Hoefkatrol gaat perfect

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-01 20:40

Waarschijnlijk kent iedereen Navy's verhaal al wel zo'n beetje.. Dat ze een hele tijd kreupel is geweest en na het maken van foto's hoefkatrolontsteking bleek te hebben..
Ik wou even weten hoe jullie ervaringen met pony's met hoefkatrol fase 4 zijn, en wat versplinteringen??
Mijne is namelijk vanaf begin mei (toen kreeg ze nieuw beslag) absoluut niet meer kreupel of onregelmatig geweest..
En ik kan niet zeggen dat we bijna niks doen..
We rijden dus weer endurance, en zelfs na 40 km loopt ze nog super, laatst ging ze aan de kletter op de verharde weg, en liep nog steeds super, is nooit echt stijf (een beetje stijfheid aan het begin van t rijden met dit weer is natuurlijk geen uitzondering) en wil het liefst de hele weg draven (als we buiten rijden). Veel hoor ik dat paarden met hko voorzichtiger zijn geworden op 't verharde, maar Navy dus nie..
Was even benieuwd..

siouxsie

Berichten: 575
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 17:06

ik wil je even uit de droom helpen over hoefkatrol. 4 is het ergste wat er is. ons paard had het ook en is nu een jaar geleden afgemaakt. Dat hij kort/stijf loopt als hij uit stal komt, wil meestal zeggen dat hij pijn heeft. Ze lopen niet kreupel omdat ze (meestal) aan alletwee de benen hoefkatrol hebben. DUS ZE HEBBEN ALTIJD PIJN. Hoe denkt je dat het voelt als jij met een versplinterd botje (sesambeentje) rond loopt. Op harde grond laten lopen is het ergste wat je kan doen. Dan krijgt hij ontzettende harde klappen in zijn hoeven. Als je wil werken met hem doe het dan in hemelsnaam op een zachte grond om het paard te ontlasten. Dat hij niet kreupel loopt, wil niet zeggen dat hij geen pijn heeft. Meestal komt dat door een sterk karakter van het beestje. Hij loopt dan door de pijn heen. Het enige wat misschien een tijdje verlichting geeft is een aangepaste hoefbeslag met zooltjes en siliconen opvulsel. Maar al met al luister naar je hart, en rag het arme beestje niet af. Want nogmaals 4 is het ergste stadia van hofkatrol

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 00:17

Nou nou je moet niet overdrijven siouxsie. Als een paard pijn heeft loopt hij echt niet in een keer wel goed op ander beslag. Als ik jou mag geloven is er niets veranderd en heeft het paard van Navy nog steeds de zelfde pijn. Waarom was het dier dan voor het nieuwe beslag wel en nu niet meer kreupel?? Zo´n paard vindt niet plotseling het doorzettings vermogen om niet kreupel te gaan. Wat betreft het feit dat fase 4 de ergste fase is, nou wat dacht je van 5? En wist jij dat als een paard een cyste heeft al is die nog zo klein hij automatisch een 4 krijgt? En dat een rontgen beeld absoluut niets zegt over het wel of niet kreupel gaan?
Ik vindt het erg voor je dat je je paard hebt afgegeven , maar ik zou toch denken dat iemand die dit mee heeft gemaakt zich zou kunnen inleven in hoe iemand anders zich voelt als het WEL beter/goed gaat.

Fijn voor je Navy dat je weer van alles met je paardje kunt doen. Ook wij weten maar al te goed wat het is om je paard steeds kreupel te zien en hoe blij je bent als het dan eindelijk na een lange zoektocht naar iets wat helpt goed gaat.

Veel plezier met je paard

Adrienne

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 03:59

Beste siouxsie,
Die hele fasering die jullie in Nederland gebruiken stelt in de praktijk eigenlijk heel weinig voor en is gebaseerd op vrijwel waardeloos onderzoek uit de jaren '70. Wist je dat er bij de betere springpaarden boven de zeven jaar zelfs meer paarden zijn met fase 3 en 4 dan paarden met fase 1 of 2? Of nog, er zijn veel meer paarden met fase 4 hoefkatrolontsteking op de foto's die nooit problemen geven dan paarden met diezelfde foto's die wel kreupel gaan lopen.

