Riezelma wéér naar Emmeloord, ik wor gek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Riezelma wéér naar Emmeloord, ik wor gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 00:25

We dachten dat het goed ging met Riezelma na dat gedoe met die onstoken kies van vorig jaar. (Even zoeken en er is genoeg over haar te vinden) Ze is in totaal 3x onder narcose geweest in zeer korte tijd (eerst een scan in Utrecht en daarna twee keer een operatie), uiteidelijk is ze in september genezen verklaart, maar er werd me wel meegedeeld dat er een mogelijkheid bestond dat er een tweede kies was geïnfecteerd en dat er dus alsnog een onsteking zou kunnen opwoekeren.
Nu heeft ze sinds ong. twee weken weer een snotneus aan de linkerkant, precies hetzelfde als de vorige keer. Ik heb vanmorgen gebeld naar Emmeloord en ze wisten nog precies wie ik was en wie Riezelma was. Ze kan woensdag al terecht in Emmeloord, ze hebben een plaatsje voor d'r vrijgemaakt in de hoop dat we er vroeg bij zijn. Vorig jaar heeft ze in totaal zo'n 3 maanden in Emmeloord doorgebracht en een weekje in Utrecht. Ik hoop niet dat dit hele verhaal weer van voren af aan begint. Huilen
Niet alleen voor mij, maar ook voor Riezelma.
Hopelijk valt het allemaal mee en is het loos alarm.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:06

ow jeetje nou je bent er zo te zien vroeg bij en goed dat je zo snel terecht kan laat je weten hoe het afloopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:12

Meid ik wens je veel sterkte. Maar ik weet dat dit soort problemen bijna niet op te lossen zijn.

Er is geen paardenkliniek in NEderland die veel kennis heeft mbt paardenhoofden en kiezen. De meeste veeartsen weten heel veel van beenproblemen omdat ze daar het meest mee geconfronteerd worden.

De operatie die ze heeft gehad hebben ze waarschijnljik van binnen de woekeringen waardoor het gaat onsteken schoongemaakt en eventueel zelfs weggehaald. Dit komt meestal weer terug. En ik ben bang dat dit in jou geval ook zo is.

Emmeloord zal je vast wel een goed advies kunnen geven, dat hebben ze bij ons destijds ook gedaan.

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:19

Tjee zeg wat erg voor je! Ik hoop dat je paard er weer bovenop komt want mijn paard is ook vorig jaar zogoed als dood geweest. En dat wens je niemand toe!

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:08

Ik hoop dat het snel weer goed komt met je paard. Ik loop ook al een jaar te tobben met mijn paard en voel mezelf ook echt rot als er weer iets is. Heb jij dat ook?

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 23:39

Citaat:
De operatie die ze heeft gehad hebben ze waarschijnljik van binnen de woekeringen waardoor het gaat onsteken schoongemaakt en eventueel zelfs weggehaald. Dit komt meestal weer terug. En ik ben bang dat dit in jou geval ook zo is.


Ze hebben nadat ze de scan hebben bekeken besloten een kies te verwijderen. Op de scan bleek dat er een scheurtje zat (weet niet precies meer waarin, maar dit ga ik morgen navragen) waardoor de kies is gaan ontsteken. Dit scheurtje zat precies tussen twee kiezen. De ene kies was toen al geinfecteerd en is dus verwijderd het heeft nadien inderdaad erg lang doorgewoekerd, maar uiteidelijk is ze toch een tijdje klachten vrij geweest. Toen we Riezelma mee naar huis mochten nemen heeft Ter Brake wel verteld dat de mogelijkheid bestond dat de tweede kies alsnog zou gaan onsteken. Ik had niet verwacht dat dat nog zou gebeuren. Het is natuurlijk nog even afwachten wat er aan de hand is. Morgen meer duidelijkheid. Ik hou jullie op de hoogte.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties OK dan!

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 14:50

We zijn inmiddels weer thuis.
Toen we in Emmeloord aankwamen, kwam iedereen even bij Riezelma kijken. Ze is beroemd in Emmeloord, 'k weet niet of dat nou zo positief is, maar goed.
Eerst hebben ze een endoscopie gedaan, het zag er rustiger uit dan vorig jaar, toen zag je direct de groene klodders zitten en ze stink ook niet. Daarna hebben ze even de haken van de kiezen gehaald, omdat ze boven een kies mist groeid onder lekker door. Daarna hebben ze foto's gemaakt. Wat duurt wachten dan lang zeg.
Uiteidelijk werden we erbij geroepen.
Op zich ziet alles op de oude probleemplaats er rustig uit, de holte waar de kies verwijderd is is mooi vlak dicht gegroeid en rond die plaats bevind zich ook geen ophoping van vloeistof dat er niet hoort.
Maar bij de kies erachter zit toch weer wat ophoping, het is niet zo dat de hele kaakboezem vol zit, maar op de foto is wel te zien dat het niet mooi helder is. We hebben weer antibiotica meegekregen en dat moet ze nu 3 weken hebben. Mocht het in de tussentijd verergeren moeten we direct naar Utrecht voor wederom een CT-scan (en dus wéér een narcose).
We zouden begin april Riezelma naar een trainingstal brengen om door te trainen en keuringsklaar te maken. Dat is dus nog even afwachten hoe dat verloopt. In principe is beweging wel het beste voor haar, dus ik begin nu zelf weer met wat longeren. En verder dus maar weer afwachten hoe het gaat. Met drie weken moet ik zelf contact opnemen met Ter Brake en dan overleggen we wat het beste voor Riezelma is, door laten trainen of toch een CT-scan.
Toch weer een tegenvaller dus, maar het kan nog beter worden met de antibiotica. Daar hopen we dus maar op.
Ik hou jullie op de hoogte.

