oliebol...mijn paard is niet goed!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

oliebol...mijn paard is niet goed!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 20:55

Ik zal maar beginnen met het feit dat mijn paard vandaag opnieuw beslagen is. De voeten waren al niet al te hard gegroeid dus de smid kon er niet teveel afhalen.
Na het beslaan heb ik hem een paar uurtjes buitengezet om even aan zijn nieuwe "schoenen" te wennen.
's middags heb ik hem van de wei gehaald en heb ik hem gereden, hij liep prima. Ik heb namelijk morgen les en heb nog aan de smid gevraagd of ik gewoon kon rijden en dat kon. Ik heb niks gemerkt van gevoeligheid ofzo tijdens het rijden.
Na het rijden heb ik hem op de poetsplaats gezet en hem afgewerkt. Hij heeft daar ongeveer 15 minuten gestaan. Nadat ik de dekens erop had gelegd wilde ik hem op stal zetten en liep hij mega stijf weg, niet normaal!!! Ik heb hem maar eerst gewoon op stal gezet en na een uur heb ik hem er weer even uitgehaald. Hij loopt dus echt mega voorzichtig met me mee. Als ik een draai moet maken lijkt het wel alsof hij struikelt. Na een paar passen gaat het stappen wel beter en worden de passen al wel ruimer. Dit is allemaal op de harde ondergrond. Op de zachte kan ik weinig merken. We hebben ook een klein stukje aan de hand gedraafd op de harde ondergrond en net als in stap is hij dan een paar tellen kort en stijf in de beweging en daarna draafde hij zuiver en goed!!!
Kan dit komen van de nieuwe ijzers die er net onder zitten??? Hij is nog nooit zo gevoelig geweest, ik kon altijd zo wegrijden.
Maar tijdens het rijden in de bak heb ik niks gemerkt, maar dat zou kunnen liggen aan de zachte ondergrond. Op de harde loopt hij echt niet helemaal goed, stijf en het lijkt alsof hij op eieren loopt.
Ik heb de hoefsmid al gebeld en die adviseert om tot morgen af te wachten omdat het toch een gevoeligheid kan zijn die zich nu pas op de harde uit aangezien hij de rest van de dag op een zachte ondergrond heeft gestaan. Alleen met het buitenzetten na het beslaan heb ik ook niks gemerkt en toen moest ik ook een stukje over de harde lopen en dat was vlak na het beslaan. Waarom merk ik het dan pas na het rijden???
Kan iemand mij helpen en weet iemand wat dit kan zijn?? Op stal merk ik niks geks aan hem overigens.
Als hij morgen nog zo stijf loopt laat ik gelijk de hoefsmid weer komen en ik bel de DA.
Dit kan toch niet een plotse hoefbevangenheid of spierbevangenheid zijn he?! Ik ken daar de symptomen niet echt van maar ik weet wel dat paarden dan op een bepaalde manier staan, ook op stal en dat doet hij niet. Hij staat net zo als anders.
Please iemand met ideeen!!!!!!!!!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 21:22

Ik heb hem net voor de zekerheid maar even getemperatuurt maar met 38 graden zit dat wel goed. Verder staat ie net zo rustig op stal als altijd en op stal beweegt hij ook niet stijf.
De hoeven en de benen zijn wel warm, dat kan dus wel duiden op het feit dat de voeten toch te kort bekapt zijn. Ik denk dat dat het euvel is, in ieder geval kan ik niks anders bedenken wat er vandaag anders is geweest dan anders. Alleen die nieuwe ijzertjes.
Maar als hij morgen nog zo gevoelig loopt dan mag de smid toch wel meteen terugkomen om te kijken.
Is het ook verstandig om de DA hiervoor te bellen mocht hij morgen nog niet de oude zijn?

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-04 21:25

woodie schreef:
zou kunnen dat de smid de stand van zijn hoef heeft veranderd,daar moeten zijn spieren dan aan wennen.als je zelf andere schoenen hebt merk je ook pas later dat je pijn aan je voeten/benen hebt.te kort zou ook kunnen,kan best 2 tot 3 dagen duren voordat gevoeligheid weg is!!
waarom gaat je paard eigenlijk naar de smid als het eigenlijk niet nodig is??succes ermee ,laat ff weten hoe het verder gaat!


Nou, het was al wel nodig om hem te beslaan want 1 van de ijzertjes zat al los. En de ijzers waren al helemaal afgesleten. En hij zat ook al weer op 8 weken. De smid heeft mijn andere paard niet gedaan omdat die al helemaal niet nodig was. Maar mijn hengst was blijkbaar toch wel nodig om te doen. Als hij TE kort had gestaan dan had de smid hem ook niet gedaan. Zijn voeten waren welliswaar een stuk minder lang dan anders, dus het zou kunnen dat e.e.a. toch net iets te kort is geworden.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 10:12

