Kale singelplek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Kale singelplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 23:39

Ik ontdekte dat mn Haflinger een kale plekje had bij de singeldoorgang. Ik gebruikte een VHZ ( met een nylon singel) - of een westernzadel (met een koordsingel). Ik heb toen een neopreen singel bij mn westernzadel ondergedaan en sinds enige tijd heb ik er ook een speciaal singelbontje om. Ook bij de VHZ heb ik een singelbontje om de singel gedaan, maar de plekken worden alleen maar erger ipv minder.
Ook zorg ik dat hij netjes is gepoetst, dus aan het vuil kan het niet liggen. Waar zou het aan kunnen liggen en wat zou ik hieraan nog kunnen doen Verward

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:48

Ik begrijp niet helemaal waar het kale plekje zit? bedoel je net boven de gespen.

En wat voor bontje heb je om je singel? Echt bont of nep-bont?

En heeft die plek even kunnen 'rusten' of ben je gewoon door blijven rijden? En is het sinds je de neopreen (zonder bontje) gebruikt ook erger geworden?

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 00:16

De plekken zitten onder aan de zijkant van de buik aan weerskanten. Aan de linkerkant van het paard is het meer beschadigd.Het bontje van het westernzadel is van echt lamsvel, heb geen idee welk materiaal het ander singelbontje is.
Toen ik het plekje ontdekte, heb ik meteen gezorgd voor een singelbontje voor om mn VHZ. Ik geloof wel dat het niet minder werd na gebruik van alleen een neopreen singel ( vandaar dat ik voor de zekerheid hier ook een singelbontje heb aangeschaft).
Maar ik wissel beide zadels ook af, misschien dat het bv alleen door de VHZ-zadel komt.

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:26

mijn paard heeft ook ooit schuurplekken van de neopreen singel gekregen, sindsdien gebruik ik die niet meer en is het over - zeker als ze een dun velletje hebben kan dat spul best schuren. Het schijnt dat een gewone simpele 'touw'singel nog het beste is; dat rolt over de huid mee, ipv eraan te trekken

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 00:29

Maar toen ik die plekken kreeg had ik ook zon "touw-singel" in gebruik.
Maar het kan natuurlijk ook door die dressuur singel zijn gekomen. Scheve mond

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:34

hahahaha. En kan je niet dezelfde singel bij beide zadels gebruiken? Dat je goed kunt bekijken wat voor uitwerking die heeft?
En ik vind zo'n touwsingel een beetje eng. Ben altijd bang dat er velletjes tussen komen. Maar ik heb er geen ervaring mee, is gewoon een gedachte.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 00:37

Bloos Was het maar waar dat een singel op beide zadels past.
Helaas moet je voor een dressuur en westernzadel speciale singels hebben.
Touw singels ben ik ook nooit zo blij mee, tis altijd oppassen dat je geen huid/haar tussen hebt. Maarja, deze singel zat toen bij het zadel. Ik heb hem nu ook niet meer in gebruik.
Misschien dat ik beter over kan gaan op 1 zadel. Als de plekken weer verergeren, dat ik over stap op het 2e zadeltje? Verward
Wel raar hoor, want je zou toch verwachten dat als je een singelbontje gebruikt dat het niet erger zou worden.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:44

Ohw ja, ik heb eigelijk echt 0,0 ervaring met western.
En je kan het proberen om even met 1 zadel te rijden. En je hebt voor dressuurzadels toch ook van die drukverdelende singels, ook in leer. Dat schijnt ook niet zo te schuren (als je het onderhoudt), maar ook daar heb ik geen ervaring mee.
Iemand hier op bokt had er een te koop staan. Ik zal het proberen op te zoeken.

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:45

Het krijgt nu ook geen gelegenheid te helen; eerst weer haartjes erop laten groeien en daarna weer proberen, mèt het singelbontje; dat moet goed gaan hoor OK dan! wel goed schoonhouden die bontjes, blijft veel zand inhangen...

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 00:46

Ik heb ook geen ervaring met western rijden hoor. Ik rijd gewoon op een westernzadel met een Engelse hoofdstel.
Hoe lang zal het wel niet duren voordat er weer haar op groeit? Met dit weer zal het ook wel niet zo hard groeien. Zal wel een paar maand duren of niet? Ik weet toen dat het bij een Shetlander het ook wekenlang heeft geduurd.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:44

Lanna heeft een neopreensingel bij haar westernzadel en kreeg net achter haar voorbeen aan de kant waar niet aangesingeld wordt ook zo'n plek. De veearts vertelde mij dat het van zweet kwam, gecombineerd met misschien een zandkorreltje of zo. Ook een huidplooi kan de oorzaak zijn. Sinds ik haar voorbenen na het singelen even optil en naar voren trek en de singel altijd voor de tijd even afneem met een babydoekje, is het probleem opgelost.

gentlelover

Berichten: 142
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Ergens in Noord Holland ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:02

gekukkig maar dat het probleem is opgelost straks kreeg je een kaal paard jah dat wil je ook weer niet he!! Maar jah ik hoop dat het niet meer trug komt!!