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:11

Sterkte, ik hoop dat ze gauw beter wordt.
Het is niet leuk als je paard steeds weer ziek wordt, ben je net weer lekker bezig, komt het volgende er weer tussen Scheve mond (helaas zelf ook ervaring mee Bloos )

MissPPP

Berichten: 261
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:11

In ieder geval wens ik je heel erg veel sterkte en inderdaad maar hopen dat de antibiotica aanslaat! Succes!

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:45

O bah zeg wat een gedoe weer.
Dacht je dat je er eindelijk vanaf was, begint het weer. Heel veel sterkte iig.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:24

Vora, zou het niet beter zijn om Riezelma lekker op conditie te houden? Als een paard goed in conditie is, kun je hem goed voeren, wordt hij sterk en krijgt zodoende meer weerstand. Als de ontsteking niet diep ziet, kan AB nog wel helpen. 'k Duim voor je!

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:44

Dat klinkt vervelend! Met kiezen kan je inderdaad erg lang aan de gang blijven. Vaak moeilijk op te lossen. Ik hoop dat de AB goed aanslaat, nu het nog niet zo erg is. Sterkte ermee!

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 23:39

Citaat:
Vora, zou het niet beter zijn om Riezelma lekker op conditie te houden? Als een paard goed in conditie is, kun je hem goed voeren, wordt hij sterk en krijgt zodoende meer weerstand. Als de ontsteking niet diep ziet, kan AB nog wel helpen. 'k Duim voor je!


Dat was dus ook de bedoeling nadat we haar vorig jaar gekocht hadden, maar ze is dus al met al, al een jaar aan het sukkelen met die kieswortelontsteking en diverse complicaties. Vorig jaar is ze twee keer geopereerd en heeft ze ook nog een narcose gehad voor een CT-scan. In totaal dus drie narcoses, dat gaat je niet in de koude kleren zitten. We hebben het hele jaar met haar gereisd naar Utrecht en naar Emmeloord. Het arme dier wil de trailer niet eens meer in. Als klap op de vuurpeil moest ze ook nog bijna drie maanden in Emmeloord blijven staan. Ze is in die tijd enorm afgevallen en iemand die Riezelma van voor die tijd kende zou haar nu niet meer herkennen. In oktober vorig jaar is ze voor het laatst geweest voor controle. We hebben daarna besloten om haar de rest van de winter even met rust te laten, zodat ze eerst weer bij kon komen van alles dat leek ons het beste voor Riezelma (en ik weet zeker dat dat ook het beste is geweest). En begin april zou ze dus weer aan het werk gaan. Als alles meezit kan dat nog steeds, dus duimen maar.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 13:48

Riezelma staat inmiddels weer bijna een week op de antibiotica, maar ik zie nog geen verbetering. Nog twee weken te gaan. Please laat het goed gaan.
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat je verbetering moet zien?

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:20

jeetje wat een verhaal,

het lijkt wel een beetje op het verhaal van mijn Kelanda, in het kort samengevat:
- 2 jaar geleden enorm stinkende neusuitvloeiing, geopereerd en 2 maanden in Utrecht gestaan met
- daarna is een tijdje goed gedaan, maar de neusuitvloeing is toch weer terug gekomen, hoewel het niet meer zo stonk/stinkt
- volgens mijn DA geen/weinig kans meer op verbetering; december vorig jaar is ze afgekeurd voor de verzekering
- nu loopt ze nog in het land, zolang DA en ik denken dat ze er niet enorm veel last van heeft mag ze blijven, anders wordt het einde verhaal.

Mijn ervaring was ook dat er maar weinig dierenartsen zijn die iets van deze problematiek af weten, en dat het een aandoening is die moeilijk te genezen is.


Hopelijk loopt het voor Riezelma beter af, iig veel sterkte!!