Ik heb hem vanmorgen maar gelijk weer even uit de stal getrokken en hij liep weer normaal met me mee. Niet meer zo extreem gevoelig als gisterenavond. Ik heb op de harde ondergrond gestapt en een stukje gedraafd en dat ging goed, was zuiver. Ook het draaien ging weer goed met uitzondering van 1 klein onzeker stapje tussendoor maar het is een huizenhoog verschil met gisteren.
Ik denk nu dus echt dat hij gisteren last heeft gehad van zijn voeten/nieuwe schoenen. Ik zet hem straks even op de wei en dan kijk ik het verder nog even aan.
Denken jullie dat ik hem het beste kan laten staan een aantal dagen? Of zou hij ook wel weer gereden worden nu hij weer goed stapt? Ik weet niet goed wat het beste is. Op de zachte ondergrond loopt hij zowiezo beter, dan zal die zool niet zo gevoelig zijn denk ik dan.
Misschien overleg ik straks toch nog even met de smid. Ik vind het toch wel heel vervelend dat hij nu zo gevoelig is na het beslaan, dat is nooit zo geweest. Ik heb deze smid nu bijna een jaar. Mijn vorige smid moest om medische redenen zijn beroep stoppen en daar had ik eigenlijk nooit die gevoeligheid.
Mijn huidige smid maakt de voeten wel een stuk korter dan die andere maar ze staan wel ruim op de ijzers, dus het hoefmechanisme zou niet belemmerd mogen worden. Ik heb ook niet de indruk dat er elke 8 weken zo'n verschil in bekappen zit. Deze keer waren de voeten wel een stuk minder lang dan normaal om de 8 weken. En dan heeft de smid nog maar een klein beetje eraf gehaald om te voorkomen dat het te kort zou worden.
Zouden jullie de smid nog eens langs laten komen en zouden jullie gewoon weer gaan rijden. De hoeven en de benen waren gisteren nog warm maar nu is de temperatuur weer normaal. IK wilde vanochtend de veearts nog bellen maar ik ben bang dat die weinig kan komen doen. Hij zet misschien zo nu en dan nog een onzeker stapje maar de "stijfheid" was toch echt wel weg.
Zal ik mijn paard gewoon maar een paar dagen vrij geven en lekker op de wei gooien en niet rijden. Misschien is het dan aan het eind van de week helemaal over.
Trouwens, weet iemand precies wat vernagelen is? Daar was ik nog bang voor maar dan zouden ze in principe toch meteen na het beslaan kreupel moeten zijn en blijven? Kan iemand uitleggen wat de symptomen dan zijn?

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 13:31

Dat de voeten in de afgelopen 8 weken niet al te hard gegroeid zijn kan liggen aan het huidige weer en het feit dat de paarden wat minder in het land hebben gelopen. Normaal gezien groeien zijn voeten wel sneller en zijn ze ook echt lang binnen 8 weken.
Ik heb mijn smid nog niet kunnen bereiken om e.e.a. te overleggen. Ik heb mijn hengst al wel in het land gezet en hij loopt weer net zo frivool en blij te bokken en pirouetten te draaien als anders. Ik kan er op dit moment nog weinig aan merken.
Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik nou wel of niet zal gaan rijden vanavond. Na de schrik van gisteren ben ik geneigd nee te zeggen en hem lekker tot zondag te laten staan maar als ik hem zo zie "stieren" op de wei denk ik weer dat het best wel kan. Moeilijk, moeilijk. Ik ga de hoefsmid zowiezo om advies vragen als ik hem te pakken kan krijgen.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 18:20

Ik heb de hoefsmid helaas nog steeds niet kunnen bereiken maar hij heeft net de hele dag op de wei gestaan en loopt nu prima op zijn nieuwe ijzertjes. Ik heb de les afgebeld en laat hem lekker staan vandaag. De hoefjes zijn ook gewoon koud en de benen voelen ook niet meer warm aan. Morgenochtend ga ik hem lichtjes werken, beetje stappen en draven en misschien een rondje galop maar niet teveel. En dan kijk ik even hoe dat gaat. Maar als ik hem nu zo zie denk ik dat het allemaal hartstikke meevalt en dat hij gisteren echt even last heeft gehad van zijn nieuwe schoentjes. Ik wil dan ook met de hoefsmid overleggen dat we dit in het vervolg moeten zien te voorkomen en dat hij hem maar wat langer moet laten bij de volgende keer bekappen.
Voor het oog zijn de hoefjes ook helemaal niet korter dan anders hoor maar het kan voor het paard natuurlijk net anders voelen.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 20:05

Zep schreef:
Is ie niet gewoon een beetje vernageld?


Maar als ie vernageld zou zijn dan kan het toch niet zo zijn dat hij dan nu in een keer wel weer goed is en koude hoeven heeft?
Vernageld is vernageld lijkt me en dan moet er constant een pijn zijn die zich uit in moeilijk bewegen.
Er is nu gewoon echt niks meer aan te zien, ik houd het natuurlijk nog wel een paar dagen nauwgezet in de gaten.
Maar Zep, misschien heb ik het mis wat betreft dat vernagelen. Weet jij zo wat de symptomen zijn???

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 20:11

llleoni schreef:
volgens mij is er wat gebeurt met je paard in de wei...


Dat lijkt me de minst waarschijnlijke optie aangezien hij na de weidegang al 3 uur monter en fris op stal stond. Lijkt me dan dat ik vrijwel meteen na het binnenzetten van de wei iets had moeten merken.
En bovendien denk ik niet dat wanneer hij zich op de wei geblesseerd zou hebben dat hij dan vandaag al weer goed was geweest. Maar goed, ik kan het natuurlijk altijd mis hebben maar dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Het enige wat er gisteren anders dan anders was, was dat hij opnieuw beslagen is geworden. Mijn eerste gedachte gaat nog steeds uit naar onwennigheid op de ijzers, te gevoelig!

Maar wel bedankt voor je inbreng!!!! Waar Bokt al niet goed voor is he *LOL*

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, SemrushBot en 130 bezoekers