Kreupel maar toch ook weer niet..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Kreupel maar toch ook weer niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 18:08

Bram liep een tijdje geleden ineens niet meer lekker, ietwat onregelmatig. Kon er niet helemaal uitkomen van welk been het vandaan kwam. Geen enkel been voelde warm of wat dikker. Heb hem een week stil gezet en daarna gaan stappen over de harde weg. Hier liep hij vrij kreupel. Toen ben ik z'n benen gaan koelen en weer gaan stappen, dit leek beter te gaan.. Weer een paar daagjes rust en elke dag z'n benen even afspuiten/koelen. Eergister even gespeelt met hem in de bak en hij liep niet meer kreupel. Bokken en springen en in draf helemaal zuiver.. OK dan! .. Gister voor de zekerheid een dagje rust en vandaag wilde ik voorzichtig longeren aan het halster om weer te beginnen... Katskreupel.. Bloos! Toen liet ik hem even los draven in de bak, niet meer kreupel, stappen op het harde..kreupel.. Verward .. ik snap er helemaal niks meer van.. Hij staat gewoon op alle 4 de benen, niks is warm of dik, ook niet na het spelen en rennen. Morgen laat ik de DA in ieder geval even kijken maar ik wil graag weten wat jullie denken dat dit zou kunnen zijn...

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 18:29

Misschien een hoefzweer? Daar kunnen ze hartstikke kreupel van zijn, maar ook opeens zomaar een dag niet. En meestal lopen ze op het harde dan slechter dan op het zand.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 18:43

Ik heb geleerd dat de hoef dan warm moet zijn, dat is dus niet het geval. Ik kan verder ook niks zien aan de hoef aan de onderkant..

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 19:40

Nee hoor, dat hoeft niet altijd zo te zijn. Mijn paard heeft ook wel eens een hoefzweer gehad, heel heftig, zonder dat de hoeven warm waren. Je zou eens in de hoef moeten knijpen met zo'n speciale tang. Als ie dan reageert weet je genoeg. Maar gelukkig komt de DA snel, dan weet je wat meer. Sterkte!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 19:45

en als je de hoeven uitkrabt, en dan met het ijzertje van de krabber op verchillende plaatsen van de zool "klopt"
doet ij dan iets? als hij zen hoef wegtrekt zit er veel kans in dat het in zen hoef zit

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 23:13

Die van mij had het ook: wel onregelmatig maar niet echt kreupel en ook niet goed zichtbaar welk been het was. De benen waren niet warm of dik en hij bleef in het weiland ook gewoon aan het rennen.
De dierenarts heeft een buigproef gedaan: links goed en rechts zwaar kreupel (na de buigproef). Er was dus een probleem in het gebied van de hoefkatrol en/of kogel. Vervolgens zijn er rontgenfoto's gemaakt om te zien waar het probleem precies zat. Gelukkig was het geen hoefkatrolontsteking. Hij had een ontsteking in het straalgebied (zit wel in de buurt van de hoefkatrol).

Hij staat nu nog een tijdje op rust, heeft medicijnen gehad en moet een half jaar op eggbarr ijzers staan. Over een paar weken mag ik weer rustig aan beginnen.

Ik hoop voor je dat je paard geen probleem met zijn hoefkatrol heeft... Een hoefzweer lijkt het me niet te zijn, dan zijn ze meestal zwaar kreupel. Waarschijnlijk gaat je dierenarts eerst de hoeven met zo'n tang betasten en als daar niets uitkomt een buigproef doen en dan weet je dus meer....

Sterkte ermee!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 00:50

Kan ik dat zelf doen dat bekloppen??
Dan kan ik alvast de DA vertellen wat er misschien kan zijn..
Me paardje is 22, ben bang dat het de hoefkatrol kant uitgaat, maarja.. zeker weten doe je dat nooit..

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:17

Hmmm moeilijk, beste is gewoon de DA erbij laten komen..
Zou zowieso geen kwaad kunnen om een keer foto's te laten maken van zijn beenderen aangezien hij al 22 is.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 14:13

Ja, maar heeft niet ieder ouder paard een vorm van atrose?.. Ik wil graag weten of ie pijn heeft, dat ie eventueel atrose zou kunnen hebben was al vastgestelt. Maargoed, ik ga eerst de DA bellen en dan hoor ik het wel verder..

TheSyllie
Berichten: 79
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 14:32

Ik heb van mijn merrie van 14 ook foto's laten maken, gewoon ook om te kijken in hoeverre ze atrose hebben...
Ik weet wel dat DA héél vaak zeggen dat het komt door de ouderdom maar het is toch wel fijn als je foto's hebt als bewijs....

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:04

#Ymke# schreef:
Kan ik dat zelf doen dat bekloppen??
Dan kan ik alvast de DA vertellen wat er misschien kan zijn..
Me paardje is 22, ben bang dat het de hoefkatrol kant uitgaat, maarja.. zeker weten doe je dat nooit..

als je dat stukje met de hovenkrabber bedoelt: ja
natuurlijk moet je niet met een hamer ofzo gaan kloppen,
maar gewoon de zool betasten , drkken met je vingers, kloppen met hoevenkrabber, als hij pijn heeft zul je dat dan wel merken, en dan weet je direct dat het uit de hoef komt, dan heeft je DA ook minder werk Haha!

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:54

En is de dierenarts al geweest, ik ben erg benieuwd hoe het met je paard is?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 18:34

was het topic even helemaal vergeten Bloos!

Hij moet nu een week boxrust, maar omdat dat niet kon vanwege de kleine pony mocht ie eventueel ook in de kleine paddock (stuk afgezet) zolang hij maar niet kon rennen. Hij staat nu een paar dagen zo en het lijkt er niet veel beter op te worden. Als hij na die week nog kreupel zou zijn moeten we langs de kliniek en dan gaan ze eerst kijken of ze zo kunnen zien waar hij kreupel is en daarna gaan ze dan een kreupeltest doen..