gevoelige vacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

gevoelige vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 13:56

het paard van een vrouw op stal heeft een heel gevoelige vacht. deze schuurt echt supersnel af. Niet alleen waar het deken voor zit op zijn schouders maar zelfs waar de teugels tegen de hals komen en waar het sjabrakje op zijn rug ligt wordt ie kaal. ook op de plaats waar de sporen zitten heeft hij geen haar meer over.
Voor zijn schouders hebben we wel een oplossing daar zit zo'n borstbescherming ding onder zijn deken, maar voor de rest krijgt ie allemaal kale plekken. wie weet wat je hieraan kan doen? want het ziet er niet echt mooi uit zo'n paard wat overal afgeschuurde haren heeft.
alvast bedankt,
groetjes,
Anne-marie

Dimpie

Berichten: 264
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:02

Ik heb een tijdje Kernelcote aan m'n pony gegeven, ook i.v.m. een gevoelige vacht/huid. Dit hielpt heel goed. Maar volgensmij is dit middel inmiddels niet meer in de maak Boos! Wij kunnen er iig niet meer aan komen Boos!

Als je geluk hebt hebben ze het in een dierenzaak/ruitersportzaak (het is nl. ook voor honden en katten) bij jullie in de buurt!

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:08

Dimpie schreef:
Ik heb een tijdje Kernelcote aan m'n pony gegeven, ook i.v.m. een gevoelige vacht/huid. Dit hielpt heel goed. Maar volgensmij is dit middel inmiddels niet meer in de maak Boos! Wij kunnen er iig niet meer aan komen Boos!

Als je geluk hebt hebben ze het in een dierenzaak/ruitersportzaak (het is nl. ook voor honden en katten) bij jullie in de buurt!


Dit middel is idd heel fijn, voor alle soorten huid en vacht problemen.
Het wordt nog wel gemaakt, en is onder andere bij het Guppy in Lunteren (?) te verkrijgen.
Wordt trouwens ook al Velcote verkocht, misschien dat het onder di enaam wel te verkrijgen is bij jullie.

Dimpie

Berichten: 264
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:01

Citaat:
en is onder andere bij het Guppy in Lunteren (?) te verkrijgen

Daar ga ik binnenkort dan zeker ff naar bellen OK dan! Het hielp heel goed, of we er dan een eindje voor moeten rijden maakt niet uit Haha! . Ik weet niet waar Lunteren licht namelijk Blond

Velcote hebben we ook al gehad, maar dat was ook niet meer te verkrijgen Verward
De winkel zei tegen ons dat het bedrijf van Kernelcote faillliet was, was overigens wel een vaag verhaal. Misschien wil de ruitersportzaak het gewoon niet meer verkopen wegens te weinig afname Verward

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 11:53

is het toevallig een volbloed?

obiwan
Berichten: 281
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:27

hoi, ik heb hier dus ook heel erg veel last van. Mijn paard heeft ook schuurplekken van mijn benen, van de singelstoten en achter haar oren van het hoofdstel, maar nou zei mijn instructrice dat ze misschien heel heftig reageerde op leer. Toen ik nog rubberen laarzen had, had ze namelijk geen schuurplekken. Ik smeer het nou elke dag in met uierzalf, en het word niet meer erger, maar het gaat ook niet weg. Ik ben dus echt heel erg benieuwd of iemand een super oplossing heeft en ik zal ook meteen rondvragen voor dat Kernelcote/Velcote middel!!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 22:48

bedankt voor jullie reacties! Het is trouwens geen volbloed, het is een gewone kwpn ruin.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:26

ik ken het probleem
mijn vroegere pony schuurde zich ook overal kapot waar het maar kon
het hoofdstel, achter de orden, op de wangen, de singel , deken
met die dekenbeschermer moet je trouwens opletten of hij niet op de rug een plekje krijgt
haar zoon, de Anglo


arabier van mijn dochter, heeft ook zo;n gevoelig huidje en kreeg van die borstbeschermer dus plekjes op zijn rug, want daar trok de rand tegen de haren in
Neopreen singel nemen en verder, tja, overal bontjes ne lapjes zeemleer

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:28

obiwan schreef:
maar nou zei mijn instructrice dat ze misschien heel heftig reageerde op leer.

Dan zou een zadel en hoofdstel van kunststof de oplossing kunnen zijn.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:41

zadel hoeft toch niet? daar ligt een sjabrak onder
hoofdstel van kunststof zou kunnen, zo'n endurance honfdstel
of het leer heel goed inolieen zodat het supersoepel wordt

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 20:53

Ze krijgt ook geen plekjes van het zadel, maar van de rand van het sjabrakje en de eigenaresse van het paard rijdt met spring teugels, dus ik denk niet dat het een lederallergie is. In de zomer heeft het paard het trouwens veel minder. dan heeft het ook geen deken om dus dat scheelt ook al.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:12

een bontsjabrak van Christo verhelpt dat
ik ken het probleem van hetrandje van het dekje dat schuurt

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:51

Bontsjabrak is niet altijd een oplossing in dit geval!
Mijn paard is ook supergevoelig op zijn vacht, heeft ook plekken van zijn deken, teugels, hoofdstel, sjabrak e.d.
Door het bontsjabrak kreeg hij echter huidirritatie die resulteerde in een drukking op zijn rug! In zijn geval was een bontsjabrak dus niet goed.

Ik doe er weinig meer aan, heb gewoon geaccepteerd dat hij een hele gevoelige huid en vachtstructuur heeft en hoop op nieuw haar als hij zijn zomervacht weer krijgt.

Zo'n borst- en schouderbeschermer kan ook tegengesteld werken trouwens, bij mijn paard ging het eronder enorm broeien waardoor hij heel veel jeuk kreeg en juist nog meer ging schuren! De borstbeschermer die ik had was van zo'n soort wielrennerskleding-stof en dus synthetisch. Daar kan meneer dus ook niet tegen!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:04

Wat nog wel eens wil schelen is de plekken waar het schuurt inspuiten met Equistar/Equishine of iets dergelijks, in ieder geval dat spul waar ze zo spekglad van worden. Moet je paard daar alleen niet net allergisch voor zijn...

Schuurplekken op het hoofd van het hoofdstel kan een reactie zijn op zweet, met name achter de oren wil het nog wel eens wat broeierig worden onder het hoofdstel. Direct na het rijden afsponsen van die plekken kan dan helpen.
Allergie voor een bepaald leeronderhoudmiddel komt ook nog wel eens voor.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:51

Mijn paard heeft zomers ook een heel dunne vacht en als ik niet uitkijk kale plekken van het hoofdstel, singel, enz.

Ik heb slechte ervaringen met het insmeren; het maakt de huid alleenmaar zachter en haren krijg je er niet mee terug.
Dus ik ga het probleem van binnenuit te lijf....rond deze tijd start ik met het geven van Equi Derma, dat is een vodingssupplement specifiek voor het ondersteunen van de huidfunctie. Dat heeft de afgelopen keer prima geholpen! OK dan!
Daarnaast geef ik m'n paard MSM (hele jaar door), dat is voor heel veel dingen goed, maar ondersteunt ook de huid-, haar- en hoefgroei.

Daarnaast is het heel belangrijk na het werk alle zweetplekken goed af te sponzen en te drogen, zodat niet kan gaan smetten.

Dus ik denk dat ik deze zomer niet met allerlei bontjes e.d. in de weer hoef! Lachen