Teveel zand in paardenlijf.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinks
Berichten: 521
Geregistreerd: 20-02-04

Teveel zand in paardenlijf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 01:01

Mijn paard heeft last van te veel zand in zijn lijf. Nu kan je daarvoor Sandex kopen a 100 euro de pot! ! Beetje duur dacht ik zo. Maar ok daar gaat het nu niet om. Nu heb ik ooit eens gehoord dat gekookt lijnzaad ook helpt om zand uit het lijf te laten gaan. Weet niet meer van wie ik het gehoord heb, en dus ook niet hoe betrouwbaar deze informatie was. Kan iemand mij vertellen of het klopt. En of het dan alleen geld voor lijnzaad wat je zelf hebt gekookt, of ook voor lijnzaadolie of eventueel nog wat anders?

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:08

Ben ook heel benieuwd!
Helpt olie ook?

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:12

Ik heb het op stage meegemaakt, daar waren 2 gevallen van zandkoliek. Ze hebben via een slang door de neus 2 liter van dat spul naar binnen gekregen en nou kan ik natuurlijk niet meer op de naam van dat spul komen. Verward Het is volgens mij hetzelfde spul als dat laagje om een kaas heen, maar dan in vloeibare vorm

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:19

Je bedoeld parafine?

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:22

Natasha schreef:
Je bedoeld parafine?

Heheh, die ja!! Haha!
Maar goed, op het moment dat dat werd toegediend waren de paarden al behoorlijk ver heen, van eentje bestond al de kans dat die het niet zou halen. Ik weet niet of je het ook preventief kunt gebruiken, dus VOORDAT koliek optreedt. Die paarden mochten ook niet meer in de bak staan, omdat er dan nog meer zand werd opgehoopt.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:24

Zit dat om kaas? Tong uitsteken

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:30

Dat DACHT ik wel (je maakt me nu aan het twijfelen) maar dan niet in vloeibare vorm natuurlijk!! Ik heb in elk geval altijd de associatie naar kaas gelegd. Anders hadden we nu nog niet geweten wat ik bedoelde Haha!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:31

Associatie naar kaas: Parmezaanse kaas?

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:36

Zucht..... dit is mijn laatste opmerking hoor, wordt wel heel erg off topic hihi.
Je weet wel, zo'n onaangesneden kaas? Daar zit een vettig laagje omheen? DIE bedoel ik, of zit je te stangen?!? Is niet aardig op tijdstip haha, val om van de slaap

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:13

ik zou idd even de va laten komen. sandclear bied goede resultaten. en je zult een andere oplossingen moeten zoeken zodat hij geen zand meer kan eten.
het is echt risico vol en het valt niet mee om al het zand eruit te krijgen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:32

Hoe zijn jullie er achter gekomen dat hij teveel zand in zijn lijf heeft?

Trouwens, bij de paardendrogist www.paardendrogist.nl kun je Sand Clear krijgen, beginnende met een emmer van 1360 g voor € 35.50 tot een emmer van 9080 g voor € 139.50. Je kunt wel mopperen dat het duur is, maar je pony of paard kwijtraken door zandkoliek is erger (en een operatie nog veel duurder, als je paard het al overleeft.)

Lijnzaadolie, lijnzaadpapjes enz. zijn goed voor de vacht en voor de huid, maar zullen niet afdoende zijn tegen teveel zand in het lichaam. Het Physillium wordt een soort stroperige massa waardoor het zand wordt meegenomen. En bij extreme gevallen kan ook dat niet meer helpen.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:52

Cassidy schreef:
Hoe zijn jullie er achter gekomen dat hij teveel zand in zijn lijf heeft?


dit kun je wel makkelijk testen. een vriendin haar paard had er ook last van. ze deed toen 6 mestballen (geen hopen) in een emmer water en dat laat je staan. omdat zand zwaar is zakt het naar de bodem.

zit er op 6 mestballen meer dan een theelepel zand in dan is dat te veel.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:12

Het probleem van Sand Clear vind ik dat mijn paarden het smerig vinden Lachen
En als je het aanmaakt met iets wordt het een soort behanglijm die ze helemaal niet meer eten. Op aanraden van iemand anders heb ik uiteindelijk net voor het voeren er appelazijn over gegoten, dan eten ze het wel maar je moet het met kleine beetjes doen om het plakkerige te voorkomen.

Onze Tinker had vorige herfst ook zandkoliek omdat ze in de bak gevoerd werd. Ze eet dus nu in de (intussen gebouwde) stal!
Daarnaast krijgt ze preventief 2x per week in haar muesli of slobber ook een handje lijnzaad wat eerst 10 minuten in gekookt water geweekt heeft omdat ze toch nog wel vaak in de bak loopt te neuzelen. Dit op aanraden van onze veearts.
Parafine kun je niet preventief geven, dat is trouwens het spul wat je ook in kaarsen aantreft, niet in kazen Knipoog

Maar het belangrijkste is dus het voorkomen dat er zand gegeten wordt, anders helpt uiteindelijk geen enkel middel!