Ikzelf zal nooit een paard laten staan omwille van hoefkatrol. Dat je jouw paard hebt moeten laten afmaken omwille van hoefkatrol vind ik jammer. Maar als je wil raad geven aan andere mensen en een doemscenario wil voorhouden omwille van 'fase 4", dan is het wel best dat je voldoende kennis hierover hebt.

Een interessant artikel hierover is misschien hetvolgende : http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

Of je kan onze website eens bezoeken : http://www.hoefkatrol.be
Deze maand is er een artikel verschenen in Bit waarin onze visie verduidelijkt wordt. Als je BIT niet hebt kan je het artikel ook online raadplegen op onze site. Hierin komt ook een hoefsmid en dierenarts aan het woord over hoefkatrol.

En NaVy!, ik ben blij voor jou dat het nu beter gaat!

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 11:53

Hoi,
Bij mijn paard is vorig jaar ook hoefkatrol vastgesteld, ik ben daardoor veel hoefkatrol opgaan zoeken, ik kwam toen bij de site van Suzanne en deze is http://www.hoefkatrol.nl en later bij de site van Antione en deze is http://www.hoefkatrol.com.
Antione heeft een rij methode en die werkt echt, heel veel mensen geloven het niet als ik het vertel.
Ik ben 2 keer naar een clinic geweest en het is echt aan te bevelen om 29 december te gaan,

Groetjes Anna

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 14:56

Navy, ook ik heb een paard met hoefkatrol fase 4. En ze liep er kreupel op (we hadden haar net 3 maanden en er was veel en hoog gesprongen met haar door de vorige eigenaar). Ook wij hebben er ander beslag onder laten plaatsen: egg bars met zooltjes en siliconen. Meteen na het beslaan liep ze goed, nog wel wat stijf maar niet meer kreupel. Met massages zijn haar spieren weer losgemaakt.

Vervolgens zijn we haar anders gaan trainen (ze liep ook erg scheef). Alhoewel ik niet de methode van Antoine de Bodt kende, heb ik samen met mijn instructeur kennelijk toch goede dingen gedaan. Ze loopt nu nl. vrijwel recht, is soepel geworden en heeft nooit meer gekreupeld.

Na 1,5 jaar zijn de egg bars eronder uitgegaan en heeft ze gewone ijzers gekregen. Dat is alweer een halfjaar geleden en ze loopt nog steeds super! Dat ze geen pijn meer heeft is duidelijk te blijken. Ze was altijd vrij zuur met poetsen en zadelen en met rijden vluchtte ze. Nu is ze hartstikke lief, makkelijk en begint fijn in de dressuur te komen.

Het is dus mogelijk dat een paard van hoefkatrolontsteking geneest. Helaas zijn er veel mensen (vooral dierenartsen) die de 'oude' denkwijze nog hebben, mij is toen geadviseerd haar af te laten maken. Maar met speciaal beslag en/of andere trainingsmethoden, kan je zo'n paard weer goed krijgen.

Veel plezier met Navy, ik ben blij dat ook jij een oplossing gevonden hebt!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 15:34

In genezen geloof ik dus niet,
Jullie gebruiken het paard nu op een juiste manier waardoor ze er geen last van heeft...

siouxsie

Berichten: 575
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 20:49

ehh ik heb da vorige bericht niet geplaatst hoor
maareh:
dat paard dus die was zo ,dat ze ervoor ging weetje ...
enneh bij dat paard ging het ook een poos goed en toen weer helemaal perfect.
totdat ze een wei inging met een ander paard
toen is ze tegen het schrikdraad (waarscheinlijk) gegaan en is ze zoo geschrokken dat ze een hele rare beweging maakte...
einde verhaal voor haar dan dus OPPASSEN

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 12:54

voor mensen die een paard met hoefkatrol hebben: lees de laatste Bit eens: inderdaad door de juiste methode van trainen krijg je een paard weer regelmatig.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 15:59

Het is geen kwestie van hoefkatrol genezen, maar je paard op de juiste manier trainen waardoor de betreffende voet(en) niet meer overbelast worden. Hierdoor verdwijnen de pijnklachten en dus de hoefkatrolontsteking. Hoefkatrolontsteking is niet meer of minder dan het gevolg van andere problemen (bijv. een zwak achterbeen of een scheefstaand bekken). Verhelp je de oorzaak, dan verhelp je ook de pijnklachten in de voet. Je geneest dus niet de hoefkatrolontsteking...

