--> dierenarts <-- mijn schuld?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

--> dierenarts <-- mijn schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 19:58

Hoi
Ik was vandaag weer bij mij v.z. pony die ik nou een week doe omdat de eigenaar op vakantie is
Vandaag ik na het rijden haar een wortel gegeven zet haar in de stal kom terug, nog steeds geen wortel op en ze lag Verward
dus ik schrik ga der bij zitten pak een handje bix, wat hooi, en wortel maar ze nam alleen een hapje bix en toen niks meer
Ik in paniek Verdrietig zie ik mijn vriendin met haar ijslander langs rijden (die had net gelesd) dus ik huilend na haar toe wat moet ik nou enz. zij zegt kijk is of ze opstaat dus ik kijk deed ze na veel moeite! Ga weer ever verder praten ligt ze weer, op een gegeven moment kwamen de eigenaren van dat huis waar daisy dan staat thuis dus ik huilend verteld. Zij zegt doe is zijn dekens af kijken we zo of ze weer gaat liggen, en jawel ze lag weer. Gelukkig woont de dierenarts naast hun dus ik stappen in de bak zij de dierenarts gehaald, hij daisy nageken hij zegt ze ze heeft geen koliek maar ze is niet erg lekker, waarschijnlijk pijn in haar buik daarom eet ze niet. Vraagt die mevrouw komt het door te veel rijden, ik dacht ook bij mezelf "okee" hij zegt zo als je intensief rijd moet alles pijn doen, zoiets was het. Dus de dierenarst gaf daisy een injectie en een paar minuten later at ze haar wortel weer, en ging weer aan de haal met haar bixflesje

Maar komt het nou omdat ik te veel gereden heb?? ik had die dag 50 min. gereden veel overgangen enz. maar ze heeft altijd engergie voor 10 was deze dagen wat minder, maar door rijden kunnen ze toch geen zere buik krijgen enz??
ps. ze is wel 22, maar ze rijd altijd nog pittig

ik vond het nogal hard aankomen hoor dat die vrouw later tegen mij zij dat het mijn schuld was dat het allemaal iets te veel was, en dat ik te veel gereden had
Alsof ik dat men lieve schat oooit aan zal willen doen

Ik ben benieuwd of die vrouw gaat vertellen dat zij denkt dat het komt doordat ik te veel gereden heb!
Dan zal ik dais wel nooit meer mogen doen ofzo Huilen
Maar dat zien we dan wel weer

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:55

Misschien was ze al niet lekker (omdat ze niet goed at), en is het door het rijden wel wat erger geworden? Je moet niet gelijk de schuld bij jezelf gaan zoeken hoor, het is ook echt niet aardig van die buurvrouw en de dierenarts om te zeggen dat het jouw schuld was!!
Ik hoop dat het snel goed gaat met Daisy. Laat je ons even weten wat de eigenaar zegt?

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 21:14

Ja dat zal ik doen ze komen zondag terug wie weet komen ze dan langs dan zie ik ze wel !!
en de dierenarts zij zelf ook van bij intensief rijden komt veel meer kijken! krijgen ze echt geen buikpijn van
en alles klonk goed in haar buik en darmen

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:27

joh natuurlijk ligt dat niet aan je rijden 50 minuten is zelfs een 20jarige echt geen probleem misschien was een beetje koliekerig of een griepie relaxed het is een paard geen porseleinen poppetje je hebt toch de DA erbij gehaald dus je hebt het prima gedaan!!!

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 21:40

Thnx !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:57

mij lijkt dit meer een darmkramp dat lijkt op koliek maar is het niet .Vooral omdat ze direkt op de spuit reageerde .Bij ons heeft een van de paarden er ook regelmatig last van maar dat heeft niks met rijden te maken.Als ze morgen nog stijf is en pijn heeft dan zou het door het rijden kunnen komen.Maar mijn indruk bij het verhaal is een darm kramp, en goed dat je de dierenarts er heb bijgehaald hoor! OK dan!

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 22:01

Okee!!
Morgen ga ik zoiezo niet rijden!
Maar in de stal lag ze wel vrij ongemakkelijk zeg, ze wist niet waar ze die benen van der moest laten!!
en wat is een darmkramp dan ongeveer duurt dat even of? gaat het dus alleen over met een injectie?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:15

Ga wel met haar wandelen. Anders wordt ze erg stijf, na vandaag. Geef haar lekker even een paar daagjes rust. Lekker wandelen en misschien er even op stappen enzo.

Sterkte met je paardje.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 22:30

Oke zal ik doen !!
thn-q

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:34

volgens mij was het gewoon een lichte koliek-aanval
wat stappen is dan altijd goed, en na een spuit is dan alles weer in orde.

het komt niet van teveel rijden hoor! wat zou er dan met al die manegepony's gebeuren na een dagje hard werken Verward die zijn meestal ook niet meer zo jong en lopen heel wat uurtjes op een dag!

gewoon morgen en overmorgen iets rustiger doen, wel wat rijden hoor, niet helemaal stilzetten

ga er gewoo opz itten e wat stappen, voelt ze goed dan wat draven, daarna goed uitstappen en weer op stal zetten.
de dag erna kan je weer iets meer doen.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:22

Onze pony ligt nooit als je bij haar komt, behalve wanneer ze (lichte) koliekaanvallen heeft. Dat gaat met stappen gewoonlijk wel weer over. Nog nooit meegemaakt dat een paard of pony dat van rijden krijgt, zeker niet als je geregeld rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:24

Een darm kramp is net als wij wel eens hebben.Kan komen door iets verkeerds te eten of te koud te hebben gedronken.Het ene paard is er gevoeliger aan als de ander.In principe gaat het vanzelf over maar kan echt wel uren duren .Ik haal zowie zo de D.A erbij om koliek uit te sluiten en bovendien zijn ze na een spuit met een uur weer de oude.Terwijl anders ze een hele dag of nacht pijn hebben.De verschijnsellen lijken op koliek ,onrustig kijken naar hun buik, liggen, niet willen eten.Alleen bij koliek maken ze vaak ook koorts en dat is bij een darm kramp niet.koliek is ook gevaarlijk,een darmkramp alleen pijnlijk.darmkrampen en koliek worden daarom ook vaak verward.Maar ik roep altijd liever de D.A een keer te veel dan te weinig.Beweging is zeer goed als het bij rustig werk blijft stap er wat mee draaf er wat mee of loop er aan de hand wat mee.Als ze alleen maar op stal staat is niet goed haar hele gestel moet in beweging komen ,haar darmen dus ook.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 13:24

Ooow wat ben ik blij met bokt zeg!!
gelukkig denken jullie allemaal net zo als mij en daar ben ik onwijs blij om ! vandaag komt de eigenaar terug ik weet nie of ze ook naar daisy komen maar ik laat het wel horen
thnx allemala