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 11:28

Sand Clear werkt erg goed. Hebben wij ook een tijdje aan ons shetlandertje gegeven. Alles wat ik tot nu toe bij de paardendrogist gekocht heb ben ik tevreden over. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 11:57

Als je je paard in de bak wilt voeren, hang dan een hooizak op. Je kunt het hooi eerst natmaken zodat het niet stoft. Brok voeren zou ik niet zo snel doen. Dat morsen ze bewust en dan eten ze het van het zand weer op.

Staan er meerdere paarden in de bak, gewoon meerdere zakken ophangen, heb je ook minder onrust.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:00

Feufollet schreef:
Het probleem van Sand Clear vind ik dat mijn paarden het smerig vinden Lachen
En als je het aanmaakt met iets wordt het een soort behanglijm die ze helemaal niet meer eten. Op aanraden van iemand anders heb ik uiteindelijk net voor het voeren er appelazijn over gegoten, dan eten ze het wel maar je moet het met kleine beetjes doen om het plakkerige te voorkomen.


Volgens mij moet het juist plakken om het zand mee te kunnen nemen. Lijnzaad werkt naar mijn idee dan ook net zo goed, al kan ik dat natuurlijk niet wetenschappelijk bewijzen. Maar een lijnzaadprutje (dus niet de olie, het gaat juist om die slijmerige substantie waar het zand in zou moeten blijven kleven, zodat het mee naar buiten genomen wordt) is stukken goedkoper dan Sandclear!

Voor kilo's zand zullen geen van beide middeltjes echt werken vrees ik. Maar kleine beetjes die meekomen met gras wat met wortel en al uit de grond wordt geplukt of bij het opnibbelen van bix of muesli van de grond, daarvoor zal het wel afdoende zijn. Waarmee je voorkomt dat er in een tijd van jaren toch een hoeveelheid van meerdere kilo's gespaard wordt...

Lijnzaad is alleen wel even werk (en je moet wennen aan de lucht, in het begin werd ik er ronduit misselijk van!), maar het is de moeite van het proberen waard bij zeer lichte mate van "zand eten".

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:38

Gekookte lijnzaad helpt mee om een goede darmwerking te krijgen,een goede darmwerking betekend dat deze zelf een groot deel van het zand,zo niet alles ,zelf verwijderd.Overal lees je dat lijnzaad NIET werkt om zand te verwijderen,maar zoals gezegd kun je hiermee wel een optimale darmwerking krijgen en teveel zand zo voorkomen.Veel paarden die koliek gehad hebben krijgen een poos lijnzaad voor een optimale darmwerking.
Parafine olie wordt ook wel door mensen gebruikt die moeilijk kunnen"mesten",haha.Het maakt van het hele goedje een zachte brij zodat het er makkelijker uit kan.Daarom krijgen paarden dat toegediend bij verstoppingskoliek.
Sandclear is inderdaad een ramp om te voeren.Ik kreg bij mijn pony ook niets naar binnen,ik rasp nu wortelen,meng dat met gekookt lijnzaad en bix,en het gaat naar binnen!Je wilt niet weten wat ik allemaal geprobeerd heb!
Er is bij de paardendrogist ook sandgard te koop,ik heb al van verschillende mensen gehoord dat hun paarden dat wel eten.(die van mij helaas niet)
Neem alsjeblieft geen risico en geef je paardje een kuur,en ga daarna verder met lijnzaad.Het is echt geen pretje als je paard zandkoliek krijgt!Al dat zand in de darmen schuurt en beschadigd daardoor oa de darmwand,en ook dit is pijnlijk!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:44

Trixy schreef:
Zucht..... dit is mijn laatste opmerking hoor, wordt wel heel erg off topic hihi.
Je weet wel, zo'n onaangesneden kaas? Daar zit een vettig laagje omheen? DIE bedoel ik, of zit je te stangen?!? Is niet aardig op tijdstip haha, val om van de slaap


Hihihi! Haha!


On topic:
De veearts zei dat t geven van (veel ) olie ook helpt .