Ik heb nu een aantal paarden opgeknapt zien worden door o.a. bioscan en/of methode Antoine de Bodt en je paard naar de slager brengen omdat hij een 4 voor zijn straalbenen heeft is dus niet nodig.

Navy wordt dus waarschijnlijk op de goede manier gereden.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-01 11:18

Helemaal mee eens en ik denk dat als je toppaarden op de foto zet dat ook een groot deel er niet met 1tjes vanaf komt.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-01 01:01

Even technisch: je geneest niet de afwijking in het straalbeen, maar wel de ontsteking (net zoals Mieke schrijft).

Trouwens, ik ken iemand die een pony heeft, waarbij het straalbeen verbeterd is. In fases weet ik het niet, maar op de foto had de pony een duidelijke afwijking. Na twee jaar op de wei te hebben gelopen hebben ze het dier weer op de foto gezet en er was niets meer te zien. Natuurlijk is zo'n foto een momentopname, maar met die pony wordt momenteel weer alles gedaan (ook springen) en die heeft nooit meer gekreupeld.

Ik heb er ook over gedacht om Lamanda weer op de foto te zetten. Kijken of ook bij haar het straalbeen verbeterd is. De kosten, het gedoe, de stress voor haar etc. zorgen ervoor dat ik het niet doe. En wat schiet ik er mee op, ze loopt nu prima ongeacht hoe slecht dat straalbeen ook is.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 20:36

Dank jullie wel allemaal!
Heel regelmatig krijg ik reacties: waarom spring je niet mee? Dan zeg ik altijd dat dat niet kan, door die hko, en dan kijken ze me altijd heel verbaast aan: heeft ze dat dan??
Maar, ik ben er van overtuigd dat mijn Navy geen pijn heeft. Ik dwing r niet om op de verharde wegen te lopen!
Voor ze de wei in gaan moeten ze over een stuk verhard, en dat doen ze allemaal netjes in stap, maar Navy niet, die gaat bokkend in galop het weiland in!
Maar springen oid vind ik wel een beetje te veel van t goiede Lachen

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 21:01

sorry, maar jullie praten hier over hoefkatrol ( op sommige na).

maar ieder paard heeft hoefkatrol. Het wordt pas erg als het hoefkatrol ONTSTEKING is.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 09:45

Jaja Merle maar je begrijpt toch wel wat ze bedoelen, iedereen weet dat een paard een hoefkatrol gebied heeft en een ontsteking daar hoefkatrolontsteking heet. Zelfs veeartsen gebruiken de term hoefkatrol hoor.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 12:57

Ik geloof dus om de bovengenoemde redenen neit in rontgenologische keuringen. Ze zijn zo duur en bieden maar zo weinig zekerheid. Als iemand bij mij een paard wil kopen mag hij alle keuringen doen. Indien een paard afgekeurd wordt, zal ik de klinische keuring betalen, maar worden ze rontgenologisch afgekeurd mogen ze zelf dokken. Ik geloof er namelijk ook niet in. Er zijn veel paarden die "klinische hoefkatrol hebben" en dus mooie foto's hebben maar kreupel lopen, en er zijn paarden die volgens de foto's hardstikke kreupel zouden meoten zijn. Geef mij maar dan een rad paard met slechte foto's!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 14:30

nou, ik heb eens bijna een paard gekocht, maar die had 4 tjes. Dusse, die koop ik niet. Jammer dan...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 14:38

Hangt er ook een beetje van af Merel hoe oud het paard is, en hoe hij loopt. een jong paard met 4tjes, die nog niet veel gedaan heeft is risicovoller dan een paard van 8 of 9 die zelden of nooit kreupel heeft gestaan met zijn viertjes.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 14:52

ja, maar voor de military koop ik geen paard met 4tjes. ze krijgen zulke harde klappen op de benen.

