Shetje hoefbevangen,in laten slapen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cleotinka

Shetje hoefbevangen,in laten slapen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:15

Mijn shetje is hoefbevangen,zal eerst wat over haar vertellen ze is superslank en normaal gesproken ook een drukke pony ze krijgt hooi(eiwitarm) en klein beetje voerpeen in de winter bij.En normaal gesproken ook een paar uurtjes weidegang per dag,ze loopt altijd buiten in een paddock en er is een schuilstal.
Ze staat nu in nat zand en kan als ze dat wil kan ze liggen in vlas in de stal.

Nu is ze voor de tweede keer hoefbevangen,heb vorige week woensdag meteen de dierenarts gebeld omdat ze bijna niet meer kon lopen mijn eigen dierenarts was vrij en kreeg nr van de dienstdoende,deze dacht dat ze niet hoefbevangen kon zijn maar spierbevangen en adviseerde metacam te geven en met enige dwang haar toch een paar uurtjes op het land te zetten,(dierenarts kwam niet tenzij ik dacht dat ze terplekke dood zou kunnen vallen)
Sinds zondag kon ze helemaal niet meer lopen ben ruim een uur bezig geweest haar weer bij huis te krijgen normaal 2 minuten lopen.
Maandag nog steeds geen stap en erg zweten de dierenarts gebeld en die stuurde een collega laat in de middag
(was heel erg druk)ik vertelde dat ze volgens mij zwaar hoefbevangen was,dit vond ze vreemd want is er de tijd niet voor,en aan vier hoeven neeee komt bijna niet voor,
Na een onderzoek stelde ze haar diagnose ja toch bevangen en aan vier hoeven,blijf maar metacam geven ik overleg met collega morgen bellen hoe het gaat.

Volgende dag gebeld,er was overleg geweest en omdat de metacam niets meer doet is het einde verhaal(inslapen dus)want hoefbeentjes gekanteld is een hopeloze zaak.Ik moet maar laten weten wanneer.....

Dinsdag ben ik begonnen met magnesium geven (info op paard natuurlijk)wat zou kunnen helpen bij een chronisch bevangen pony hiervan moet het resultaat binnen twee weken zichtbaar zijn en geef haar ook nog metacam.

Is het reeel tegenover de pony dat ik haar nog even de tijd wil geven of de magnesium aanslaat en heeft iemand nog tips om de pijn te verlichten?
Ook heb ik haar apart(draad ertussen) gezet overdag omdat de andere al het eten opeet (hooi) ze duwde haar steeds weg ook al zet ik op diverse plaatsen hooi en dan doet het te veel pijn om steeds naar het hooi terug te gaan.(hooi spoel ik ook uit om eventueel fructaan te verwijderen)

Een dieet is uitgesloten!!!! omdat ze al bijna niet meer eet (hooi)en erg afvalt en er is niets anders wat ik haar mag geven??

Groetjes van Anja

MyrtheJ

Re: Shetje hoefbevangen,in laten slapen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:20

Ik denk persoonlijk echt dat er meer aan de hand is dan een beetje hoefbevangenheid. Staat ze nog wel? Misschien dat een goede smid uitkomst kan bieden, en zeker weten nog een second opinion aanvragen bij een andere veearts!
Verder zou ik ook zoeken in het alternatieve circuit, naar een fotoreader bijvoorbeeld. Daar komen ook bijzondere antwoorden uit naar voren denk ik..

Als ze niet wil lopen, niet laten lopen. Je moet je voorstellen dat de hoef een spons is waar het hoefbeen doorheen duwt en waar ook nog haar gewicht op terecht komt, hardstikke gevoelig dus. Probeer haar met een oude wormenspuit toch een papje met het een en ander erin naar binnen te werken, geprakte wortel/appel/brood bijvoorbeeld.

Ik zou het zeker nog even afwachten en nie tmeteen opgeven. Eerlijk gezegd vind ik het ook raar dat de pony geen pijnstillers gekregen heeft..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:57

Geen appel en wortel geven. Dit bevat fructaan. Deze tijd geeft juist veel bevangen paarden door de koude nachten en de zonnige dagen. Door de hoeveeheid opgeslagen fructaan. Kijk eens in de sticky op medisch bij beenproblemen. Daar staat een hoop info.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:09

Helaas is het zo dat dierenartsen nog niet heel erg veel over hoefbevangenheid weten. Niet de tijd van het jaar? Onzin, vorige week met de vorst en dan overdag lekker zonnig, funest! Ook denken nog steeds veel dierenartsen dat het door eiwitten komt.

Ik denk dat je heel erg goed bezig bent. Je hebt je aardig ingelezen kan ik merken aan bijv. het uitspoelen van het hooi om het fructaan te verminderen.
Ik zelf heb als pijnstilling bij mijn hoefbevangen paard destijds phenylbutazone gegeven. Werkte bij Indiana veel beter als metacam en was ook nog goedkoper. Verder heeft de magnesium Indiana vooral goed geholpen bij het verminderen van haar speknek en spekbillen, zij was dus wel te dik.
Ik heb Indiana wisselbaden gegeven, dus koud en warm water, een paar maal per dag. Verder kun je gewoon uitgespoeld hooi voeren. Ik zou de wortels even laten zitten en ook geen brok. Hoefbevangen paarden hebben echter wel voldoende vitaminen en mineralen nodig.
Oh ja, Indiana kreeg ook nog D-Tox van de paardendrogist, dat zijn anti-oxidanten, dus voor het ontgiften van het lichaam.

Kijk het nog even aan en kijk ook nog even op het topic: hoefbevangenheid bij beweging en hoefverzorging.

Ik wens je heel erg veel succes!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:58

Wat ook verlichting kan geven en ook niet veel kost is Aspro bruis door het drinkwater heen doen. Het is pijnstillend, onstekingsremmend en bloedverdunnend wat de doorbloeding in de hoeven verbeterd. Wij hebben ook een chronisch hoefbevangen pony. Zij staat 24u per dag op een stuk land waar absoluut geen gras op staat. Ze krijgt erg arm hooi te eten en heeft speciaal beslag (vanwege gekantelde hoefbeentjes). Ze doet het heel erg goed op het moment, en zodra ze ook maar weer iets gevoelig wordt geven we haar dus de aspro door het drinkwater.

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 19:15

ik ga vanavond alle topics lezen,en denk morgen wat bestellen bij paardendrogist(ijslands zeewier,d tox,traumeel vraag ook eerst advies)
waarmee kan ik haar dit soort dingen en ook het magnesium geven?als fruit niet mag (wortels)ook geen brood etc( brokken kreeg ze niet)
Ik geef nu de magnesium met twee eetlepels appelmoes in een 50 ml spuit (komt dan ong tot 40 ml)met water gaat niet dan laat ze alles eruit lopen
en hoe geef ik straks het andere zeewier etc
ze eet een klein beetje hooi en valt steeds meer af.

Alvast bedankt voor de reacties

Anja

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:47

Er is een centraal topic over hoefbevangen paarden. Daarom hier een slotje.