Tinks
Berichten: 521
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 00:25

Nou ik had niet zoveel reakties verwacht! Enorm bedankt allemaal!
Nou mijn Tinker kreeg diarree waardoor ik dacht ik moet gauw kijken wat het kan zijn. Als je dan met een plastic zakje wat mest op pakt en dan ff voelt dan merk je wel of er zand in zit. Er zit meestal wel iets zand in geloof ik maar niet zoveel als hij nu had. Vorig jaar had hij koliek door te veel zand en toen heb ik dat spul dus aangeschaft via de veearts. Heb nu inmiddels nog voor een half kuurtje over en omdat ik al wel vaker lijnzaad kookte voor mijn tinks weet ik dat het slijmerig is en dat is ook de werking van sandclear (wat die van mij overigens ook smerig vinden!). Nu dacht ik als ik hem nou een halve kuur sandclear geef en daarna verder ga op veel lijnzaad misschien is het dan wel genoeg. Ze krijgen nu alle 3 200 gram per dag. Zou dat genoeg zijn? De reden van het vele zand is overigens dat de wei erg kaal is. En als ze dan aan het milimeteren zijn dan komt er ook veel zand mee. Hij heeft ook zwakke darmen dus... Nu staan ze (tot hun grote ergenis) alleen buiten met kuil en als ze dat op hebben moeten ze weer op stal. Heb de veearts inmiddels laten komen en die heeft de mest op kweek gezet er is nog niets te zien aan bacterien. Pling

Cilian

Berichten: 200
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 17:36

Mijn paard heeft met een tussenpoos van 4 maanden twee keer zandkoliek gehad. Nadat ik was verhuisd van de klei naar zandgrond. Heb hem toen sandclear gegeven en dat werkte heel goed. Later hoorde ik van een andere dierenarts dat lijnzaadolie of wat voor soort olie dan ook goed helpt. Nu krijgt hij iedere dag een scheutje lijnzaadolie over zijn brokken en hij heeft al een jaar geen koliek meer gehad. Dus volgens mij werkt het voldoende. Ze eten in de bak als ze niet op het land kunnen en ze graven zelfs kuilen. Geen hooi geven in de bak helpt in het najaar niet, want dan gaan ze alle blaadjes die van de bomen gevallen zijn opeten.

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:01

Lijnzaad koken help wel degelijk. Ik heb zo een pony bij mij op stal gezet gehad met een stevige koliek. Polly was woest dat hij niet naar buiten mocht.Alle dagen lijnzaad door zijn voer en alle mest in water om te zien hoeveel eraf kwam. Dat was vreselijk veel. Zijn buik slonk snel en na twee weken verplicht stal kwam er geen zand meer af. De stal was wel 4m bij 8 m dus hij had voldoende beweging en ik weinig slaap want al ging het licht uit hij bleef bezig en de stal was in huis. Om te voorkomen dat er weer een keer een flinke koliek komt , regelmatig lijnzaad koken en geven en de buik in de gaten houden. Wordt die dikker zonder reden, mest weken in water of er weer zand gevreten is. Sommige paarden vinden het zand gewoon lekker en ze halen er soms nog wat noodzakelijke mineralen uit. De pony Polly is na vier weken weer teruggegaan naar zijn baasje, genezen en tevreden.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:22

Mijn paard heeft anderhalf jaar geleden zandkoliek gehad. Het heeft me stress, tranen, zorgen en meer als 4000 (!) euro gekost voor hij weer beter was. En hij zal altijd extra in de gaten gehouden moeten worden.
Dus zorg als de gesmeerde bliksem dat ie geen zand meer kan eten, daar bespaar je een hoop ellende mee!
Sandguard geef ik nu trouwens 2 maal per jaar preventief, slobber (met lijnzaad) en olie iedere dag.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:59

Sandguard is volgens mij het middel om al dat zand te verwijderen. Mijn paard had dat ook en je zag na de kuur duidelijke verbeteringen.

Ik heb er toen voor gezorgd dat ze toch zoveel mogelijk afleiding in de vorm van weidegang kreeg, hielp een hoop. Ik denk dat dit de juist de oplossing, vooral in deze tijd. De paarden wachten volgens mij echt op het voorjaar.

Tinks
Berichten: 521
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 01:17

Iemand een tip hoe je lijnzaad moet koken met hoeveel water en hoeveel lijnzaad? En hoeveel ik mijn Tinker nu het beste geven kan. Ik heb ooit eens van 1 iemand gehoord hoe het moet en ik doe het dus ook op die manier. Maar ben benieuwd hoe jullie het doen.

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:29

je doet een kleine koffiekop lijnzaad in een pan en water ruim boven de zaadjes , langzaam koken en steeds roeren. Als het begint te schuimen is het tijd het vuur klein te doen , als het goed is is het een kleffe troep geworden, afkoelen en over het voer. Als je twijfelt of je paard zand in z'n buik heeft, verzamel mest en doe dat in een emmer met water, laten staan en later kijken op de bodem en schrik maar niet van de hoeveelheid. Als er een zandkoliek is er geweest de mest alledagen in de wateremmer tot er geen zand meer komt. Regelmatig kontroleren.