hoe schimmel behandelen met die kou??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

hoe schimmel behandelen met die kou??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 14:05

De DA heeft bevestigd dat fabiola schimmel heeft dus moeten we haar gaan wassen met imaverol. Maargoed hoe pak ik dit aan.. het is hartstikke koud buiten en ik heb niet de luxe dat ik haar binnen kan wassen en zou dus buiten moeten gebeuren.
Iemand een idee hoe ik haar geen kou kan laten vatten ??

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:18

Ik zou niet gaan wassen, want ik heb dat vorig jaar ook gedaan met mijn pony toen hij schimmel had en toen is hij dus verkouden geworden.
De dierenarts heeft hem toen een spuit tegen schimmel gegeven en dat hielp gelukkig heel goed.
Maar wij hadden toen ook geen stal dus dan moest hij met zweetdeken buiten staan en ik denk dat het daar door is gekomen.
Als jij wel een stal hebt denk ik dat je hem gewoon na het wassen goed in de dekens moet doen.
Succes

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:25

Ik was meestal niet het hele paard, maar alleen heel ruim de plekken waar het zit, en natuurlijk ook de borstels, dekens enz.

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 15:08

het probleem is dat ze echt al plekken heeft over der hele lichaam verspreid. Ik heb wel een stal.. maar je moet haar laten opdrogen voordat die deken erop gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 15:13

Insol spuiten is heel erg goed.

Verder smeer ik imaverol vaak onverdund op de plekken als ze het heel erg hebben.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 15:19

is ook lekker duur.. ik heb van de dierenarts ook een spuit tegen schimmel gekregen, diemoest 2 weken later herhaald worden. daarmee zou hij 9 maanden van het probleem afzijn.. ik was 130 euro lichter en nu heeft mijn paard weer vollop schimmel en het lijkt erger dan ooit.. en hij is in de zomer.. ik denk een maand of 4 geleden ingespoten.. dus het helpt perfect.. maar voor ff.. niet op langere termijn.. en al helemaal niet als je op een manege staat waar iedereen gewoon schijt heeft aan je bordje met verboden te aaien, schimmel Boos!

maar ik heb nu dus ook dat zelfde probleem.. ik ga hem dus wel wassen met imaverol, inspuiten doe ik pas wanneer ik op mijnnieuwe stal sta..
als je paard namelijk steeds aangeraakt wordt door verschillende mensen die vervolgens nooit hun handen wassen heb je zo een stal vol schimmel.. terwijl jij er alles aangedaan hebt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 16:17

Het is niet zo effectief als helemaal wassen, bij lange na niet, maar je kunt de imaverol oplossing ook in een plantenspuit doen en dan de plekken waar het zit ruim inspuiten en even doorborstelen, zodat het tot op de huid nat is. Dan koelt ze in ieder geval niet zo snel af van het stromende water.
En bij het opdrogen goed opletten dat ze niet op de tocht staat. Als ze er braaf genoeg voor is, kun je misschien voorzichtig proberen of je met een fohn een handje kunt helpen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:30

Als je nog aan griseofulvine kan komen, wat je gewoon door het voer kan geven, ben je het beste af Haha!

Mag je alleen niet aan opgroeiende jonge dieren en niet aan drachtige merries geven, omdat er een groeiremmer in zit.

Het middel isnmiddels niet meer verkrijgbaar in de handel helaas, en ze hebben er nog geen vervanger voor. Zo'n kuur werkt echter perfect Haha!

Wij hadden hier de oude dame van 32 vol met schimmelplekken, en die durfde ik met die kou echt niet te gaan wassen; het arme dier zou erin gebleven zijn

Een kuurtje met griseofulvine heeft prima geholpen Haha!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:02

Ik had een paard met schimmel in de winter met vorst Boos! . Ik had 2 dekens en een wollen deken. 1 deken op en de andere deken was benevelt met imaverol en was aan het drogen. Paard met de plantenspuit met imaverol benevelen, wollen deken op en toen ze droog was haar stal deken weer op. De schimmel was snel weg en is niet meer terug gekomen. Zorg dat je alles goed schoon houdt en je zelf ook niet vergeten. Paarden kleren meteen in de wasmachine gooien als je thuis komt.

mojo
Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:29

Je kan je paard ook gewoon aleen afsponsen met imaverol wel verdund met warm water, en hem dan op stal zetten met 1 of 2 zweetdekens tot ie weer droog is.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:37

Mijn merrie heeft ook een keer enstige schimmel gehad. Heb haar onder een deken gezet en onverdund Imaverol erop gesmeerd. 3 dagen achter elkaar, dan is de schimmel verstikt en dan weer lucht geven door de deken af te doen.

Bij mij hielp het niet, want er kwam steeds meer en meer bij. Ik heb haar laten enten (idd ERG duur). Was met 4 weken over.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:15

emmer met lauw water en de imaverol erin,dan met een spons de plekken en ver eromheen indeppen.

eventueel een deken erover en klaar is kees!