chronische bronchitis (zonder hoesten?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

chronische bronchitis (zonder hoesten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 18:25

mijn pony van 16 jaar is eigenlijk de hele winter al een beetje aan het "kwakkelen", de ene keer heeft ze een snotneusje (wit gekleurd, niet groen/geel oid.) en dan is er weer een paar weken niets aan de hand. voornamelijk na het rijden en tijdens kuil eten/met haar hoofd omlaag staan had ze vaak wat neusvloeiing, maar niet zo erg dat het er echt uit liep. Ze hoefde maar 1 keertje een koudje te vatten (bijvoorbeeld door in de regen te rijden) en dan was het de volgende dag weer raak..

Daarnaast maakt ze ook geluid tijdens het rijden, net alsof ze heel zwaar aan het ademen is. Dat heeft ze voornamelijk wanneer ze aan de teugel loopt en flink aan het werk is (zowel in draf als galop). Dat geluid heeft ze eigenlijk al zolang ik me kan herinneren. De veearts is hier een keer voor gekomen een tijdje geleden en hij dacht dat het cornage was, maar ik moest het snotneusje wel in de gaten houden dat het niet geel of groen werd.

Nu vind ik haar de laatste weken wel een stuk slechter worden qua conditie, terwijl ik net zo veel met haar doe als vroeger. Als de bak wat zwaar is en ik galopeer terwijl ze netjes aan de teugel loopt, krijgt ze na 3 rondjes grote neusgaten en ze heeft het dus duidelijk benauwd dan.
Ook merk ik met buitenrijden dat ik niet meer het hele pad kan uitgaloperen, omdat ze het halverwege te benauwd krijgt en dan neem ik haar maar terug in stap (is mevrouw het vaak niet mee eens Knipoog ). Het is niet zo dat ze dan enorm staat te pompen ofzo.

Vandaag is de VA weer geweest omdat ik er niet zo gerust over ben, en ze dacht zelf aan een lichte chronische bronchitis. Ze heeft uitgelegd dat ze daardoor snel een snotneus kan krijgen en wat kortademig is. Binnenkort ga ik met Evita naar de kliniek om een bronchoscopie te doen, dan heb ik gelijk duidelijkheid wat er met haar aan de hand is, want ze kunnen dan ook zien of Evita cornage heeft of niet.

Het vreemde vind ik alleen dat Evita nooit hoest of kucht! ook niet met rijden. Ik dacht zelf dat chronische bronchitis voornamelijk bij hoesten hoorde. wie kan mij wat meer vertellen over chronische bronchitis en hoe een bronchiscopie werkt, wat ze dan precies gaan doen enzo..


Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 20:57

bedankt allebei voor het antwoord!

Ik ben best veel op stal, maar ook de stalhouder (die er vrijwel de hele dag is, en ook goed op de paarden let) en andere stalgenoten hebben haar nooit horen hoesten.
ontwormen doe ik inderdaad iedere 8 weken, en 2 keer per jaar een lintwormen-kuur.

Ze krijgt kuilgras, verder is er veel frisse lucht in de stal. Binnenkort zijn ook de buitenboxen af en daar ga ik dan ook over nadenken.
Als Evita chronische bronchitis blijkt te hebben, wil ik haar ook wel op houtkrullen gaan zetten inderdaad. Het probleem wat ik daar weer mee krijg is dat Evita ook een (lichte) wever is, ik ben dus bang dat dit op zaagsel veel erger gaat worden omdat ze zich dan meer verveeld.
Verder is het ook absoluut niet mijn bedoeling om Evita nat te laten regenen, maar het kan nou eenmaal een keer gebeuren dat ik buiten aan het rijden ben en het begint ineens de regenen, of dat ze op het land staan (wel met waterdichte deken) en ik moet haar nog gaan halen.
Verder is het gewoon een levendig paardje, ze loopt graag en je zou echt niet zeggen dat ze ziek is als je haar zo ziet. het enige wat je er aan merkt is dus het snotneusje af en toe en een verminderde conditie. ze is wat eerder kortademig.

Citaat:
Een paard met chronische bronchitus heeft achteraan op de flanken 'weerribben' oftwel dikkere spieren die ze nodig heeft om de lucht uit de longen te persen. Dit is nodig omdat de natuurlijke flexibiliteit van de longen er niet meer is (of minder is). Je kunt goed zien dat het paard die spierten spant als het uitademd.


