Mijn shetje is hoefbevangen,zal eerst wat over haar vertellen ze is superslank en normaal gesproken ook een drukke pony ze krijgt hooi(eiwitarm) en klein beetje voerpeen in de winter bij.En normaal gesproken ook een paar uurtjes weidegang per dag,ze loopt altijd buiten in een paddock en er is een schuilstal.
Ze staat nu in nat zand en kan als ze dat wil kan ze liggen in vlas in de stal.
Nu is ze voor de tweede keer hoefbevangen,heb vorige week woensdag meteen de dierenarts gebeld omdat ze bijna niet meer kon lopen mijn eigen dierenarts was vrij en kreeg nr van de dienstdoende,deze dacht dat ze niet hoefbevangen kon zijn maar spierbevangen en adviseerde metacam te geven en met enige dwang haar toch een paar uurtjes op het land te zetten,(dierenarts kwam niet tenzij ik dacht dat ze terplekke dood zou kunnen vallen)
Sinds zondag kon ze helemaal niet meer lopen ben ruim een uur bezig geweest haar weer bij huis te krijgen normaal 2 minuten lopen.
Maandag nog steeds geen stap en erg zweten de dierenarts gebeld en die stuurde een collega laat in de middag
(was heel erg druk)ik vertelde dat ze volgens mij zwaar hoefbevangen was,dit vond ze vreemd want is er de tijd niet voor,en aan vier hoeven neeee komt bijna niet voor,
Na een onderzoek stelde ze haar diagnose ja toch bevangen en aan vier hoeven,blijf maar metacam geven ik overleg met collega morgen bellen hoe het gaat.
Volgende dag gebeld,er was overleg geweest en omdat de metacam niets meer doet is het einde verhaal(inslapen dus)want hoefbeentjes gekanteld is een hopeloze zaak.Ik moet maar laten weten wanneer.....
Dinsdag ben ik begonnen met magnesium geven (info op paard natuurlijk)wat zou kunnen helpen bij een chronisch bevangen pony hiervan moet het resultaat binnen twee weken zichtbaar zijn en geef haar ook nog metacam.
Is het reeel tegenover de pony dat ik haar nog even de tijd wil geven of de magnesium aanslaat en heeft iemand nog tips om de pijn te verlichten?
Ook heb ik haar apart(draad ertussen) gezet overdag omdat de andere al het eten opeet (hooi) ze duwde haar steeds weg ook al zet ik op diverse plaatsen hooi en dan doet het te veel pijn om steeds naar het hooi terug te gaan.(hooi spoel ik ook uit om eventueel fructaan te verwijderen)
Een dieet is uitgesloten!!!! omdat ze al bijna niet meer eet (hooi)en erg afvalt en er is niets anders wat ik haar mag geven??
Groetjes van Anja