op stal te laten staan, zeker niet als je de mogelijkheid hebt om ze lekker naar buiten te gooien.

Maar als artsen het echt aanraden, zou ik me er wel aan houden. Die weten het meestal wel wat beter als ik Haha!
Ik weet niet wat DA bij jou zeggen?

Marjoo
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 10:55

Nou de veearts heeft het eigenlijk opgegeven. Dus we moeten het zelf uit vogelen. Ik denk ook dat het bij haar alleen met heel lang rust over kan gaan. ze staat al sinds oktober stil en rijdt eigenlijk al niet meer sinds januari 2003 (ook door veulentjes enz).

Vandaar dat ik zoiets heb van doe toch maar buiten want anders staat ze straks een jaar op stal maar ja als verder iedereen zegt, stalrust dan wordt het toch lastig