Wat vinden jullie van chloorbandages?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Wat vinden jullie van chloorbandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 23:08

Wat vinden jullie van het gebruik van chloorbandages met wat opgezette benen?
Op mijn manege in Frankrijk werden die al redelijk snel gebruikt na bijvoorbeeld een springles, of als de benen wat opgezet waren. Door chloor trekt de huid weer netjes samen, net als het onderliggend weefsel. Bij zwaardere oefeningen zoals een samengestelde wedstrijd of military werd eigenlijk standaard achteraf antiflogistine gebruikt, maar dat vind ik een erg sterk spul wat ik liever bewaar als het echt nodig is.
Kore heeft momenteel een wat warm en beetje opgezet voorbeen, het is ook een beetje gevoelig als je er in knijpt maar ze loopt wel rad. Waarschijnlijk heeft ze op de wei raar gedaan, ze was ivm de sneeuw een of twee dagen niet buiten geweest en ik was op vakantie dus weet het niet precies. Gisteren gewoon gereden, niks an de hand.
Heb het net met koud water afgespoten en meteen was het al een stuk minder. Ik was aan het overwegen aan de voorbenen chloorbandages om te leggen maar ik had niks bij me.

Wat vinden jullie van chloorbandages bij dit soort gebruik?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:13

Ik denk dat het lichaam een reden heeft om te reageren als het doet (met warme dikke benen) en dat je dus beter dat signaal kan erkennen en het paard een dagje rust geven, als het signaal wegdokteren met dingen als chloorbandages. Ik had nog nooit van het gebruik gehoord maar ik ben er niet stuk van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:15

Nog nooit van gehoord
Wel van in half water, half azijn gedrenkte bandages om zwellingen te minderen. (wel natuurlijk bedenken waaron je paard het heeft)
En dat lijkt me dan ook een prettiger idee, maar goed dat kan aan mij liggen omdat ik met chloor geen ervaring heb.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 23:16

Nou, ik heb gisteren maar een half uurtje rustig aan gereden, en vandaag al helemaal niet, en het was dus nu nog wat warm en opgezet. Ik zei dus dat ik ervan uit ga dat het van gek gedrag op de wei komt, dus het is geen rijtechnisch probleem....

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 23:18

runningkawa schreef:
Nog nooit van gehoord
Wel van in half water, half azijn gedrenkte bandages om zwellingen te minderen. (wel natuurlijk bedenken waaron je paard het heeft)
En dat lijkt me dan ook een prettiger idee, maar goed dat kan aan mij liggen omdat ik met chloor geen ervaring heb.


Ik denk dat het hetzelfde effect heeft. Inderdaad geen 100% pure chloor nee, meer half om half met water.
Waarom, kennelijk dus door de wei, ik zou geen andere oorzaak kunnen bedenken...

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:04

ik heb er nog nooit van gehoord, maar chloor is wel erg chemisch ik weet niet of dat goed is voor je paardje maar ik heb dr geen ervaring mee.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:05

Ik ken wel zoiets, maar dan inderdaad met azijn. Met zuurkool schijnt het ook goed te werken Haha!
Azijn moet je zeker niet te lang laten zitten, want dan gaat het blisteren. Ik denk dat je daar met chloor ook heel erg mee op moet passen, misschien nog wel meer.

Misschien kun je groene leem proberen? Dat is wat vriendelijker en haalt het vocht er ook goed uit is mijn ervaring. Coolpacks gaat ook goed, vind ik fijner werken dan dat geklieder met water.

Heb toevallig gisteren een warm/dik been laten scannen in Emmeloord omdat ik het niet vertrouwde, het bleek mee te vallen, maar er is toch wel wat aan de hand, niet zomaar mee doorrijden!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 13:25

Wat houdt het in als het gaat blisteren Margreet?
Ik kijk het vanavond nog even aan, anders mag ze morgen met bandages op stal blijven staan. Denk dat ik dan voor de azijn ga, heb geen leem in huis, azijn wel. Ik vind dat gedoe met leem altijd zo lastig, het plakt, blijft overal aan zitten, of je bandages zijn goor, en als je geen bandages eromheen doet heb je zo een been vol aangeplakt stro!

Peach

Berichten: 632
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:26

Ik heb er echt nog nooit van gehoord dus kan er ook niet over oordelen Scheve mond

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:32

Ik heb er ook nog nooit van gehoor.. zou t zelf in ieder geval niet toepassen.. dan nog liever antiphlogistine....

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 13:38

elibeest schreef:
Ik heb er ook nog nooit van gehoor.. zou t zelf in ieder geval niet toepassen.. dan nog liever antiphlogistine....



Waar baseer je dat op als ik vragen mag? Zeker als je er nog nooit van gehoord hebt? Verward
Weet je wel hoe sterk antiflo is??! >;)

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:56

Ja.. hebt t jaren verkocht en ook verschillende keren gebruikt.. en vervolgens de pot weg kunnen gooien omdat ie over de datum was...
Verder hebben ze eigenlijk nooit dikke benen gehad... heb ik weer mazzel...