Maarre, voor recreatie of beete dressuur zal het wel kunnen Verward niet echt ervaring mee.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 16:19

Een paard met 4tjes die hoog in de sport loopt hoeft nooit kreupel te worden hoor terwijl bv een paard met 1tjes die hoog in de sport loopt wel kreupel kan worden, dit is klinische hoefkatrol bv en dat is niet op de foto te zien. Rontgen foto's geven een stukje zekerheid maar meer niet. Ik laat wel altijd mijn paarden klin en rontg keuren en als ze een 3tje of hoger hebben koop ik ze ook niet, niet omdat ik denk dat ze sneller kreupel worden maar omdat ik ze met winst wil verkopen en veel mensen willen zo'n paard in de verzekering doen die ze dan van mij kopen en een verzekering accepteert geen 3-en etc. dus tja het is moeilijk.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 23:05

ik denk dat als je genoegen neemt met een paard met benen met 3-en en 4en, en dit dus voor lief neemt 3en en 4-en, hoef je hem ook niet te laten keuren ( niet tegen jou mytens, tegen de rest) dusse, dat scheelt geld

Enne, je kan een 100% gezond paard kopen die kreupel wordt of een slechtere en die goed blijft. _________________
Love ya all!! keep smiling!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-12-08 19:51 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-12-09 18:57 ]</font>

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 19:42

Sorrie Merel maar je hebt duidelijk geen flauw idee waar je over praat.
Iemand die kan schrijven "als je genoegen neemt met drieen of vieren hoeft een paard niet te laten keuren" zegt al genoeg.

Dit slaat werkelijk nergens op. Als je normaal gesproken een paard koopt gaat niet iedereen direkt foto´s laten maken. Meestal vinden mensen het goed als een paard door de klinische keuring komt. Alleen als het om erg dure paarden en dus over verzekeringen van boven de 10000 gulden grijpt men naar foto´s.

Als ik jou goed begrijp laat jij dus je paard elk half jaar opnieuw op de rontgenfoto zetten???? Want dat is nl. nodig wil je er zeker van zijn dat je een paard hebt wat hoefkatrolontsteking vrij is. Want iemand zo als jij weet dan natuurlijk ook dat sommige vormen binnen een half jaar kunnen ontstaan.

Het risico op kreupel worden en het beeld op de foto heeft niets met elkaar te maken. Zoals Mytens al schrijft hoeft zo´n paard nooit kreupel te worden.

Adrienne

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 19:45

Citaat:
Op 2001-12-07 22:05, schreef Merel Blom:
ik denk dat als je genoegen neemt met een paard met 3en en 4-en, hoef je hem ook niet te laten keuren ( niet tegen jou mytens, tegen de rest) dusse, dat scheelt geld


Als je ´genoegen´ neemt? Ik weet niet hoe ik op zo´n botte opmerking moet reageren... Verdrietig

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 20:38

ow sorry, ik bedoelde het niet zo.

ik bedoelde het meer met genoegen van die benen ( dus slechte benen, dus gewoon die benen voor lief nemen en dan meer naar de rest van het paard kijken). Niet tegen over het hele paard. dusse, sorry

_________________
Love ya all!! keep smiling!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-12-08 19:46 ]</font>

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 20:40

en nee, alleen als ik ze laat keuren laat ik ze op de foto zetten, want dan komen ze ten minste de verzekering in.
En wanneer je ze laat keuren en ze hebben er al last van, weet je ZEKER dat ze het hebben. Wanneer je ze koopt zonder deze aandoening, heb je KANS dat ze er last van krijgen. Dus wel een verschil.
_________________
Love ya all!! keep smiling!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-12-08 19:48 ]</font>