is dit droes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

is dit droes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 16:55

mijn verzorgpony hoest sinds kort heel erg. een meisje dat bij ons op stal is zei dat het leek op droes. we voelden wel een klein bobbeltje bij de keel van de pony. kan dit droes zijn?

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:23

dat bobbeltje wel, maar dat hoesten volgens mij niet. Bij mij op stal hebben ze allemaal bobbels en droes maar geen hoest. Heeft ie ook neusuitvloeiing, dan is het zeker droes en even temperaturen, dat kan ook heel veel zeggen!!!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:54

Heeft het paard koorts, geel/groen snot en een grote bulr bij de kasken in de buurt, dan is er een mogelijkheid tot droes, zou de da er even bijahalen die kan het voor je uitsluiten, tot die tijd apart houden van andere paarden en nat hooi voeren evt foene griek of hoestsiroop, succes

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:16

Als je paard verkouden is, zwellen de lymfknopen ook, zomder dat dit droes is! Bij droes treedt er abcesvorming op in de lymfknopen, bij een verkoudheidsvirus niet, maar in de lymfknopen komt wel een reactie opgang van de afweer.
Het feit dat de lymfknopen gezwollen zijn, wil dus helemaal niet zeggen dat hij dreos heeft, maar dat er ergens in het drainage-gebied van die lymfknoop een ontsteking zit. En dat kan dus heel goed een keelontsteking oid zijn. Duvel heeft dat pas ook gehad, dikke lymfklieren, pijnlijke keelstreek, slecht eten, neusuitvloeiing (geelgroen, slijmerige, dikke klodders) en flink hoesten.

Apart houden van de andere paarden heeft in dit geval echt geen zin meer, want de infectie is al lang door heel de stal gegaan, het duurt nl een paar dagen (incubatietijd) voordat een virus aan kan slaan.
Even de dierenarts bellen en hem laten kijken, als het voor in de luchtwegen zit krijg je waarschijnlijk een kuurtje sputolysin en eventueel antibiotica, maar dat laatste hoeft niet.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:09

Het is pas besmettelijk als het abces open is!!! als het paard totaal geen uitvloeing of iets dergelijks heeft kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en het dier apart zetten! Een paard dat droes heeft mag GEEN antibiotica!!!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:07

shaneen schreef:
Het is pas besmettelijk als het abces open is!!! als het paard totaal geen uitvloeing of iets dergelijks heeft kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en het dier apart zetten! Een paard dat droes heeft mag GEEN antibiotica!!!



helaas, de besmetting vind al in een veel eerder stadium plaats

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:07

shaneen schreef:
Het is pas besmettelijk als het abces open is!!! als het paard totaal geen uitvloeing of iets dergelijks heeft kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en het dier apart zetten! Een paard dat droes heeft mag GEEN antibiotica!!!


Dit is niet waar, het is al veel eerder besmettelijk en apart zetten heeft geen zin. Waarom het wel vaak geadviseerd wordt? Omdat het niet zo fijn gezicht is als iedereen het paard ziet met de doorgebroken abcessen.
En omdat het een gevoel van bescherming geeft, het zieke paard te isoleren, maar de infectie is echt al door de stal heen gegaan ruim voordat de abcessen openbreken.

En nogmaals, als het paard flink hoest, is het zeer waarschijnlijk geen droes, maar een verkoudheidsvirus en dat paard mag juist wel antibiotica, om een secundaire bacteriƫle infectie te voorkomen (en een kuur sputolysin om de voorste luchtwegen te ondersteunen).
En als er op stal wel een paard is met droes, kun je de andere paarden twee maal daags temperaturen, als de temperatuur stijgt en de lymfknopen zijn nog niet gezwollen, mogen die paarden WEL antibiotica, om de abcesvorming te voorkomen. Ook als je wel het droespaard apart gezet hebt, zou je dit met de andere paarden dus moeten doen, omdat de infectie al door de stal is heengegaan voordat je bij het eerste paard de diagnose gesteld hebt.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:11

Ik zou de da even bellen... Ik denk niet dat droes iets is waar je naar moet gaan raden....

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 22:12

de pony waar ze mee op stal staat heeft het nu ook. ik denk niet dat het droes is, als ik al jullie verhalen hoor. het is echt een heel klein bultje dat ik voel bij haar keel, ze hoest wel heel veel en snottert een beetje, dus ik denk (en hoop) dat ze gewoon een beetje verkouden is. het is nl. best een tochtige stal waar ze staat. bedankt voor de tips OK dan!