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:24

chloor?
ik zit zelf elke dag met mijn handen in het chloor.
niet bepaald bevorderend voor de vetlaag op je huid...die terkt weg.
ten 2e. sterft het haar af.
lijkt me dus een rare oplossing.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 14:26

Sterft het haar af???
Heb dat in Frankrijk bij de paarden nog nooit gezien!
Natuurlijk moet je het niet dagelijks en onverdund gebruiken, dat weet ik. Gewoon half om half met water, en een nachtje laten zitten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:31

Het effect van chloor ken ik niet. Wel kan ik me voorstellen dat het agressiever is dan azijn.

Onze fysio (die veel met dravers heeft gewerkt) heeft ons de tip van de azijnbandages gegeven. Of liever gezegd: onderlappen gedrenkt in azijn en daar dan bandages omheen. Dit kun je toepassen vlak na een intensieve wedstrijd of training, of om restbeschadigingetjes op de benen weg te krijgen. Die voel je als kleine bobbeltjes langs de pezen en het pijpbeen. Azijn trekt de zwellingen naar buiten, aldus onze fysio. Net als bij insectenbeten.

Bedenk wel dat alleen die behandeling op zich niet zaligmakend is. Zoals RK al zegt: ga ook bij jezelf na waarom je paard dikke benen heeft. Verder moet je er geen gewoonte van maken (hooguit 3 nachten achtereen), moet je ze alleen 's nachts gebruiken als het paard toch al in rust is en daarnaast is het ook goed om (zonder bandages om) op harde grond te stappen. Zie het als een aanvulling op andere manieren om de benen 'droog' te houden.

Mocht je er geld voor over hebben: uit Ierland komt StaySound, een kleiachtige substantie die in de eventing- en hunterwereld veel wordt gebruikt en waar ook veterinairen enthousiast over zijn (Google kent het wel). Het is vrij prijzig, maar dat is een flinke pot groene leem ook.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:41

Koortje schreef:
Wat houdt het in als het gaat blisteren Margreet?


Kort gezegd: Dan krijg je een sterke (ontstekings)reactie van de huid als reactie op een agressieve stof. In het gunstigste geval valt alleen het haar eraf, als je pech hebt valt de hele huid eraf... Scheve mond

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:42

Blister = blaar, een soort blaarvorming dus? Lijkt me idd niet prettig.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:02

Zo kun je het ook wel een beetje omschrijven ja.

Vroeger werd blisteren nog wel eens toegepast in de diergeneeskunde, je stimuleert de doorbloeding in een bepaald gebied sterk, wat de genezing van een blessure kan bespoedigen. Ook "branden" is zoiets. Ik heb nog een oud boekje waar dat in beschreven wordt. Nu zouden we het barbaars vinden... Kan dat stukje wel even scannen als iemand daar interesse in heeft?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 15:25

Ik heb wel interesse ja!

Zoals dus al een paar keer eerder vermeld, verwacht ik dat Kore een beetje een dik pootje had (het was bijna niet dik te noemen, het viel niet te zien, alleen te voelen) omdat ze op de wei raar had gedaan....

En ja, ik wou het zowieso maar 1 nacht omlaten

Ik ga dus (indien nog nodig) maar voor azijn ipv chloor.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:29

Ik heb vroeger brandwonden opgelopen door een akkefietje met Chloor, ik zou het dus sowieso nooit op de huid van m'n paard gebruiken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:11

Bij deze. Het is een oud boekje, een soort "dagboek" van een dierenarts waarin verschillende klachten en hun behandeling beschreven worden. Er staat geen jaartal in, maar ik schat dat het zo rond de jaren 60 is.

Afbeelding

Motje
Berichten: 318
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:16

Helpen azijnbandages (om het zo maar ff te noemen) ook tegen een paard die gallen hebben, of zijn die gewoon blijvend?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:29

Hmm... ik weet niet of ze ook tegen gallen helpen. Gallen zijn al wat meer 'uitgehard'. Die fysio had het met name over recente zwellinkjes, die zijn er nog wel met azijn uit te krijgen. Met oudere 'plekken' weet ik het niet, je zou het kunnen proberen. Maar als je na drie dagen nog geen resultaat ziet, dan gok ik dat het niet helpt.

Ik weet trouwens zeker dat ik al eerder dezelfde vraag heb gekregen (en beantwoord), hier op Bokt of op een ander forum. Maar op beide fora kan ik het niet vinden met de zoekfunctie. Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:39

Bij een hele verse gal misschien, maar bij eentje die er al wat langer zit zal het niet veel effect hebben. In de holtes van de gal ontstaat vaak bindweefsel en dat krijg je niet meer weg.

Gallen zijn meestal ook niet ernstig, al kunnen ze wel een waarschuwing inhouden.

Motje
Berichten: 318
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:47

Ze loopt er niet kreupel op, maar het ziet er niet echt charmant uit.

En ik had BTW die vraag niet eerder gesteld Lachen