Ik weet niet of het bij paarden hetzelfde zit als bij mensen, maar ik heb op school geleerd dat een verminderde elastischiteit/veerkracht van de longen betekend dat iemand longemfyseem heeft, dus een vermindering van de longblaasjes waardoor en minder zuurstof-opname is.
Ik dacht dat chronische bronchitis iets anders was, namelijk een vermindering van de functie van de trilhaartjes en overtollig slijm in de longen. en naar mijn weten hoort daar ook echt het hoesten bij..

maar het kan best dat ik dat verkeerd heb of dat het bij paarden anders werkt/heet dan bij mensen.

In ieder geval laat ik zeker die bronchoscopie doen, wil gewoon zekerheid hebben of er iets aan de hand is, en wat er dan aan de hand is met haar.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-04 22:00

aha okee OK dan! , maar chronische bronchitis is dus iets anders dan dampigheid als ik het goed begrijp?

Het schiet me nu ineens wel te binnen dat Evita anderhalf jaar geleden in de zomer wat heeft lopen kuchen en snotteren (wit), toen ze op het land stonden. Ik heb toen vrij weinig met haar gedaan (qua rijden) en foenegriek gevoerd en toen is het over gegaan. Heel veel paarden in hetzelfde stuk land hadden daar toen last van, dus waarschijnlijk een virusje oid.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-04 22:54

Lovely schreef:
Het is trouwens wel altijd zo geweest dat met een dampig paard beter niet meer gewerkt kan worden. Je veearts kan jou het allerbeste adviseren hierover.


De veearts heeft mij tot nu toe verteld dat Evita gewoon het land op kan, zo veel mogelijk buiten. En dat lichte arbeid juist erg goed is voor haar omdat het slijm in de longen dan los komt.. dat geld natuurlijk wel zo lang ze niet staat te pompen/hijgen/hoesten enz.
Op zich heeft Evita niet veel problemen ermee, als ik lekker buiten rijd in een drafje (of handgalopje) is er niks aan de hand, de problemen komen pas wanneer ze in de bak aan de teugel loopt of wanneer ze buiten echt stukken achter elkaar galopeerd.
Maar als de veearts straks zegt dat ik nooit meer met haar kan rijden zal ik dat ook accepteren natuurlijk, ze is gewoon mijn maatje.

imker, het lijkt inderdaad veel op jouw verhaal zeg!
In deze weken gaan ze een bronchoscopie doen bij Evita, dus ik ben erg benieuwd..


Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 19:14

vandaag is Evita even lekker op het land geweest, ze heeft zich nogal druk gemaakt en lopen rennen, toen ik haar eraf haalde had ze weer een beetje een snotneusje.

Ik zat net bij haar in de stal, beetje te poetsen enzo. toen heb ik haar ademhaling eens geteld en die was (in rust) 8 tot 10 keer per minuut (ik heb de keren geteld dat ik haar flanken heen en weer zag gaan) weet iemand wat normaal is voor een paard?

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-02-04 23:33

cissie schreef:
Misschien kun je kijken HOE je paard ademhaald, ik bedoel ademt ze meer vanuit de buik dan de flanken?


ze haalt dan meer adem vanuit haar flanken, dit gebied zet zeg maar uit naar buiten/onderen:
Afbeelding
Het bol worden (inademen) gaat vrij krachtig, het uitademen gaat een stuk rustiger. dan voel ik een tijdje niks en dan is de volgende inademing zeg maar Lachen

zodra ik weer kan rijden/ longeren (kan niet door ijs en sneeuw) zal ik eens goed kijken hoe haar ademhaling is na inspanning etc.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 20:55

bedankt voor de reacties weer!
Ik zie geen dubbele ademhaling.. vandaag heeft ze trouwens 1 keer gehoest Verdrietig en er kwam ook een dikke "klodder" uit, hoewel ik denk dat het gewoon schuim was want ik had net gereden en ze schuimt dan nogal.
Begin me nu toch echt wel een beetje zorgen te maken om haar.. helaas wil het regelen van vervoer nog niet echt lukken... (mocht iemand iets weten..) [VMR] vervoer gezocht Delft - hazerswoude dorp (kliniek)

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 20:52

LindaJ schreef:
Je hebt ook veeartsen met mobiele bronchoscopie-apparatuur. Heb je al gecheckt of dat een mogelijkheid is bij jou in de buurt?


joh, dat wist ik niet!! OK dan!
het liefst heb ik gewoon m'n eigen veearts, maar daarbij zou ik naar de kliniek moeten komen. als het huren van een trailer me nou echt te veel gaat kosten kan ik dat altijd proberen, misschien bij van der Kamp of Vollaers Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alfi2010, ComscoreBot, GoogleAdsense, nadcha en 104 bezoekers