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 23:58

Even weer een update:
Morgen gaan we wéér naar Emmeloord toe. Ze staat inmiddels al weer 6 weken op de antibiotica en het leek eerst wat op te knappen, maar na 4 weken kreeg ze ineens weer groenige snot uit haar neus. Dit is nooit een goed teken. Sinds ong. een dag of 5 lijkt het nu weer wat op te knappen. De antibiotica is in ieder geval op. Morgen maar even afwachten dus.
Ze zou anders aankomende zaterdag naar Ribbels gaan om keuringsklaar te maken en door te trainen. Morgen moeten we dus overleggen wat het verstandigst is. Of direct naar Utrecht voor een CT-scan of eerst naar de keuring (over ong. 2 maanden) en daarna weer verder docteren.
Morgen in ieder geval weer een endoscopie en foto's laten maken en dan afwachten wat de DA adviseerd.
Ik hoop toch echt dat er een keer een einde aan deze nachtmerrie komt.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 07:42

Nou ik wens je heel erg veel sterkte,en ben zeer benieuwd hoe dit afloopt vandaag!
Groetjes Lundi

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:40

Als ze verder redelijk gezond lijkt, zou ik vragen of je weer licht aan het werk mag met haar.
Het paard bij ons op stal waarbij 2,5 maand geleden een kies is gestempeld gaat nu redelijk goed, maar hij werd wel (behoudens de eerste 2 weken) gewoon doorgetraind. We gaan ervan uit dat sporten (mits in redelijkheid) goed is voor mens dier en voor 't koppie. Succes Vora Knipoog

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 17:31

Nou we zijn weer terug uit Emmeloord. Het is dus wer niet zo goed. Ze had weer een behoorlijke snotneus en dat stond de DA in ieder geval al niet aan. Ze hebben direct weer foto's gemaakt en er zit toch wat vochtophoping in de kaakboezems. Op een fotó is alls niet makkelijk te zien en dus moet ze wéér naar Utrecht voor een CT-scan (wéér een narcose), daarna beslist de DA of ze dus doorgetraind mag worden. We willen proberen om aan de hand van de CT uitslag toch te kijken of ze in ieder geval naar de keuring over twee maanden kan (zal ze ook voor getraind moeten worden) of dat ze direct weer geopereerd moet worden.
Weer afwachten dus.
Ik wil haar juist heel graag aan het werk hebben, maar ze moet eerst goed zadelmak gemaakt worden en doorgetraind. Dat kan ik op dit moment zelf niet i.v.m. rugproblemen. Ligt doortrainen zit er dus niet in. En elke keer als we haar weg willen brengen om haar te laten trainen komt er weer wat tussen.
En verder heeft een kieswortelonsteking niets te maken met de algehele gezondheid. In ieder geval niet bij Riezelma. Er is uit de eerdere CT gebleken dat er een scheurtje in de kaak zat waardoor de wortels is gaan onsteken. Het heeft dus niets met de conditie van het paard te maken.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:16

Ik zou eerst zorgen dat die ontsteking helemaal weg is en haar dan verder gaan trainen. die ontsteking kan ook verder gaan richting de hersenen en dan heb je helemaal een probleem.
En een paard kan goed ziek zijn en flink pijn hebben door zo'n ontsteking.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 22:55

We dachten dus ook dat de onsteking eindelijk weg was. Na alle ellende van vorig jaar had ze nu zo ong. drie maanden geen snotneus meer gehad. Vandaar dat we de afspraak hadden gemaakt met de trainingsstal. Nu gaat ze eerst naar Utrecht voor de scan en laten we haar eerst weer helpen. Volgend jaar dan maar weer proberen. Wie weet kan ze eind dit jaar de IBOP nog wel lopen.

Citaat:
Het paard bij ons op stal waarbij 2,5 maand geleden een kies is gestempeld gaat nu redelijk goed, maar hij werd wel (behoudens de eerste 2 weken) gewoon doorgetraind


Riezelma stond vorig jaar toen de kies eruit was gehaald binnen drie weken alweer in Emmeloord op de kliniek. En is toen opnieuw geopereerd om vervolgens nog zo'n twee maanden in Emmeloord te staan. We zijn dus nooit aan trainen toegekomen.
En na die tijd leek het ons beter om even 2 maandjes bij te laten komen. Ze is in zeer korte tijd drie keer onder narcose geweest en heeft maanden op de antibiotica gestaan. Ze was enorm af gevallen en moest eerst aansterken.
Toen we haar dus wilden laten trainen kreeg ze weer een snotneus.

We horen morgen of overmorgen wanneer we in Utrecht terecht kunnen.
Ter Braake zou in ieder geval zorgen dat ze zo snel mogelijk door de scan kon.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:39

Nou sterkte zeg,wat een verhaal!
Hopen dat je snel in Utrecht kan!
Lundi

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 19:34

heeft vanmiddag gebeld en Riezelma kan dinsdag rond de middag gebracht worden. Ze gaat woensdag door de scan en dan horen we wanneer ze weer naar huis mag. Dat is afhankelijk van hoe ze uit de narcose komt. Ze gaat nu dus niet meer naar de trainingsstal en ook niet meer naar de keuring. Echt balen dus